The Avatar Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 Nå kjenner ikke jeg til hvordan alle aktørene gjør kalibrering, men jeg kjenner godt til den største av dem. Og jo, der gjøres det en helt reell ISF-kalibrering sentralt, tilpasset lys i en gjennomsnittlig stue. Betyr ikkje dette at kalibrering i butikken uansett har lite for seg? Skal det være hensiktsmessig å kalibrere TV'en so må vell det gjerast i dei omgivelsane der TV'en skal stå til dagleg? Kan ein berre gjette seg til korleis lyssettinga er heime hos folk og likevel få eit godt resultat? Lenke til kommentar
samco Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 Jeg bruker Kalibrerings mannen.no anbefales natt og dag forskjeller før og etter på bildet. Er han tilgjengelig på Østlandet ser han driver i Trondheim? Han tok nettop en tur nedover til Bergen og Stavanger Lenke til kommentar
samco Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 Nå kjenner ikke jeg til hvordan alle aktørene gjør kalibrering, men jeg kjenner godt til den største av dem. Og jo, der gjøres det en helt reell ISF-kalibrering sentralt, tilpasset lys i en gjennomsnittlig stue. Betyr ikkje dette at kalibrering i butikken uansett har lite for seg? Skal det være hensiktsmessig å kalibrere TV'en so må vell det gjerast i dei omgivelsane der TV'en skal stå til dagleg? Kan ein berre gjette seg til korleis lyssettinga er heime hos folk og likevel få eit godt resultat? I et mørkt rom er det ganske lett ... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 Nå kjenner ikke jeg til hvordan alle aktørene gjør kalibrering, men jeg kjenner godt til den største av dem. Og jo, der gjøres det en helt reell ISF-kalibrering sentralt, tilpasset lys i en gjennomsnittlig stue.Betyr ikkje dette at kalibrering i butikken uansett har lite for seg? Skal det være hensiktsmessig å kalibrere TV'en so må vell det gjerast i dei omgivelsane der TV'en skal stå til dagleg? Kan ein berre gjette seg til korleis lyssettinga er heime hos folk og likevel få eit godt resultat? I et mørkt rom er det ganske lett ... Det er det sjølvsagt, men det er nok ikkje representativt for heimane til folk flest. Det einaste som ein kan seie forholdsvis sikkert er at det er få heimar som har lysrør som belysning, men alt anna angående lysforhold heime hos folk vil vell variere enormt mykje? Lenke til kommentar
samco Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 Nå kjenner ikke jeg til hvordan alle aktørene gjør kalibrering, men jeg kjenner godt til den største av dem. Og jo, der gjøres det en helt reell ISF-kalibrering sentralt, tilpasset lys i en gjennomsnittlig stue.Betyr ikkje dette at kalibrering i butikken uansett har lite for seg? Skal det være hensiktsmessig å kalibrere TV'en so må vell det gjerast i dei omgivelsane der TV'en skal stå til dagleg? Kan ein berre gjette seg til korleis lyssettinga er heime hos folk og likevel få eit godt resultat? I et mørkt rom er det ganske lett ... Det er det sjølvsagt, men det er nok ikkje representativt for heimane til folk flest. Det einaste som ein kan seie forholdsvis sikkert er at det er få heimar som har lysrør som belysning, men alt anna angående lysforhold heime hos folk vil vell variere enormt mykje? Ser bestandig fim i et mørklagt rom. Null problemer i et opplyst rom med en Oled men i mørket skinner mine 2 best. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 (endret) Jeg bruker Kalibrerings mannen.no anbefales natt og dag forskjeller før og etter på bildet.Er han tilgjengelig på Østlandet ser han driver i Trondheim? Han tok nettop en tur nedover til Bergen og Stavanger Vel da er han trolig ikke tilgjengelig i større deler av lander, tror det blir sabla dyrt å betale utgifter for reising for oss i Øst Endret 17. mars 2018 av Jada-jada Lenke til kommentar
barezell Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 Nå kjenner ikke jeg til hvordan alle aktørene gjør kalibrering, men jeg kjenner godt til den største av dem. Og jo, der gjøres det en helt reell ISF-kalibrering sentralt, tilpasset lys i en gjennomsnittlig stue.Betyr ikkje dette at kalibrering i butikken uansett har lite for seg?Skal det være hensiktsmessig å kalibrere TV'en so må vell det gjerast i dei omgivelsane der TV'en skal stå til dagleg? Kan ein berre gjette seg til korleis lyssettinga er heime hos folk og likevel få eit godt resultat? I et mørkt rom er det ganske lett ... Det er det sjølvsagt, men det er nok ikkje representativt for heimane til folk flest. Det einaste som ein kan seie forholdsvis sikkert er at det er få heimar som har lysrør som belysning, men alt anna angående lysforhold heime hos folk vil vell variere enormt mykje? Snitt lys på dagtid bør være innafor. Og mørkt som samco skriver er jo ganske rett frem. Det er rimelig å anta at de fleste har hoved tv-en i stua. Og i de fleste norske hjem så er det et eller flere vinduer i stua. Så lysforholdene i stuen vil forandre seg konstant time etter time og etter været/årstiden. Selv med proff kalibrering så vil jo neppe dagtid/lyst rom innstillingene være perfekt. Så lenge man ikke stenger ut alt lys og har samme lystyrke på inne til en hver tid. Ingen ting er umulig mener jeg Lenke til kommentar
