Gå til innhold

Ny oppdatering skal ha gjort Teslas Autopilot betraktelig bedre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å tro at vi helt selvkjørende biler på analoge veier er ren ønsketenking.

Du må gjerne utdype.. Denne artikkelen omhandler dog ikke selvkjørende biler. 

Så autopilot betyr ikke lenger selvkjørende? Funksjonene som har blitt forbedret er jo unektelig funksjoner for en selvkjørende bil. Og Det er jo nettopp dette vi snakker om, målet er jo at de skal bli helt selvkjørende men nå er det lovverket som setter en stopper, men det vi vil aldri se biler som kan kjøre alene på analoge veier.

Autopilot er en hype på samme måte som skyen og big data.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å tro at vi helt selvkjørende biler på analoge veier er ren ønsketenking.

Du må gjerne utdype.. Denne artikkelen omhandler dog ikke selvkjørende biler. 

Så autopilot betyr ikke lenger selvkjørende? Funksjonene som har blitt forbedret er jo unektelig funksjoner for en selvkjørende bil. Og Det er jo nettopp dette vi snakker om, målet er jo at de skal bli helt selvkjørende men nå er det lovverket som setter en stopper, men det vi vil aldri se biler som kan kjøre alene på analoge veier.

Autopilot er en hype på samme måte som skyen og big data.

Nei, autopilot har aldri betydd selvkjørende. Du tenker gjerne på autonom, som er ett helt annet ord. Autopilot er ett hjelpesystem. Det er dog planer for at systemet skal bli selvkjørende opp til nivå 4ish. Men, pr i dag er det på nivå 2 og det er fører assistent. 

Det finnes autonome biler på "analoge" veier som du sier i dag, det har det gjort i mange år. At du mener det er en hype er helt fair, men det er fortsatt usant all den tid de farter rundt allerede. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

AP2 bilen vår forstår og tegner midtstriper på veier uten. Dette gjorde noen AP1 biler også. en periode.

(Min AP1 bil gjorde aldri dette). så det finnes forskjellige versjoner.

Det spørs også hvor man kjører.

Hvis "Thomas" som nevnes i artikkelen. Sender meg en PM, om hvor han kjører. så kan jeg sjekke ut Tesla sitt autopilot kart på dette stedet. Så kan vi se om bilene har registrert om det er flere felt der etc :)

Lenke til kommentar

“Endelig med nivå med versjon 1?”

Hva betyr det?

Teit overskrift, forde AP2 nå langt har overgått AP1 i selvkjøringsevne.

Når det er sagt finnes det enkelte funksjoner som fremdeles er deaktivert, som mer detaljert visning av bilens situasjonsforsåelse i displayet bak rattet samt kamerabasert avlesning av farts-skilt.

(jeg tror faktsik AP2 leser av "skarp sving" skilt og reagerer på dem, da det tydlig virker slik når den kommer til en sving med skilt i forhold til en sving uten skilt, men det kan også være kartbasert og meg som ikke har testet i mange nok svinger, føler meg 80% sikker)

Lenke til kommentar

“Endelig med nivå med versjon 1?”

Hva betyr det?

Teit overskrift, forde AP2 nå langt har overgått AP1 i selvkjøringsevne.

Når det er sagt finnes det enkelte funksjoner som fremdeles er deaktivert, som mer detaljert visning av bilens situasjonsforsåelse i displayet bak rattet samt kamerabasert avlesning av farts-skilt.

(jeg tror faktsik AP2 leser av "skarp sving" skilt og reagerer på dem, da det tydlig virker slik når den kommer til en sving med skilt i forhold til en sving uten skilt, men det kan også være kartbasert og meg som ikke har testet i mange nok svinger, føler meg 80% sikker)

Det er kartbasert, og basert på info om hvordan andre har reagert der. Jeg begrunner dette med at jeg har mange slike skilt på vei til jobb, som er en bondevei og dette fungerer ikke overalt :p Men ja, få inn skilt nå så er vi godt på vei. Da kommer jeg igjennom det aller meste, foruten kryss og rundkjøringer. 

Lenke til kommentar

Markant forbedring.

To plasse hvor sen slet med forrige versjon (og de før) , fungerte fint i dag etter oppdatering .

En av de var over Puddefjordsbroen, hvor den før dro til høyre (mot byen) når man kom over midten og kjørte nedover

Høres bra ut. Min update failet, så venter på at bilen får ny. Har opplevd ap2.5 trakk mot høyre på broen, også i høyre felt mot sentrum. Håper sensorene mine er ok, at den går inn neste gang.

Lenke til kommentar

Markant forbedring.

To plasse hvor sen slet med forrige versjon (og de før) , fungerte fint i dag etter oppdatering .

En av de var over Puddefjordsbroen, hvor den før dro til høyre (mot byen) når man kom over midten og kjørte nedover

Høres bra ut. Min update failet, så venter på at bilen får ny. Har opplevd ap2.5 trakk mot høyre på broen, også i høyre felt mot sentrum. Håper sensorene mine er ok, at den går inn neste gang.

Slike ting er ikke ett problem lengre, altså bakketopper. Det er en utrolig utvikling mellom disse to versjonene, jeg kjører så og si hele veien hjem fra jobb på ap nå foruten rundkjøringer(4) og ett "ekstremt" parti i fjellene. Jeg har kontor langt på landet, så det er ikke noe motorvei eller lignende på strekket. Før måtte jeg konstant overta. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...