Gå til innhold

Hyundai sjekker hvordan ekstrem kulde påvirker Kona


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

«For batterielbiler er ikke kulden noe stort problem i utgangspunktet. Et kaldt batteri vil få lavere virkningsgrad med redusert rekkevidde som resultat. «

 

( eller ved lading av et gjennomkaldt batteri.)

Og dette er ikke et problem?

 

 

«Det samme kan ikke sies om biler med brenselceller. Slike biler har hatt problemer i for lave temperaturer. «

 

Ja, men de er testet ned til minus 30.  ( Hvordan fungerer batterier da?) Og brenselcellene gir varme-overskudd. Nyttig ved kjøring i kuldegrader .

 

Selvfølgelig blir forbruket større, men mindre forskjell enn ved kun batteri eller forbrenningsmotor.

Og  med Hydrogen som rekkeviddeforlenger kan man altså fylle like raskt som dagens fossilbiler. Men altså med nullutslipp, lokalt  som det viktigste, men også globalt.

( Jada, det forutsetter at man bygger ut Hydrogenstasjonene gjennom landet. Dette koster uansett minde enn "månelandings-prosjekter".)

 

Men slik testing er uansett viktig. 

Varme-overskuddet, ved brenselceller,  bør kunne brukes til å effektivisere enda mer. F.eks. ved å bruke den termiske energien vs. kulde for å lade batteriene mer under kjøring.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

«For batterielbiler er ikke kulden noe stort problem i utgangspunktet. Et kaldt batteri vil få lavere virkningsgrad med redusert rekkevidde som resultat. «

 

( eller ved lading av et gjennomkaldt batteri.)

Og dette er ikke et problem?

 

 

«Det samme kan ikke sies om biler med brenselceller. Slike biler har hatt problemer i for lave temperaturer. «

 

Ja, men de er testet ned til minus 30.  ( Hvordan fungerer batterier da?) Og brenselcellene gir varme-overskudd. Nyttig ved kjøring i kuldegrader .

 

Selvfølgelig blir forbruket større, men mindre forskjell enn ved kun batteri eller forbrenningsmotor.

Og  med Hydrogen som rekkeviddeforlenger kan man altså fylle like raskt som dagens fossilbiler. Men altså med nullutslipp, lokalt  som det viktigste, men også globalt.

( Jada, det forutsetter at man bygger ut Hydrogenstasjonene gjennom landet. Dette koster uansett minde enn "månelandings-prosjekter".)

 

Men slik testing er uansett viktig. 

Varme-overskuddet, ved brenselceller,  bør kunne brukes til å effektivisere enda mer. F.eks. ved å bruke den termiske energien vs. kulde for å lade batteriene mer under kjøring.

 

Om hydrogen er bedre for lokalmiljøet er nok sant, dersom hydrogenet ikke kommer fra en fossil kilde, som et raffineri forurenser lokalt for å lage, og også globalt ,pga CO2 som rest i produksjonen.

 

All utnyttelse av varmetapet i drivlinjen er positivt. Elbiler i dag har ofte en varmepumpe som utnytter overskuddsvarmen til batterivarmer eller kupevarmer.

Så kommer energibehovet for å framstille hydrogen vha elektrolyse, som gjør det til en dyr måte å drive en elbil på.

Lenke til kommentar

 

All utnyttelse av varmetapet i drivlinjen er positivt. Elbiler i dag har ofte en varmepumpe som utnytter overskuddsvarmen til batterivarmer eller kupevarmer.

Så kommer energibehovet for å framstille hydrogen vha elektrolyse, som gjør det til en dyr måte å drive en elbil på.

Ja, men dobbelt så effektivt som en fossil-forbrenningsbil . ( Som altså har vært utgangspunktet/problemet:)

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor alle kjøretøy som er elektrisk, må være så dårlige?

Hvorfor kan de ikke bare lage en bra elektrisk bil?

Kanskje tradisjonelle bilførere, altså det absolutte flertallet av oss, hadde kjøp en elektrisk bil, hvis vi hadde sluppet å være galleonsfigur for "bluelotion", "zero efficciency", og "egomotion"?

 

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Lær av tyskerne. De putter interessante ting under panseret, og skriver veldig lite om det på bakluka. Derfor selger de så godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er interessant hvor mye enkelte elbiler bruker så fort det blir kaldt ute. Da "Tesla-Bjørn" nylig testet andre generasjon Leaf i minusgrader på motorvei, brukte den ganske mye:

 

https://youtu.be/Gj3MsS9M3dE

 

Det er også et pussig fenomen. Hvordan en mann med tilnærmet null peiling på bil, blir en slags anerkjent biltester. Bare fordi han kjøper en Tesla forholdsvis tidlig, og legger ut videoer av det på youtube.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor alle kjøretøy som er elektrisk, må være så dårlige?

Hvorfor kan de ikke bare lage en bra elektrisk bil?

