Gå til innhold

Kjøpt og betalt

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Til dere som lager hjemmesider for andre og tjener penger på det; kjøper dere programmene? I tilfelle hvilke for hvor mye. Synes det blir litt feil å tjene penger ved hjelp av noe som mer eller mindre er stjålet.

Bare lurer på hva som er vanlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er greit at folk som driver på med litt web-sider privat kan få laste ned den dyre programvaren.

Det fungerer jo som gratisreklame for disse produktene. Hvis en hobby-webdesigner plutselig velger å bli profesjonell og må kjøpe programmene, vil jo han selvfølgelig velge de programmene som han har brukt hele tiden og er vant med. Utviklerne av disse programmene vil jo ikke tape noe penger på at hobby-designere laster ned programvaren deres, da de ikke ville kjøpt det uansett pga. den høye prisen.

Det er verre med f.eks gode spill som de fleste med en pc har råd til.

- gordito

Edit: 0,2K innlegg :D

Endret av gordito
Lenke til kommentar

til privat bruk mener jeg det er helt greit både moralsk og kanskje rettslig å laste ned programvare.

har hørt om firma som legger ut hele versjoner av programmer for private brukere. poenget med dette tror jeg skal være at de privat får (god) erfaring med programmet. de tar det så med på jobben hvor det kanskje blir kjøpt inn.. Jeg ser da ikke noen betenkeligheter ved å laste ned slike programmer. skal du har en en del brukelige programmer f.eks.

Photoshop

dreamwaver

3d programmer.

blir det raskt flere titalls tusen. dette er ikke noe som "webdesigneren i gaten" har råd til.

blir slike programmer lastet ned gratis og brukt for å tjene penger mener at det er feil. det er veldig vanskelig å ta disse, men litt samvittighet og moralsk innsikt bør en da ha.

men greier er ikke så gale, men lever du eller tjener du masse penger på det bør du kjøpe. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

For en liten stund tilbake kjøpte faren til dama InDesign 2.0 (merk dere; den gamle versjonen) for 12 000,-. Jeg lastet idag ned InDesign 3.0 gratis. Til skolebruk vel og merke. Gjennom skolen får vi lisenser til de fleste adobe programmer, så det er greit, men det er kun for mac, så jeg har ikke noe særlig nytte av det.

Man kan jo alltids "hvitvaske" siden sin ved å lage den i f.eks. Dreamweaver og kjøre den igjennom et kjøpt og betalt program for litt omskrivning av kodene.

Men som sagt; det er slettes ikke umoralsk å laste ned programmer til privat bruk. På sett og vis blir en hjemmeside mer enn privat, fordi den er tilgjengelig for offentligheten. Dermed har programmet blitt brukt til å publisere materiale ut i allmenheten. Er det greit da?

Lenke til kommentar
Men som sagt; det er slettes ikke umoralsk å laste ned programmer til privat bruk. På sett og vis blir en hjemmeside mer enn privat, fordi den er tilgjengelig for offentligheten. Dermed har programmet blitt brukt til å publisere materiale ut i allmenheten. Er det greit da?

Så lenge du lenge du ikke tjener deg griserik på denne siden, så er jo du fortsatt den samme gamle hobby-designeren som ikke har råd til programmene. Må jo være lov å vise fram sine verk for offentligheten.

- gordito

Lenke til kommentar
For en liten stund tilbake kjøpte faren til dama InDesign 2.0 (merk dere; den gamle versjonen) for 12 000,-. Jeg lastet idag ned InDesign 3.0 gratis. Til skolebruk vel og merke. Gjennom skolen får vi lisenser til de fleste adobe programmer, så det er greit, men det er kun for mac, så jeg har ikke noe særlig nytte av det.

Man kan jo alltids "hvitvaske" siden sin ved å lage den i f.eks. Dreamweaver og kjøre den igjennom et kjøpt og betalt program for litt omskrivning av kodene.

Det er pr. i dag ikke ulovlig å laste ned full-vesjoner av programmer(!). Du har derimot en EULA som du må godta og den sier somregel at du må betale for lisensen (men ikke alle!!). Moralsk sett så er det (imo) forkastelig.

Derimot så er det ulovlig å distribuere piratkopiert materiale.

Så selv om du laster ned et verktøy og bruker det i strid med EULA-en så kan du fremdeles publisere materialet helt lovlig.

Det er iallfall slik jeg har forstått åndsverksloven.

(Å rippe et opphavsrettsbeskyttet bilde uten tillatelse er pr. definisjon å distribuere piratkopiert materiale)

Lenke til kommentar
Det er pr. i dag ikke ulovlig å laste ned full-vesjoner av programmer

Etter norsk lovgivning er det ulovlig å laste ned åndsverk utenom musikk og film.

Uansett, jeg bruker context (gratis) til kode og ps Elements som jeg fikk fra en cd i en bok jeg kjøpte. Jeg har faktisk mitt helt på det rene (til webdesign i alle fall)

Lenke til kommentar
Det er pr. i dag ikke ulovlig å laste ned full-vesjoner av programmer(!).

Aaahhh... Hvorfor sier folk slikt når de ikke har peiling? :no:

Jeg bruker Dreamweaver MX (pirat) og Adobe Photoshop (ikke betalt) på et Microsoft Windows XP Pro system (ikke betalt). Men mest bruker jeg notepad. Skriver nesten alt i notepad (som jeg egentlig ikke har lisens til heller).

Testet Frontpage 2003 pro norsk (ikke betalt) og den laget meget elendige koder, spør du meg. Ikke engang validert hos w3c...

Lenke til kommentar
Det er pr. i dag ikke ulovlig å laste ned full-vesjoner av programmer(!).

Åndsverksloven, § 12.

Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed.

1. Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å
  2. ettergjøre bygningskunst gjennom oppføring av byggverk,
  3. fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram,
  4. fremstille maskinlesbare eksemplar av databaser i maskinlesbar form, eller
  5. fremstille eksemplar av kunstverk ved fotokopiering, avstøpning, avtrykk eller tilsvarende fremgangsmåte når eksemplaret kan oppfattes som originaleksemplar.

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, skulptur, billedvev eller kunstnerisk gjengivelse av andre kunstverk. Gjelder det musikkverk eller filmverk, kan fremstillingen av eksemplar ikke utføres ved fremmed hjelp som medvirker i ervervsøyemed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...