Gå til innhold

Wow, 4 poster om politiker X høyt oppe på oppslagstavlen, er Norsk politikk personfiksert?

7 stemmer

1. 1. Er Norsk politikk personfiksert?

• Ja, både politikere og velgere
    • Ja, men bare politikere/mest politikerne
      0
    • Ja, men bare velgerne/mest velgerne
    • Ja, men bare noen politikere og noen velgere
      0
    • Nei
    • Annet svar (forklar)
      0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I alle dager er dette for et spørsmål? 

Å være politiker er i sin natur å søke personfokus.

Nevn én politiker av betydning som ikke har hatt fokus? Eller ett land hvor enkelte politikere ikke har fokus?

Det finnes grader av personfokus, det er ikke enten eller. Tradisjonelt sett har Norge hatt langt mindre fokus på person enn eksempelvis USA.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nevn én politiker av betydning som ikke har hatt fokus? Eller ett land hvor enkelte politikere ikke har fokus?

Det finnes grader av personfokus, det er ikke enten eller. Tradisjonelt sett har Norge hatt langt mindre fokus på person enn eksempelvis USA.

Mulig dette går mot mitt orginale poeng i tråden, men tradisjonelt sett har altså Norge hatt Gerhardsen, Gro, Willoch og Jens (med mange fler). 

Hele perioder i norsk politikk personifiseres, så historisk har det definitivt ikke vært annerledes her i landet.

Det gjør perioder i amerikansk politikk også, men vi har politikere som, selv år etter at de var statsministre, alle kjenner på fornavn. Selv ikke Kennedy eller Reagen omtales kun som John eller Ronald i USA.

Vi står neppe tilbake for andre land, hverken nå eller historisk, men vi er neppe langt foran heller. 

Personfokus er i politikkens natur.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Mulig dette går mot mitt orginale poeng i tråden, men tradisjonelt sett har altså Norge hatt Gerhardsen, Gro, Willoch og Jens (med mange fler). 

Hele perioder i norsk politikk personifiseres, så historisk har det definitivt ikke vært annerledes her i landet.

Det gjør perioder i amerikansk politikk også, men vi har politikere som, selv år etter at de var statsministre, alle kjenner på fornavn. Selv ikke Kennedy eller Reagen omtales kun som John eller Ronald i USA.

Vi står neppe tilbake for andre land, hverken nå eller historisk, men vi er neppe langt foran heller. 

Personfokus er i politikkens natur.

Hmm, virker som du har et poeng. Men jeg liker det ikke ;)

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Er vel sånn det blir framover. Listhaug beviser med sin popularitet at Trump-stilen funker i Norge også. Jeg er skuffet, men jeg undervurderte visst hvor enkelt det er å mane fram fremmedfrykt i en tid med mye innvandring.

Det handler ikke om fremmedfrykt men om å ikke ville ta tak i problemene. Hvis venstresiden kunne innrømt at dagens politikk har negative sider så ville vi ikke hatt behov for Trump-politikere i Norge. Høyresiden vokser fordi venstresiden ignorerer problemene og hetser alle som påpeker dem. Det er venstresiden som gir næring til høyresiden. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Forskjell på personfokus og personkult. Det egentlige FRP begynner å ligne sistnevnte. 

Vel, såvidt jeg gar fått med meg er det ikke FRP, men andre og media som fokuserer veldig på Listerhaug som person.

Godt poeng. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...