8DX8QO0Y Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 (endret) Jeg måtte installere ChromeOS på min samsung laptop fordi windows til slutt ikke greide å oppdatere seg lenger. Men jeg er misfornøyd med ChromeOS fordi jeg ikke får brukt min 128GB SSD som er i laptopen til å lagre ting på. Jeg brukte ubuntu LTS på en maskin en gang men syntes det var tungvindt OS. Kan noen anbefale om jeg bør prøve igjen med ubuntu eller en annen versjon av Linux? Så en video med Crouton men vil kjøre "balls deep" linux, ikke dual boot. Endret 17. mars 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 Linux Mint er flere hakk bedre enn Ubuntu. Men hva mener du med at Windows ikke klarte å oppdatere seg? Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 17. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2018 Linux Mint er flere hakk bedre enn Ubuntu. Men hva mener du med at Windows ikke klarte å oppdatere seg? Takk Jeg mente at windows 10 faste oppdateringer feilet å installere etter et par år med windows 10 som fungerte. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 Da kan du bare reinstallere Windows 10. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 Hvorfor skulle Windows Update slutte å virke? Prøvd å reinstallere Windows? Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 17. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2018 Hvorfor skulle Windows Update slutte å virke? Prøvd å reinstallere Windows? Vet ikke! Gidder ikke. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 17. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2018 Forresten, hvorfor skulle det virke å reinstallere windows10, den kommer da bare til å feile på neste oppdatering uansett igjen? 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 Jeg regner med at det var for liten ledig plass på ssd'en. Det er et vanlig problem med 128Gb. Jeg har samme problemet selv og skal reinstallere. Deretter virker det til disken er fylt opp igjen. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 17. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2018 Jeg regner med at det var for liten ledig plass på ssd'en. Det er et vanlig problem med 128Gb. Jeg har samme problemet selv og skal reinstallere. Deretter virker det til disken er fylt opp igjen. Hehe NEI. Jeg hadde 50GB ledig. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 Forresten, hvorfor skulle det virke å reinstallere windows10, den kommer da bare til å feile på neste oppdatering uansett igjen? Hvordan kan du si det kommer til å feile uten å vite/si noe som helst om hva og hvorfor den feiler? Dette er en feil på din maskin, ikke noe som skjer hos alle med windows. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 17. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2018 (endret) Forresten, hvorfor skulle det virke å reinstallere windows10, den kommer da bare til å feile på neste oppdatering uansett igjen? Hvordan kan du si det kommer til å feile uten å vite/si noe som helst om hva og hvorfor den feiler? Dette er en feil på din maskin, ikke noe som skjer hos alle med windows. Later du som du er tilbakestående eller? Jeg sa faen ikke det! Du siterer meg men du får en helt annen mening ut av ordene mine. Godt jobbet! Endret 17. mars 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
tingo Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Som nevnt allerede: Debian eller Fedora. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 (endret) Jeg måtte installere ChromeOS på min samsung laptop fordi windows til slutt ikke greide å oppdatere seg lenger. Men jeg er misfornøyd med ChromeOS fordi jeg ikke får brukt min 128GB SSD som er i laptopen til å lagre ting på. Jeg brukte ubuntu LTS på en maskin en gang men syntes det var tungvindt OS. Kan noen anbefale om jeg bør prøve igjen med ubuntu eller en annen versjon av Linux? Så en video med Crouton men vil kjøre "balls deep" linux, ikke dual boot. Hva mente du var galt med Ubuntu? Det er litt viktig for oss å vite før vi anbefaler en annen versjon. Hva mener du med tungvindt? Kan du beskrive mer i detalj det du ikke likte? Når vi vet nøyaktig hvilke momenter du ikke likte, er det enklere å se på andre muligheter Og nøyaktig hvilken versjon av Ubuntu brukte du? Vi kan sikkert anbefale deg distroer vi selv liker, men det er vel gjerne viktig at distroen treffer ditt behov Var det brukergrensesnittet du ikke likte? Isåfall kan du muligens prøve KDE- eller XFCE-versjonen (hhv. Kubuntu og Xubuntu) Jeg er ikke noen fan av Ubuntu, og selv liker jeg Arch Linux, men virker ikke som om dette er noen aktuell kandidat for deg? Det er veldig kommandolinjebasert, og krever litt vel mye konfigurasjon selv. For enklere distroer har du: Ubuntu og alle dets varianter (Kubuntu, Xubuntu, Lubuntu -- disse kan du få igjennom vanlig ubuntu også, men det er ofte raskere å installere dem direkte, og Lubuntu gjør seg bedre om du installerer den direkte på grunn av plass). Mint elementary OS Fedora Hannah Montana Linux Endret 18. mars 2018 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 18. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2018 Jeg brukte LTS 14.noe... husker ikke nøyaktig hva det var som var vanskelig for det var en stund siden. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Kan også anbefale Linux Lite - den kan minne noe om mint i brukergrensesnitt og er også en grei begynner-distro. Bruker det som hoved OS på min gamle laptop. Det som er greia med å bruke Linux over tid er at man venner seg til å bruke det, særlig om man er med på brukerforumene til distroene og blir dyttet i gang når man opplever utfordringer. Faren med dette er at man over tid kan begynne å foretrekke Linux forran Windows, og så langt tror jeg ikke det er funnet noen kur for denne tilstanden 2 Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Bruker Linux Mint på Surfacen min, og det funker helt greitt, med unntak av at eg aldri får opp høgre museknapp-menyen når eg held nede fingeren på skjermen, slik som eg er vand med frå Windows. Litt irriterande, men greitt nok. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Jeg har opplevd flere tilfeller der Windows 10 slutter å oppdatere seg. Det gjelder særlig litt eldre hardware der man har oppgradert fra en tidligere Windows versjon (Tipper det er gamle driver-rester som ligger igjen). Så en reinstallasjon av Windows 10 vil sansynligvis fungere fint. Min personlige favoritt linux distro er Xubuntu. Linux Mint er nr. 2 på lista. Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Ubuntu MATE kan anbefales. Brukte Mint men gikk over til Ubuntu MATE. Larry Bushey fra Going Linux podcast har skrevet et par bøker om Ubuntu MATE, ganske sikker på du kan laste ned disse gratis i pdf format. Verdt å sjekke ut. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå