Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Beste billån? 350000kr

Anbefalte innlegg

Heisann

Vuderer ny bruktbil og trenger da et billån. Jeg har ca 80k låst i eksisterende bil som skal skytes rett inn på lån når den er solgt. 

Hva er billigste lån? jeg ser  gjensidige har 3.15% rente som er det laveste jeg har funnet til nå. Jeg kan godt ta serielån for å få billigere lån. 

Jeg vil også betale minst mulig i egenkapital i starten. 

Krav til lån:

ca 5k i måneden -> fem år

Mulighet til å betale ned når jeg vil

Mulighet til å skyte inn ekstra penger på lånet når jeg vil. 

Jeg har hørt fra en kompis med regnskapsfører at det er billigere å ta lånet over 10 år. Fordi man betaler mindre rente da. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De beste lånene får en ofte ved å kjøpe bil via forhandler, da betaler de en del av rentene dine under kampanjer og slikt. Men igjen, så betaler du gjerne overpris for bilen.

Det blir såklart ikke billigere å betale lånet over 10 år om renten er lik eller tilsvarende, er den langt lavere ved 10 år så kan det svare seg. 

Lenke til kommentar

Låner du 350 000 på 5 år vil bare avdragene overstige 5000 i måneden.

Skjønner ikke helt kravet ditt med 5 år og månedlig 5000 , da "må" du ha lengre nedbetaligngstid enn 5 år..

Bruk en kalkulator for å se hvor mye mere kostbart lån er totalt

Eks:

https://www.excelguru.no/lanekalkulator-for-annuitetslan/

Jeg ser gjensidige kommer opp med 4.95% nom/5.72% eff. (selv om det står "fra 3.15%")

Et lån annuitets lån 10 år vs 5 år gitt samme rente vil koste ca det doble i rente/utgifter.

Enkelt eks : lån 5% 350000 på 5 år du betaler tilbake ~400000 , på 10 år du betaler tilbake ~450000

Om det i eksempelet over skal bli billigere totalt med ti år må renten være lik eller mindre enn 2,5% (halveres) 

Mindre månedlige utgifter er det jo selvsagt.

Bruk denne

• Liker 1
Lenke til kommentar

De beste lånene får en ofte ved å kjøpe bil via forhandler, da betaler de en del av rentene dine under kampanjer og slikt. Men igjen, så betaler du gjerne overpris for bilen.

Det blir såklart ikke billigere å betale lånet over 10 år om renten er lik eller tilsvarende, er den langt lavere ved 10 år så kan det svare seg. 

Drømmebilen selges desverre privat :)

Låner du 350 000 på 5 år vil bare avdragene overstige 5000 i måneden.

Skjønner ikke helt kravet ditt med 5 år og månedlig 5000 , da "må" du ha lengre nedbetaligngstid enn 5 år..

Bruk en kalkulator for å se hvor mye mere kostbart lån er totalt

Eks:

https://www.excelguru.no/lanekalkulator-for-annuitetslan/

Jeg ser gjensidige kommer opp med 4.95% nom/5.72% eff. (selv om det står "fra 3.15%")

Et lån annuitets lån 10 år vs 5 år gitt samme rente vil koste ca det doble i rente/utgifter.

Enkelt eks : lån 5% 350000 på 5 år du betaler tilbake ~400000 , på 10 år du betaler tilbake ~450000

Om det i eksempelet over skal bli billigere totalt med ti år må renten være lik eller mindre enn 2,5% (halveres) 

Mindre månedlige utgifter er det jo selvsagt.

Bruk denne

Grunnen til at lånet blir billigere over 10 år er at man får bedre renter. Men betaler mye mer en månedlige avdrag. Vet ikke om det stemmer. 

Lånet kommer mest sannsynlig til å være betalt ned mye fortere en 5 år. Det er bare et Ca anslag for å ha et lav månedlig avdrag i tilfelle uforutsette utgifter dukker opp. Derfor ønsker jeg mulighet på lånet til å betale ned mer når jeg har mer. 

Jeg får tilbud fra gjensidige med en effektiv rente på 4.6% om jeg har 70 tusen som egenkapital. 

Lenke til kommentar

Det er lite trolig at noen gir deg halve rentene på et dobbelt så langt billån med kun sikkerhet (pant) i bilen.

Sikkrehet i kjøretøyet og dermed lavere renter enn lån uten sikkerhet har også direkte med kjøretøyets alder (verdi) å gjøre frem til den er nedbetalt (lånets løpetid)

Kan du komme med noen konkrete eksempler fra lånegivere som underbygger dette ?

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lengre løpetid gir høyere effektiv rente. Ene og alene gjør termingebyrene den effektive renten høyere. 

Andre faktorer som taler for kortere løpetid

* Alternativkostnaden

* Bilen synker i verdi raskere enn du betaler ned lånet; vanskelig å realisere verdi og bli gjeldsfri. 

* Likviditet

* Eva andre lån blir vanskelig

Endret av PanserJohan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...