Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva trenger jeg for å sitte opp et nettverk

Anbefalte innlegg

Får nå ny pc som skal stå i stuen, og vil derfor sitte opp ett nettverk her hjemme, men er litt usikker på hva jeg trenger. Det må ikke koste så veldig mye, men sammtidig ha rask overføring dersom det er muligheter for en slik kombinasjon.

Det som skal kobles sammen er følgende:

-Pcen her på rommet.

-Pcen i stuen.

-Tråløs ip-telefon

-Xbox

-Nextgentel sin ruter så jeg kommer meg på nett

Er veldig usikker på hva jeg trenger, så fint om dere kan hjelpe meg litt her. Det eneste som skal være tråløs forbindelse til er ip-telefonen, hvertfall nå i første omgang, så hastigheten på den tråløse delen trenger ikke være så veldig rask, mens via kabel vil jeg at filer skal kunne overføres så kjapt som mulig.

Så hvilken ruter, kort og kabler anbefaler dere meg og kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ett kjapt søk på osi-modellen vil nok gi deg svar...

huber og switcher er lag 2(mac) enheter, mens routere er lag3(protokoll--f. eks. ip, ipx eller appletalk m.f.) enheter... kort sagt huber/switcher kobler sammen lokale enheter(LAN), mens routere kobler sammen flere LAN(f.eks internett)

la oss si at 4 maskiner er koblet til en enhat(hub/switch)...

maskinen på port 1 sender data til maskinen på port 3.... maskin 1 sender data... huben mottar dette, og sender samme data ut på alle porter...kun maskin 3 vil akseptere, de andre maskinene vil ignorere data(=masse trafikk).... hvis hub'en var en switch, mottar switchen data på port 1, og sender data videre kùn på port 3...ingen av de andre maskinene ser noe til dataen...(ergo mye kjappere)... VELDIG enkelt fortalt.... en router mottar f. eks data på ett nettverk og sender det videre til et annet.... ikke enkelt å forklare etter ei hela brennevin... men sjekk nå ut osi-modellen... :/?

did I make any sense?!?

Lenke til kommentar
Jeg tror den her vil passe ditt formål

Har sett på den, og var grei pris på den. Vurderer også denne, men der er det bare 22Mbps mot SMC Barricade sine 54Mbps. Er jo samme pris på de, så valget bør vel være enkelt.

Når det gjelder nettverkskort til de som ikke skal ha tråløs overføring, har det noe og si hvilket kort jeg velger da?

Hvilke kabler er de beste og velge til dette, eller spiller det ingen rolle der heller?

Lenke til kommentar

SKal du kjøpe Dlink, sørg for at du kjøper er hvor du kan bruke andre antenner enn de som er standard, har hatt litt problemer med rekkevidden på min og har og hørt at dlink på enkelte modeller har slitt litt med det.

Når det gjelder ip telefoni, det koster fort mer enn det smaker siden du ikke vil bruke så altfor mye....

Lenke til kommentar

Gå for SMC routern. SMC har stabile og gode switcher. Når det gjelder kabler så er det egentlig ikke så nøye hva du kjøper. Så lenge du ikke skal kjøre server så er ikke det så _farlig_ hvilke nettverkskort du velger, SMC har helt greie og gode nettverkskort.

Lenke til kommentar
Når det gjelder ip telefoni, det koster fort mer enn det smaker siden du ikke vil bruke så altfor mye....

Nå er det jo ikke nødvendig og velge tråløs løsning for ip-telefoni, så kan jo spare inn litt der.

Siden jeg likevel trenger en ruter til de andre tingene, så er det jo like greit å kjøpe en med støtte for tråløs tilkobling også, så kan jeg etterhvert bytte ut den ene pcen med en laptop og surfe tråløst:)

Et siste spørsmål: Kan jeg definere bånbredde på de forskjellige portene slik at feks linjen til ip-telefonen alltid har en fast bånbredde og jeg ikke vil oppleve problemer med ekko og forsinkelser fordi jeg bruker linjen min for det den er god for?

Lenke til kommentar

Router har du allerede fått fra NGT så alt du trenger er en hub eller switch og kabler så er alle maskiner og dingser på nett. Båndbredden blir normalt fordelt *broderlig* mellom de dingsene du kobler til nettverket. Hvis du vil ha full kontroll på hvordan båndbredden skal fordeles kan du sette en linux pc med 2 nic mellom NGT sin modem/router og hub/switch og bruke noe traffic shaping program til å bestemme hvilken dings som skal ha mest båndbredde

Lenke til kommentar
Siden jeg likevel trenger en ruter til de andre tingene, så er det jo like greit å kjøpe en med støtte for tråløs tilkobling også, så kan jeg etterhvert bytte ut den ene pcen med en laptop og surfe tråløst:)

Som nevnt før så har du allerede en utmerket router så kjøpslista blir slik:

1. 5 eller 8 portersswitchj

2, et reint WLAN-aksesspunkt uten router

3. kabler og diverse.

Lenke til kommentar
Fint om du kan forklare meg hva de ekstra tingene skal være vitsen med :blush:

Fordi du ikke trenger to routere, NGT sitt modem er en router.

Men vil det bli billigere å kjøpe tingene hver for seg framfor å kjøpe en slik løsning som jeg i utgangspunktet valgte?

Så de to tingene du nevner blir da istedet for SMC Barricade? Dersom SMC Barricade kan erstatte ruteren fra ngt så vil jo det være mye bedre da jeg kun trenger en boks framfor tre.

Lenke til kommentar
Et siste spørsmål: Kan jeg definere bånbredde på de forskjellige portene slik at feks linjen til ip-telefonen alltid har en fast bånbredde og jeg ikke vil oppleve problemer med ekko og forsinkelser fordi jeg bruker linjen min for det den er god for?

Det du kan gjøre et å innstallere NetLimiter på alle maskinene. Med det programmet så kan du bestemme hvor mye båndbredde hver maskin skal ha. Nå er jeg ikke sikker på hvor mye Ip-telefoni krever men hvis vi sier at den krever 64kbit og du har 512kbit linje, da har du (512-64)/3 = ca 150kbit som du kan gi til hver maskin og fremdeles ha nok til IP-telefonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...