Gå til innhold

Blomsterhavet til Listhaug

Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Hvordan kan noen mene at dette IKKE ligger 1000 år bak oss i utvikling???

Neppe noen som vil si at slikt ikke er barbarisk og forhistorisk, men du bør nok lese litt norsk og europeisk historie om du tror vi må 1000 år tilbake før vi finner lignende i vår egen historie. 

Det er altså ikke spesielt vakkert eller oppegående det som har foregått i Europa de siste få hundre år heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sier at midtøsten har, historisk, vært et problematisk område av mer kompliserte årsaker enn fundamentalistisk religion.

Ok?

Fortell mer.

Skal jeg oppsummere historien til midtøsten og det osmanske riket for deg? Jeg tror ikke vi rekker det nå, eller klarer å holde det relatert til topic, men du kunne jo startet her:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_modern_conflicts_in_the_Middle_East

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Neppe noen som vil si at slikt ikke er barbarisk og forhistorisk, men du bør nok lese litt norsk og europeisk historie om du tror vi må 1000 år tilbake før vi finner lignende i vår egen historie. 

Det er altså ikke spesielt vakkert eller oppegående det som har foregått i Europa de siste få hundre år heller.

Hva er poenget ditt? Om du bruker det du har mellom ørene så hadde du kanskje forstått at jeg ikke mente nøyaktig 1000 år. 

Og hva så om barbariske ting har skjedd her? Tror du ikke jeg vet det? 

Poenget er at vi har kommet oss videre. Vi har utviklet oss som samfunn. Og jeg er ikke noe redd for å si at jeg mener vi har en samfunn og en kultur som er overlegent det vi ser i mange andre land. 

Skal vi kunne integrere de som kommer hit så må vi være 100% tydelig på hva som er norsk kultur og hvilke verdier som er viktige. Hva VI forventer av de som kommer hit. Først da kan de bli norske og først da kan de bli integrert. Om du leser Stortingsmeldingene de siste 20 årene så er dette totalt fraværende. Her blir folk og kulturer stort sett likestilt. Det eneste som kanskje blir nevnt er at omskjæring av jenter ikke er en bra ting.

Lenke til kommentar

Skal jeg oppsummere historien til midtøsten og det osmanske riket for deg? Jeg tror ikke vi rekker det nå, eller klarer å holde det relatert til topic, men du kunne jo startet her:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_modern_conflicts_in_the_Middle_East

Du skriver at Midtøsten har en lang og kompleks historie som det ville vært ignorant å 'appellere' (feil ordvalg tror jeg) til fundamentalistisk religion.

Det synes jeg er en ganske interessant påstand.

Jeg mener det er ganske åpenbart at islam har spilt og fortsatt spiller en STOR rolle i Midtøsten. Ikke bare det, men det er hovedgrunnen til at de ikke kommer seg videre i utviklingen som resten av verden har tatt del i de siste 100-200 årene.

Lenke til kommentar

Skal vi kunne integrere de som kommer hit så må vi være 100% tydelig på hva som er norsk kultur og hvilke verdier som er viktige. Hva VI forventer av de som kommer hit. Først da kan de bli norske og først da kan de bli integrert. Om du leser Stortingsmeldingene de siste 20 årene så er dette totalt fraværende. Her blir folk og kulturer stort sett likestilt. Det eneste som kanskje blir nevnt er at omskjæring av jenter ikke er en bra ting.

Nei. Gnålet om "norske verdier" er like foreldet som kulturen du kritiserer. Vi bør basere oss på logikk og fornuft - ikke gamle tradisjoner for tradisjonens skyld, enten disse er religiøst fundamentert eller ikke.

Stipulasjonen din er helt meningsløs - du vet like godt som meg at om du setter alle "ekte/gode nordmenn" vi har her i landet i et rom så vil de uansett aldri bli enige om hva som er "norsk kultur og hvilke verdier som er viktige". Det er et totalt blindspor. Å si at vi må lage et slikt fundament før vi kan ta imot noen er det samme som å si at hele verden må bli venner før vi skal begynne å fikse noe. 

Vi har en virklighet å forholde oss til. Teorietiske drømmeversjoner om hva som skulle, kunne, ville ha vært er fullstendig bortkastet tid. Forhold deg til den faktiske verden vi lever i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener det er ganske åpenbart at islam har spilt og fortsatt spiller en STOR rolle i Midtøsten. Ikke bare det, men det er hovedgrunnen til at de ikke kommer seg videre i utviklingen som resten av verden har tatt del i de siste 100-200 årene.

Det er svært få konflikter i midtøsten sin moderne historie som har en direkte tilknytning til religion. De sloss av de samme grunnene som vi gjør, bare at de ikke har opplevd den stabiliseringen som i har her i vesten.

Jeg anbefaler deg å sette deg inn i historien til midtøsten, for da er jeg rimelig sikker på at du ikke hadde konkludert med det samme. Long story short så ble det osmanske riket sitt fall litt som sovjet sitt fall, og plutselig så fant noen av landene olje.

Men må moderere meg selv for off-topic nå, så avslutter emnet.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Hvorfor er så mange på venstresiden opptatt av å fornekte norsk kultur? Selvfølgelig har vi en kultur i Norge og man må jo være blind for å se at dette ikke er en særegen kultur. Det er ingen som benekter at norsk kultur er påvirket av andre kulturer, likevel gjør mange på venstresiden et poeng av dette. En nasjon eller et kulturfelt har sitt eget "tyngdepunkt", slik som en kule har det. Folk fra Midtøsten kommer fra et annet kulturfelt og da blir det problem. Jeg tror de fleste nå ser at det multikulturelle prosjektet vest-europeiske politikere har lansert, mot flertallets vilje, ikke kommer til å fungere. Det har slått feil. Samtidig er det naturligvis et moralsk spørsmål om f. eks. å hjelpe mennesker i nød, eller for tidligere kolonistater å sone for sine synder.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei. Gnålet om "norske verdier" er like foreldet som kulturen du kritiserer. Vi bør basere oss på logikk og fornuft - ikke gamle tradisjoner for tradisjonens skyld, enten disse er religiøst fundamentert eller ikke.

Gnål? Og hvem har sagt vi ikke skal basere oss på logikk og fornuft? Gamle tradisjoner? 

Vi har en virklighet å forholde oss til. Teorietiske drømmeversjoner om hva som skulle, kunne, ville ha vært er fullstendig bortkastet tid. Forhold deg til den faktiske verden vi lever i.

En virkelighet som du og dine venner på venstresiden har mistet helt kontakt med. 
Lenke til kommentar

Gnål? Og hvem har sagt vi ikke skal basere oss på logikk og fornuft? Gamle tradisjoner? 

Det var et svar til et innlegg hvor du sa at vi måtte være tydelige på hva som var "norsk kultur og hvilke verdier som var viktige".

At vi skal basere oss på viktige verdier kan vi være helt enige om. Men at 'norsk kultur' skal ha noe med saken å gjøre, er vi muligens uenige om.

Gode verdier og 'god kultur' er objektivt god. Hvorvidt det er norsk eller ikke, er totalt irrelevant. Det er flere ting mange vil hevde er 'norsk kultur' som ikke nødvendigvis er noe å holde på.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi må ta islam og midtøsten med inn i fremtiden.

Ikke bare fordi det er humant og moralsk riktig, men også fordi det er mye tryggere enn å la dem være igjen i 1800-tallssamfunn.

Og der mistet du meg.

Midtøsten ligger 1000 år bak oss i utvikling nettopp på grunn av islam. Det er også en stor grunn til at integreringen i Norge er dårlig. 

Skal Midtøsten komme videre så må de bytte ut islam med rasjonalitet og demokrati.

Nei, ikke på grunn av islam.

På grunn av konservative frykt-drevne holdninger, ønske om strenge straffer, og lover som sikrer samfunnet mot moralsk forfall, frykt for andre religioner og andre kulturer, fremmedfrykt, pluss ønsker om å kontrollere samfunnsutviklingen.

Fascisme.

Islam lå ikke langt bak vesten.

Islam lå foran kristendommen, i middelalderen.

Tallsystemet vårt er arabisk, av en grunn.

---

Europa kom foran på grunn av humanistiske idealer.

Kristendommen gikk fra å drepe homofile, til å bare hate dem.

Hate utroskap, i stedet for å drepe utro.

Vi fikk sosial frihet, og demokrat.

Kvinner har nå like rettigheter og bidrar mye i arbeidslivet.

Barnepass og oppdragelse, samt skolegang, har blitt effektivisert, slik at kvinnene kan jobbe.

Hva gjør vesten bra?

Først og fremst: Demokrati, frihet og likeverd.

Ingen ønsker å arbeide for et korrupt samfunn hvor de ikke er verdt noe.

Enten fordi de er slaver av kapitaleierene, eller fordi de er statens slaver, eller slaver av troen.

Men demokrati er bortkastet om det første folket gjør er å velge en diktator.

Det trengs kunnskap, etikk, kultur og underholdning:

Dumme mennesker tar dumme valg. Uetiske mennesker behandler andre uetisk. Mennesker som kjeder seg gjør dumme ting. Obligatorisk 10-årig skolegang med noe etikkundervisning er ekstremt viktig for at samfunnet skal fungere. Kulturell identitet gjør at sauene følger resten av flokken, mens den ikke hindrer mennesker som ikke bryr seg om normer å gjøre hva de vil -- i motsetning til lover og klasseskiller.

Til sist: Muligheter:

Hvorfor skal fattige barn jobbe om de aldri kan oppnå godene som middelklassen ble født med?

Det må være mulig for fattige å komme inn i middelklassen om de jobber. Rasisme ødelegger folk sine muligheter.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...