samco Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Jeg bruker Kalibrerings mannen.no anbefales natt og dag forskjeller før og etter på bildet. Er han tilgjengelig på Østlandet ser han driver i Trondheim? Han tok nettop en tur nedover til Bergen og Stavanger Vel da er han trolig ikke tilgjengelig i større deler av lander, tror det blir sabla dyrt å betale utgifter for reising for oss i Øst Han tar flere jobber på en tur så vis interesse så kan det bli en ny tur nedover med tid og stunder. Lenke til kommentar
Selle Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Jeg har samme Samsung 55" tv som foreldrene mine. Jeg kjøpte min som B-vare, og den var allerede kalibrert, deres er ikke. Jeg har overhode ikke sjans til å legge merke til noen forskjell på dem, hadde jeg satt med ved siden av hverandre så er det nok en forskjell, men hvis jeg sitter hjemme og ser på noe f.eks på netflix, stopper midt i avspillingen, kjører de 3 minuttene det tar meg hjem til mor og far for så å gjenoppta avspillingen der, er det ikke mulig å legge merke til noen forskjell, og da ser jeg ikke poenget med kallibrering Lenke til kommentar
vidor Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 (endret) Dette er mest sannsynlig vanesak eĺler tilvenning. Setter du dem ved siden av hverandre med identisk innsignal merker du nok forskjell. Mange TV'er har heldigvis butikkmodus som vanligvis skrus av før levering, noe som hjelper en god del. Endret 24. mars 2020 av vidor Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 (endret) Hvorfor er det ikke det? bruker de Calman feil? Det er ikke bare å starte Calman, måle, og så justere, det krever kompetanse for å forstå hva man justerer, hvorfor, og med hvilken hensikt. Får jo med rapport fra Calman som viser resultat før og etter og de ansatte er jo kurset. Dette stemmer i alle fall ikke i Power. Det siste jeg hørte var at butikken fikk Calman og sensor, og ble så bedt om å finne ut av dette på egen hånd. En ansatt fra en annen Power-butikk blir nok sendt for å kurse, men hvis han/hun ikke var 100% sikker i utgangspunktet hjelper det fint lite. Tviler for eksempel sterkt på at du får en 20-punkts justering av hvitbalanse fra de fleste Power-butikkene. Endret 18. mars 2018 av N o r e n g 2 Lenke til kommentar
barezell Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Hvorfor er det ikke det? bruker de Calman feil? Det er ikke bare å starte Calman, måle, og så justere, det krever kompetanse for å forstå hva man justerer, hvorfor, og med hvilken hensikt. Får jo med rapport fra Calman som viser resultat før og etter og de ansatte er jo kurset. Dette stemmer i alle fall ikke i Power. Det siste jeg hørte var at butikken fikk Calman og sensor, og ble så bedt om å finne ut av dette på egen hånd. En ansatt fra en annen Power-butikk blir nok sendt for å kurse, men hvis han/hun ikke var 100% sikker i utgangspunktet hjelper det fint lite. Tviler for eksempel sterkt på at du får en 20-punkts justering av hvitbalanse fra de fleste Power-butikkene. Trur det er 2 punkts uten at jeg skal si det helt sikkert. Videoen og tekst om kalibrering på power.no viser til kursing og rapport, men om det blir praktisert i alle varehus kan ikke jeg si noe om. Hva du har hørt og hva du antar ang kursing og personen som kurser betyr svært lite om det ikke er basert på noe håndfast? Mener ikke dette er guds gave til folket, men for de som ikke vil kødde med det selv eller betale mange tusen for proff kalibrering så er det jo et helt kurant alternativ Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Mener ikke dette er guds gave til folket, men for de som ikke vil kødde med det selv eller betale mange tusen for proff kalibrering så er det jo et helt kurant alternativ Du kan i praksis sette TV-en på Film/Movie/Expert-modus og få samme resultat. De som kan se forskjell på en faktisk kalibrert TV og standard-innstillingene i Film-modus vil ikke si seg fornøyd med kalibreringen uansett. Erfaringen har jeg fra min egen tid i Power, og det siste jeg hørte om opplæring var rundt juletider. Lenke til kommentar
TeVa Skrevet 18. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2018 Her var det ihvertfall ca. 2 sider av saken Men jeg konkluderer med at mine foreldre i midten av 70-åra klarer seg fint med TV'n slik den kommer, så kan jeg evnt. justere litt neste gang jeg er på hytta.Takk for hjelpen, og en innlevelsesrik diskusjonstråd - Terje - 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Det som du kan gjøre om høyttalerene i TVen skal brukes er å justere ned bassen noe, siden den for eldre gjerne forstyrrer mer enn den hjelper. Kan også være lurt å justere opp diskanten for å gjøre lyden mer klar. Lenke til kommentar
Trond Erik Skrevet 6. februar 2020 Del Skrevet 6. februar 2020 (endret) Kjøpte ny philips tv igår 5/2-2020 hos elkjøp og betalte 999,- for kalibrering. Jeg er sikker på at tven ikke engang har vært ute av orginal embalasjen. Måtte stille inn bilde og ambilight selv. Dette synes som svindel. ? