Gå til innhold

Kan du se for deg et Russland uten Vladimir Putin som president?

27 stemmer

1. 1. Ser du for deg et Russland uten Vladimir Putin som president?

• Ja
      21
    • Nei
      6
  2. 2. Tror du Russland ville utviklet seg i en bedre retning uten Vladimir Putin som president?

• Ja
      15
    • Nei
      12

Anbefalte innlegg

Presidentvalg i Russland

Frykten for et liv uten Putin

I morgen skal Vladimir Putin gjenvelges som Russlands president for seks nye år. Hvorfor er det en selvfølge, spør Morten Strand.

Men entusiasmen for hva som måtte være Putins prosjekti sin - i hvert fall etter loven - siste periode, er ikke lenger stor. I hans to første perioder, fra 2000, var det stor økonomisk vekst. I motsetning til på 1990-tallet fikk statsansatte og pensjonister pengene de hadde krav på. Putin har derfor for mange russere allerede skrevet seg inn i historien som bærer av politikkens gullstandard. Om det også blir hans ettermæle gjenstår å se. Det vil hva som blir putinismens innhold i hans siste periode i stor grad bestemme. Men i det Putin velges til sin siste periode som president, er det ikke mer enn frykten for livet uten ham som er hans viktigste politiske kapital.

https://www.dagbladet.no/kultur/frykten-for-et-liv-uten-putin/69618915

Hva tror dere om dette? At Vladimir Putin vinner valget i morgen er vel ikke noe noen tviler på... Om han endrer grunnloven og kan bli sittende lenger eller om han får en avtale som han hadde med Dmitrij Medvedev hvor Putin ble statsminister for en periode og Medvedev president for så å bytte igjen eller om Putin virkelig vil gå av etter neste periode, det gjenstår å se.

Men om man nå skal se for seg et Russland uten Vladimir Putin som president, hvordan tror du det ville sett ut? Ville økonomien blitt bedre eller dårligere? Ville Russland blitt kvitt sanksjonene og fått et bedre forhold til Vesten? Ville de trukket seg tilbake fra Krimhalvøyen? Ville demokratiet blitt utviklet? Eller ville landet fortsatt i den samme, autoritære retningen? Eller ville det blitt enda mer autoritært?

Og hvem kunne/kan være en mulig president etter Vladimir Putin?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dør Putin i morgen, blir det tidenes oligarkkrangel utover hele uke 12. Maktvakuumet innad i politikken er åkke som, da man allerede har planer å følge.

Problemet blir at det neste russiske stormonster vil vise sine tenner i løpe av neste valg, om det blir hai-poltikere eller marionett's tråder er så sin sak.

Per dags dato er vel Putin kun Stalin nr 5, som må styre landet med en jernhånd for at oligarkene ikke skal rive det i biter. Stalin nr 6 vil ikke være noe annerledes, og det er et tegn på ekstreme maktkamper og store friksjoner i visjonen av hva Russland skal bli i den grad det finnes en visjon.

Lenke til kommentar

Interessangt valgsystem...

Gratis krefttest til alle som stemmer. Kreml bruker mange nye triks for å få flere russere til å velge Putin.

«Sjekk om du har brystkreft eller prostatakraft». Putins valgsjefer går nye veier for å lokke russere til valgurnene.

Søndag er det presidentvalg i Russland, og samme dag tilbys innbyggerne en kreft-screening «uten sidestykke», ifølge russiske myndigheter.

Prøvene blir tatt i valglokalene der man stemmer.

Et annet tiltak som Kreml prøver overfor yngre velgere, er å love dem økt popularitet på sosiale medier.

– Ta en selfie eller video i valglokalet og legg det ut, skriver en av Russlands største popstjerner Nikolai Baskov. Han er en av mange russiske kjendiser, rapartister, skuespillere og kulturpersonligheter som har startet flashmob for Putin.

Et annet tiltak er å lokke velgere med gratis mat.

Ansatte ved en rekke store statlige selskaper har klaget over at de blir truet med sparken hvis de ikke stemmer.

Den russiskortodokse kirken har delte ut brosjyrer ved kirker i St. Petersburg og Krasnodar hvor de troende blir bedt om å be for president Vladimir Putin foran valget, ifølge avisen Mk.ru.

https://www.aftenposten.no/verden/i/p64yG1/Gratis-krefttest-til-alle-som-stemmer--Kreml-bruker-mange-nye-triks-for-a-fa-flere-russere-til-a-velge-Putin

• Liker 1
Lenke til kommentar

Morten Strand er en tulling, en propaganda agent, en løgner og en fantemaker.

Morsomt at politikere som Merkel som er i sin hva, fjerde periode (?femte?) sitter å klager på Putin og at han har sittet mer enn 2 perioder. Hykleriet er til å ta og føle på.

Selvfølgelig ble Putin gjenvalgt, han har jo vært en bra President for Russland og har styrt landet vel under vanskelige forhold. De fleste i vesten er misunnelige på Russland som har en leder som faktisk styrer landet sitt på vegne av sitt eget land og sitt eget folk, heller enn på vegne av USA, slik som våre land styres.

Jeg kan ikke se for meg en annen leder i Russland nå. Så mye anti-Russisk propaganda som foregår nå, slik hissig retorikk osv, så trenger Russland en sterk leder som kan motstå USA sin krigshissing og generelle imperialisme.. Uten Russland er verden fortapt. Det er kun Kina og Russland som holder USA sine ambisjoner om verdensdominanse og globalt tyranni tilbake. Uten Kina og Russland så får vi et globalt diktatur og et globalt Amerikansk tyranni. Jeg har vanskelig å se hvordan en ny leder skal kunne komme inn i Russland og fylle i den rollen det er behov for på nåværende kritiske punkt i verdenshistorien. Vi skal ikke glemme at Putin er ganske moderat, og at det finnes ekstreme elementer i Russland som man helst skulle ønske å unngå at kommer til makten i Russland. Så aggressivt som USA er så skal man berømme den Russiske lederen for å ikke ha sett seg tvunget til å bruke atomvåpen mot USA. Putins Russland har heller valgt assymetriske militære svar og et sterkere samarbeid med Kina. Hadde man hatt ledere som Bush, Obama og Trump i Russland, kunne det ført til at Russland hadde gått til krig mot USA, altså, en svært ødeleggende atomkrig.

Russland kunne fint ha tatt over en rekke land rundt omkrig i verden hadde de hatt like ustabile ledere som USA har, men det har de altså ikke gjort. I global politikk er Putin en fornuftig røst i et hav av rabiske og sinnsyke mennesker.

I en annen situasjon kunne det godt ha hendt at Russland hadde utviklet seg positivt uten Putin som president. Russland har jo haugevis av problemer som ikke har blitt løst under Putins lederskap. Per idag er det svært tvilsomt at Russland hadde utviklet seg i en mer positv retning uten Putin, med mindre man mener "positivt" som at de underkuer seg USA sitt globale tyranni på samme måte som Europeiske land. Men fra Russisk perspektiv er det svært tvilsomt Russland hadde utviklet seg i en mer positiv retning uten Putin. Med feil ledere kan Russland like enkelt kollapse og ende i kaos, noe som selvsagt i forhold til "vårt" perpektiv (vestlige-ekstremister) hadde vært positivt.

Lenke til kommentar

Ønsker russerne egentlig demokrati? Kanskje de er mer opptatt av å ha en sterk leder? Jeg vet ikke. Jeg lurer på om motkandidatene til Putin får lov til å stille fordi Putin-regimet vet at de ikke har mulighet til å vinne, slik at det skal se ut som om Russland har demokrati. Et spill for galleriet. Når man ser på disse kandidatene, kan man jo undre seg. Det er vel ingen som vil stemme på noe slikt, med mindre man virkelig hater Putin? Tallene viser noe over 60% valgdeltakelse i Russland foreløpig, med klar seier til Putin. Slik som situasjonen er i Russland nå, er det vanskelig å se for seg en annen president enn Putin.

Lenke til kommentar

Strukturen i det russiske samfunnet er vel såpass ødelagt at selv om man fikk noe annet enn Putin, vil det ta mange generasjoner å få det på rett kjøl.

Ehm, se på Russland før Putin. Strukturen var mye verre før Putin. Strukturen i landet har vært ødelagt lenge. Og Putin var faktisk et skritt i riktig retning. 

Lett å kritisere Putin for å være dårlig, når man ikke kjenner til alternativene. Lett å kritisere han for å være en dårlig leder når man ikke vet hva russere vil ha. Demokrati betyr ikke at du velger den personen som er best for frihet, økonomisk vekst osv. Det betyr at du velger den du liker best. Og vi skjønner ikke hvorfor russere vil at Russland skal styres slik, men det er ingen hemmelighet at Europa og i nyere tid USA egentlig aldri har forstått Russland skikkelig. På alle måter.                                                              

• Liker 1
Lenke til kommentar

Brakseier for Putin: – Skal jeg sitte til jeg er 100 år?

Etter å ha fått over 76 prosent av stemmene møtte Vladimir Putin (65) sine tilhengere på Manesje-plassen i hjertet av Moskva.

– Vi skal få suksess. Sammen skal vi gjøre en stor jobb for Russland, sa Putin til den jublende folkemengden, som han karakteriserte som «laget» sitt. Ifølge politiet var det 35 000 mennesker på plass.

Han fortsatte til sin egen valgkampstab, der han også svarte på noen få spørsmål fra media. Putin smilte da han ble spurt om han hadde tenkt å endre grunnloven slik at han kan fortsette som president også etter 2024:

– Skal jeg sitte til jeg er 100 år, undret han med et glis.

Putin har vært Russlands sterke mann i 18 år. 14 av dem som president, fire år som statsminister. Om han sitter ut en ny presidentperiode, vil det bli 24 år. Det er mer enn for eksempel Leonid Brezjnev, som var partileder i Sovjetunionen fra 1964 til 1982.

Vi må helt tilbake til Josef Stalin for å finne en leder bak Kremls murer som har sittet lengre. Han styrte fra 1924 til sin død i 1953.

Putin overtok for Boris Jeltsin som president på nyttårsaften i 1999, ble valgt til president i 2000 og 2004, var deretter statsminister fra 2008 til 2012 etter som han ifølge konstitusjonen bare kunne sitte i to perioder på rad. I 2012 var han tilbake som president, og presidentperioden var nå utvidet til seks år.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/a2yAqd/brakseier-for-putin-skal-jeg-sitte-til-jeg-er-100-aar

Lenke til kommentar

Har allerede sett Russland uten Putin som president flere ganger.

Så ja... kan lett se det for meg, har allerede sett det i virkeligheten.

Men at han vinner "valget" her nå, joda, ser lett den også.

Hvilke perioder tenker du på? Russland under Boris Jeltsin eller Dmitrij Medvedev? Eller tenker du på før mens Sovjetunionen eksistert?

Lenke til kommentar

Ønsker russerne egentlig demokrati? Kanskje de er mer opptatt av å ha en sterk leder? Jeg vet ikke. Jeg lurer på om motkandidatene til Putin får lov til å stille fordi Putin-regimet vet at de ikke har mulighet til å vinne, slik at det skal se ut som om Russland har demokrati. Et spill for galleriet. Når man ser på disse kandidatene, kan man jo undre seg. Det er vel ingen som vil stemme på noe slikt, med mindre man virkelig hater Putin? Tallene viser noe over 60% valgdeltakelse i Russland foreløpig, med klar seier til Putin. Slik som situasjonen er i Russland nå, er det vanskelig å se for seg en annen president enn Putin.

Virker som de ønsker å gå tilbake til Sovjetunionen:

Russere flest savner Sovjetunionen

Nesten tre av fire russere beklager at Sovjetunionen gikk oppløsning, ifølge en meningsmåling offentliggjort i dag.

I målingen svarer 73,5 prosent av de 2.000 spurte at de beklager at den tidligere verdensmakten USSR ikke lenger eksisterer, melder nyhetsbyrået Interfax.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/russland/russere-flest-savner-sovjetunionen/a/7870124/

To av tre russere savner Sovjetunionen

68 prosent av russerne angrer på at Sovjetunionen ble oppløst, ifølge en ny meningsmåling.

Meningsmålingen er utført av det russiske Vtsiom-instituttet og ble offentliggjort mandag, nøyaktig 80 år etter at Sovjetunionen i sin tid ble opprettet av bolsjevik-lederen Vladimir Lenin.

Tre firedeler av de spurte mener at Sovjetunionen var bedre skikket til å fremme økonomisk vekst enn dagens Russland. Bare en tredel svarte at kommunismens sammenbrudd i 1991 var uunngåelig.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/russland/to-av-tre-russere-savner-sovjetunionen/a/168169/

Hver femte russer vil ha sovjet-sosialisme

Hver femte russer ønsker Sovjetunionens sosialiststyre tilbake, viser en fersk meningsmåling.

Bare 16 prosent av de spurte sier at de støtter dagens økonomiske reformprogram fullt ut, mens 48 prosent gir forbeholden støtte til reformene samtidig som de ønsker økt sosial sikkerhet for befolkningen, skriver nyhetsbyrået Interfax.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/hver-femte-russer-vil-ha-sovjet-sosialisme/a/1179679/

Lenke til kommentar

Virker som de ønsker å gå tilbake til Sovjetunionen:

Russere flest savner Sovjetunionen

Nesten tre av fire russere beklager at Sovjetunionen gikk oppløsning, ifølge en meningsmåling offentliggjort i dag.

I målingen svarer 73,5 prosent av de 2.000 spurte at de beklager at den tidligere verdensmakten USSR ikke lenger eksisterer, melder nyhetsbyrået Interfax.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/russland/russere-flest-savner-sovjetunionen/a/7870124/

To av tre russere savner Sovjetunionen

68 prosent av russerne angrer på at Sovjetunionen ble oppløst, ifølge en ny meningsmåling.

Meningsmålingen er utført av det russiske Vtsiom-instituttet og ble offentliggjort mandag, nøyaktig 80 år etter at Sovjetunionen i sin tid ble opprettet av bolsjevik-lederen Vladimir Lenin.

Tre firedeler av de spurte mener at Sovjetunionen var bedre skikket til å fremme økonomisk vekst enn dagens Russland. Bare en tredel svarte at kommunismens sammenbrudd i 1991 var uunngåelig.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/russland/to-av-tre-russere-savner-sovjetunionen/a/168169/

Hver femte russer vil ha sovjet-sosialisme

Hver femte russer ønsker Sovjetunionens sosialiststyre tilbake, viser en fersk meningsmåling.

Bare 16 prosent av de spurte sier at de støtter dagens økonomiske reformprogram fullt ut, mens 48 prosent gir forbeholden støtte til reformene samtidig som de ønsker økt sosial sikkerhet for befolkningen, skriver nyhetsbyrået Interfax.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/hver-femte-russer-vil-ha-sovjet-sosialisme/a/1179679/

Hvis disse tallene stemmer, er det skremmende. Men slike undersøkelser er ikke alltid representative, selv om de gir seg ut for å være det. Hvis tallene stemmer, så er kanskje Russland mer farlige enn det de fleste av oss har trodd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har allerede sett Russland uten Putin som president flere ganger.

Så ja... kan lett se det for meg, har allerede sett det i virkeligheten.

Men at han vinner "valget" her nå, joda, ser lett den også.

Hvilke perioder tenker du på? Russland under Boris Jeltsin eller Dmitrij Medvedev? Eller tenker du på før mens Sovjetunionen eksistert?

Det var ikke spørsmålet. Men jeg kan se for meg Russland uten Putin, siden jeg allerede har sett det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...