Kanskje tradisjonelle bilførere, altså det absolutte flertallet av oss, hadde kjøp en elektrisk bil, hvis vi hadde sluppet å være galleonsfigur for "bluelotion", "zero efficciency", og "egomotion"?

 

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Lær av tyskerne. De putter interessante ting under panseret, og skriver veldig lite om det på bakluka. Derfor selger de så godt.

 

Hva er det som er så dårlig, og hva må endres? 

 

Siste kommentaren der er jo ganske morsom, bilen med mest bakpå er vell GLK'en til mercedes. Står jo en hel historie bak på de der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er også et pussig fenomen. Hvordan en mann med tilnærmet null peiling på bil, blir en slags anerkjent biltester. Bare fordi han kjøper en Tesla forholdsvis tidlig, og legger ut videoer av det på youtube.

 

 

Han har dog en langt bedre forståelse for elektro enn de fleste "bil eksperter", Bjørn har en ganske god utdanning innenfor relevante fag. 

Lenke til kommentar

 

Jeg lurer på hvorfor alle kjøretøy som er elektrisk, må være så dårlige?

Hvorfor kan de ikke bare lage en bra elektrisk bil?

Kanskje tradisjonelle bilførere, altså det absolutte flertallet av oss, hadde kjøp en elektrisk bil, hvis vi hadde sluppet å være galleonsfigur for "bluelotion", "zero efficciency", og "egomotion"?

 

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Lær av tyskerne. De putter interessante ting under panseret, og skriver veldig lite om det på bakluka. Derfor selger de så godt.

 

Hva er det som er så dårlig, og hva må endres? 

 

Siste kommentaren der er jo ganske morsom, bilen med mest bakpå er vell GLK'en til mercedes. Står jo en hel historie bak på de der.

 

 

Derfor har jeg ikke noen Mercedes GLK. Og heller ikke noen elbil.

 

Det som er så dårlig, er når jeg setter meg inn i en bil, og jeg umiddelbart får et inntrykk av at her er "el" ett poeng.

Når en 2010 talls bil markedsfører som "el"-bil, så er det akkurat like harry som da en 1980 tals bil ble markedsført som "turbo"-bil. I dag har alle biler turbo, men det gjøres ikke noe poeng av det. Det er fortsatt bare en bil.

Og det er nettopp det jeg vil ha. En bil. Ikke en elbil, og ikke en turbobil. En bil.

 

Det kommer ikke til å skje så lenge grønnmenigheten hauser "elbil" opp i skyene. Akkurat likedan som at "turbo"-manien ikke døde ut, før formel 1 bannlyste turbomotorene. Hvis elbil har livets rett, så kan den leve videre som en stueren og diskret bil, akkurat som at turboen lever videre som en stueren og diskret dings som bestemor kan ha på Kiaen sin, uten at det er noe mer styr rundt det.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er også et pussig fenomen. Hvordan en mann med tilnærmet null peiling på bil, blir en slags anerkjent biltester. Bare fordi han kjøper en Tesla forholdsvis tidlig, og legger ut videoer av det på youtube.

 

 

Han har dog en langt bedre forståelse for elektro enn de fleste "bil eksperter", Bjørn har en ganske god utdanning innenfor relevante fag. 

 

 

*Kremt* Det har ganske liten relevans for biltesting ^^ Det blir som å si at matematikk er grunnlaget for all vitenskap, derfor er matematikeren rette person til å forstå-seg-på alt som er vitenskapelig eller teknisk.

Mulig Bjørn er en dyktig elektromann, det vet jeg ikke. Men biltester, det er han ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

*Kremt* Det har ganske liten relevans for biltesting ^^ Det blir som å si at matematikk er grunnlaget for all vitenskap, derfor er matematikeren rette person til å forstå-seg-på alt som er vitenskapelig eller teknisk.

Mulig Bjørn er en dyktig elektromann, det vet jeg ikke. Men biltester, det er han ikke.

 

 

Om en ser på videoene han poster så er det ofte relevant, det går mye på forbruk osv som krever forståelse for mange ting som inngår i matematikken. 

 

Det er ikke ofte han tar en "standard" bil test, han gjør ofte ting som de vanlige raggerne dropper for de mangler kunnskapen. 

 

Men uansett, om du mener han er god eller ikke er forøvrig det samme. Jeg har egentlig ikke noe mening om hvor god biltester han er, men han kommer ofte med noen interessante videoer. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

*Kremt* Det har ganske liten relevans for biltesting ^^ Det blir som å si at matematikk er grunnlaget for all vitenskap, derfor er matematikeren rette person til å forstå-seg-på alt som er vitenskapelig eller teknisk.

Mulig Bjørn er en dyktig elektromann, det vet jeg ikke. Men biltester, det er han ikke.

 

 

Om en ser på videoene han poster så er det ofte relevant, det går mye på forbruk osv som krever forståelse for mange ting som inngår i matematikken. 

 

Det er ikke ofte han tar en "standard" bil test, han gjør ofte ting som de vanlige raggerne dropper for de mangler kunnskapen. 

 

Men uansett, om du mener han er god eller ikke er forøvrig det samme. Jeg har egentlig ikke noe mening om hvor god biltester han er, men han kommer ofte med noen interessante videoer. 

 

 

Han kan regne på forbruk, og han kan gjøre ting som vanlige biltestere ikke gjør?

Flott! Da kan han lære de som ikke kan å regne forbruk, hvordan man gjør det. Vi andre kan gå "litt" mer ned i dybden, med folk som kan bil :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Han kan regne på forbruk, og han kan gjøre ting som vanlige biltestere ikke gjør?

Flott! Da kan han lære de som ikke kan å regne forbruk, hvordan man gjør det. Vi andre kan gå "litt" mer ned i dybden, med folk som kan bil :)

 

 

Nei, han kan gi forklaringer på hvorfor forbruket er som det er. Han kan forklare hvorfor ladingen skjer som den skjer osv. Han har en vitenskaplig utdannelse, og kan føre andre poeng enn "de som kan bil" som ofte kommer fra mask og mekk.. Jeg sier ikke at det er no galt med det ene eller det andre, kun at de gjerne har forskjellige reviews og poeng å komme med. 

 

Men, nok om Bjørn. Kan du ikke heller svare på det andre spørsmålet slik at vi holder oss til saken. Iallefall delvis. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Han kan regne på forbruk, og han kan gjøre ting som vanlige biltestere ikke gjør?

Flott! Da kan han lære de som ikke kan å regne forbruk, hvordan man gjør det. Vi andre kan gå "litt" mer ned i dybden, med folk som kan bil :)

 

 

Nei, han kan gi forklaringer på hvorfor forbruket er som det er. Han kan forklare hvorfor ladingen skjer som den skjer osv. Han har en vitenskaplig utdannelse, og kan føre andre poeng enn "de som kan bil" som ofte kommer fra mask og mekk.. Jeg sier ikke at det er no galt med det ene eller det andre, kun at de gjerne har forskjellige reviews og poeng å komme med. 

 

Men, nok om Bjørn. Kan du ikke heller svare på det andre spørsmålet slik at vi holder oss til saken. Iallefall delvis. 

 

 

Bare for å kverke litt fordommer, så kan jeg bil i kraft av at jeg har skrudd og kjørt bil siden jeg var 16.

Min profesjonelle bakgrunn er elektroingeniør.

Grunnen til at vi fremstår som "gutta på mekken", er fordi vi kan å mekke bil, og det er nettopp mekking av bil som er greia å kunne her, for å forstå seg på bil.

Hvis TeslaBjørn ikke fremstår som en bilmekker, så har du svaret rett forran nesa di der :) Han er ikke en bilmekker =)

Dersom han har elektrobakgrunn så er det flott for han. Det har jeg også, og fint lite av det har særlig relevans for å forstå biler i kontekst daglig bruk og vedlikehold.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

 

 

Bare for å kverke litt fordommer, så kan jeg bil i kraft av at jeg har skrudd og kjørt bil siden jeg var 16.

Min profesjonelle bakgrunn er elektroingeniør.

Grunnen til at vi fremstår som "gutta på mekken", er fordi vi kan å mekke bil, og mekkin av bil er nettopp mekking!

HVis TeslaBjørn ikke fremstår som en bilmekker, så har du svaret rett forran nesa di der :) Han er ikke en bilmekker =)

 

 

Som sagt, nok av Bjørn. Og skjønner ikke helt at du drar frem deg selv, er du biltester? 

 

Men, kan du ikke heller bare svare på det relevante?

Lenke til kommentar

 

 

 

Bare for å kverke litt fordommer, så kan jeg bil i kraft av at jeg har skrudd og kjørt bil siden jeg var 16.

Min profesjonelle bakgrunn er elektroingeniør.

Grunnen til at vi fremstår som "gutta på mekken", er fordi vi kan å mekke bil, og mekkin av bil er nettopp mekking!

HVis TeslaBjørn ikke fremstår som en bilmekker, så har du svaret rett forran nesa di der :) Han er ikke en bilmekker =)

 

 

Som sagt, nok av Bjørn. Og skjønner ikke helt at du drar frem deg selv, er du biltester? 

 

Men, kan du ikke heller bare svare på det relevante?

 

 

Kan du ikke bare lese hva jeg har svart?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor alle kjøretøy som er elektrisk, må være så dårlige?

Hvorfor kan de ikke bare lage en bra elektrisk bil?

Kanskje tradisjonelle bilførere, altså det absolutte flertallet av oss, hadde kjøp en elektrisk bil, hvis vi hadde sluppet å være galleonsfigur for "bluelotion", "zero efficciency", og "egomotion"?

 

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Lær av tyskerne. De putter interessante ting under panseret, og skriver veldig lite om det på bakluka. Derfor selger de så godt.

Det er jo blant annet de tyske som gjør dette. Har du sett bakenden på en Tesla Model 3? Står ikke modellnavnet en gang.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...