avatar Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 Hei. I januar mottok jeg fire stk inkassovarsel fra mobiloperatøren Ice (https://ice.no). Dette var inkassovarlser for regninger med forfallsdato tre år tilbake i tid. Jeg har aldri hatt abonnement hos Ice, så jeg stilte meg naturligvis helt uforstående til dette. Etter en god del mailer frem og tilbake fant Ice ut at inkassovarslene var ment for en annen person med samme navn som meg, og lovte å rydde opp. Jeg ble mildt sagt forbauset over at Ice ikke har bedre kontroll på kundeforholdene sine, enn at de sender inkassovarsler til meg fordi jeg har samme navn som en tidligere kunde. Spol frem til denne uken. Nå mottok jeg igjen fire stk inkassovarsler fra Ice. Ice fortsetter altså å sende inkassovarsler til meg, som egentlig er ment for en annen person med samme navn som meg. Hva kan jeg som privatperson gjøre når Ice holder på slik? Det er en belastning å ha slike inkassovarsler hengene over meg. Jeg skal i alle fall varsle dette til forbrukerombudet, men står litt på gjerdet i forhold til å involvere advokat - jeg synes det er for galt at jeg skal bruke kanskje tusenvis av kroner for øke sannsynligheten for at Ice slutter med denne (i mangel på et bedre ord) trakasseringen. Er det andre her som har som har hørt om at Ice holder på slik? Når de ikke har bedre kontroll på kundeforholdene sine skulle man tro at jeg ikke er den eneste som har blitt utsatt for slikt. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 Ser ingen grunn til at du skal vurdere advokat så tidlig i prosessen, når en henvendelse til Forbrukerombudet trolig vil gjøre susen. Forhåpentligvis har du spart på all korrespondansen mellom ICE og deg selv og siden de allerede har lovt å rydde opp - og dermed innrømmet at feilen er deres - så har du all den dokumentasjon du behøver for en rask avgjørelse din favør. 5 Lenke til kommentar
avatar Skrevet 17. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2018 Ser ingen grunn til at du skal vurdere advokat så tidlig i prosessen, når en henvendelse til Forbrukerombudet trolig vil gjøre susen. Forhåpentligvis har du spart på all korrespondansen mellom ICE og deg selv og siden de allerede har lovt å rydde opp - og dermed innrømmet at feilen er deres - så har du all den dokumentasjon du behøver for en rask avgjørelse din favør. Takk for råd. Da avventer jeg henvedelsen min til Forbrukerrådet (valgte å sende dit fremfor Forbrukertilsynet (tidligere Forbrukerombudet). Lenke til kommentar
OmniStat Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 (endret) Ingen vits å gjøre en jævla dritt, der er bare til å kaste brevene i bosset eller å sende dem i retur. Trenger ikke engang å forholde deg til inkassoselskapet. Prøver de seg på rettslig inkasso ved å gå til namsmyndighetene, så er det bare til å bestride kravet på det skjemaet du mottar fra namsfogden. Siden du mottar disse inkasso brevene, så er det mulig at kreditor ikke har en adresse på den egentlige debitoren og har dermed bare søkt deg opp fordi du har samme navn, uansett så skal et inkassokrav eller betalingsanmerkning registreres med navn og fødselsnummer i Løsøreregisteret, og da vil de se at det er feil fødselsnummer (to personer med samme navn, har likevel forskjellig fødselsnummer). Ingenting å bekymre seg for dette. Ikke la inkassoselskapet få tilgang til deg selv:) Endret 18. mars 2018 av OmniStat 1 Lenke til kommentar
SSL_InnleggNO Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Kan du ha blitt utsatt for identitetstyveri? Hvis det er tilfelle, tror jeg ikke "vente til det går over" er en veldig god strategi. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Uansett er ikke "vente til det går over" en god strategi. Du må gjøre det klinkende klart for både ICE og inkassoselskap at du bestrider kravet. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 (endret) Skriv ganske enkelt en kort beskjed til Ice og inkassoselskapet om at fakturaen tilhører en annen person enn deg, som tilfeldigvis har samme navn, og at du dermed bestrider kravet. Ikke kast noe som helst i søpla! Spar på alt av dokumentasjon, og få alt skriftlig. Endret 18. mars 2018 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
OmniStat Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Uansett er ikke "vente til det går over" en god strategi. Du må gjøre det klinkende klart for både ICE og inkassoselskap at du bestrider kravet. Jo, ignorere inkassoselskapet fullstendig fungerer utmerket. Trådstarter vet utmerket godt om han hvorvidt har opprettet et abonnement hos ICE eller ikke og har dermed identifisert seg med BankID. Dermed vil ICE sitte på et fødselsnummer som tilhører abonnenten og som dermed er den egentlige debitor. Det er ikke trådstater sin jobb og hjelpe ICE med fakturering. Det er det kun ICE sin jobb, og det er de som har bevisbyrden også. Lenke til kommentar
OmniStat Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Skriv ganske enkelt en kort beskjed til Ice og inkassoselskapet om at fakturaen tilhører en annen person enn deg, som tilfeldigvis har samme navn, og at du dermed bestrider kravet. Ikke kast noe som helst i søpla! Spar på alt av dokumentasjon, og få alt skriftlig. Det har han allerede gjort. Trenger ikke å sløse vekk energi på å oppbevare brev og drive og mase på de idiotene. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 (endret) Han har gjort det med de første varselene, men det holder ikke. Han må gjøre det for hver gang han får nye varsler. Dette kan spare ham for mer trøbbel senere. Bruker man BankID for å bestille abonnement fra Ice, da? Når jeg prøver å gå igjennom bestillingsprosessen, så spør de etter fødselsnummer, men det skal kun brukes til kredittsjekk, og lagres ikke. Vi trenger å vite ditt fødselsnummer for å kunne gjøre en kredittsjekk. Opplysningene benyttes kun til oppslag mot Folkeregisteret, og vil ikke bli lagret i våre systemer. Du må være 18 år for å bestille mobilabonnement fra ice. Endret 19. mars 2018 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 (endret) Jeg hadde ikke løfta en finger før du evt. fikk brev fra inkassoselskap. Da kontakter du inkassoselskapet og sier du aldri har vært kunde med Ice og legger ved eposten som bevis. Case closed. Ikke noe å ofre en tanke mer til og i alle fall ikke bruke penger på. Endret 19. mars 2018 av kim_InnleggNO 1 Lenke til kommentar
OmniStat Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Kan du ha blitt utsatt for identitetstyveri? Hvis det er tilfelle, tror jeg ikke "vente til det går over" er en veldig god strategi. Det har jeg ingen tro på. Hvis det er tilfelle da burde han ha forstått det forlenge siden. Blant annet når abonnementet ble opprettet og det ble foretatt en kredittvurdering da skulle Trådstarter ha mottatt et gjenpartsbrev at det har blitt foretatt en kredittvurdering (første tegn på identitets tyveri). Heller aldri mottatt ordinære fakturaer eller purringer. Det har heller ikke blitt opprettet andre ting slik som kredittkort og forbrukslån osv. Og det har gått over 3 år og det eneste som har hendt er feilsendt inkassovarsel. Trådstarter trenger ikke å gjøre en dritt. Dersom namsmyndighetene kommer på banen da er fødselsnummeret korrekt og inkassoselskapet har et reelt tvangsgrunnlag mot rett debitor, og da skal trådstarter bestride kravet til namsmannen og politianmelde identitets tyveri. Trenger ikke å forholde seg hverken til ICE eller inkassoselskap. Mase om identitets tyveri nå hjelper ingenting, det stopper ikke inkassosaken. Lenke til kommentar
OmniStat Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Han har gjort det med de første varselene, men det holder ikke. Han må gjøre det for hver gang han får nye varsler. Dette kan spare ham for mer trøbbel senere. Bruker man BankID for å bestille abonnement fra Ice, da? Når jeg prøver å gå igjennom bestillingsprosessen, så spør de etter fødselsnummer, men det skal kun brukes til kredittsjekk, og lagres ikke. Vi trenger å vite ditt fødselsnummer for å kunne gjøre en kredittsjekk. Opplysningene benyttes kun til oppslag mot Folkeregisteret, og vil ikke bli lagret i våre systemer. Du må være 18 år for å bestille mobilabonnement fra ice. Nei. Trenger ikke å gjøre noen som helst ting. Les brevene og kast de rett i bosset. Mener at jeg måtte identifisere meg med fødselsnummer for å opprette mitt gamle abonnement og at jeg måtte bruke BankID for å signere en avtale eller noe sånt. Litt usikker, men jeg måtte identifisere meg. Lenke til kommentar
OmniStat Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Jeg hadde ikke løfta en finger før du evt. fikk brev fra inkassoselskap. Da kontakter du inkassoselskapet og sier du aldri har vært kunde med Ice og legger ved eposten som bevis. Case closed. Ikke noe å ofre en tanke mer til og i alle fall ikke bruke penger på. Helt enig, bortsett fra at trådstarter kan vente enda lengre og kun forholde seg til namsmannen. Ignorer ICE og inkassoselskapet fullstendig. Ikke engang gi de tilgang til seg selv. Slipper mas, unngår å sløse tid og penger, og det påvirker hverken tanker eller humør. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 OmniStat er en ny bruker, så tipper han er den som har missbrukt TS eller at han driver et inkassoselskap 2 Lenke til kommentar
avatar Skrevet 22. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2018 Jeg har brukt endel tid på denne saken, og tenker det er rimelig å fakturere Ice for tiden jeg har brukt. Er det noe i veien for å sende en slik faktura? Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Jeg har før fått oppgitt at man som privatperson ikke kan legge til renter, gebyrer, salær, etc på en privat faktura og dermed er jeg usikker på hvorvidt tidsbruken din vil gå inn under disse. Forhåpentligvis stikker noen med faktisk peiling innom tråden før eller siden og avgir fasit, for dette er noe jeg gjerne skulle hatt et definitivt svar på selv. Lenke til kommentar
avatar Skrevet 3. april 2018 Forfatter Del Skrevet 3. april 2018 Jeg har før fått oppgitt at man som privatperson ikke kan legge til renter, gebyrer, salær, etc på en privat faktura og dermed er jeg usikker på hvorvidt tidsbruken din vil gå inn under disse. Forhåpentligvis stikker noen med faktisk peiling innom tråden før eller siden og avgir fasit, for dette er noe jeg gjerne skulle hatt et definitivt svar på selv. Takk for innspill. Jeg har ingen myndighet til å kreve noe som helst av Ice, på samme måte som de ikke har myndighet til å kreve noe av meg (men allikevel sender meg faktura). Tenkte sende en faktura om ikke annet så for å synliggjøre tidsbruken min, og at den faktisk ikke er uvesentlig. Om jeg får noe respons på dette er heller uvisst, men det er verdt et forsøk synes jeg. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Der er vi helt enige. Jeg ser forøvrig ingen grunn til at man som privatperson ikke skulle ha de samme muligheter som et firma til å kreve inn faktiske utgifter og finner det egentlig grunnleggende urimelig. Jeg antar grunnen er at det ville blitt misbrukt i hytt og gevær, men synes ikke det er grunnlag godt nok til en slik favorisering. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Privatpersoner kan legge til forsinkelsesrenter (begynner å løpe 30 dager etter påkrav) og inkassogebyrer på lik linje som foretak, reglene er ikke forskjellige der. Reglene er til og med helt like for inkassosalærer - heller ikke firmaer får erstattet sitt eget arbeid der, bare utgifter de har til ekstern inkassator. Men for at man skal kunne gjøre dette er det et vilkår at hovedstolen er et lovlig krav. Din egen tidsbruk som privatperson er som hovedregel ikke erstatningsrettslig vernet (det er som regel heller ikke tidsbruken for et foretak). Du må som et minimum kunne underbygge en form for tapt arbeidsinntekt. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå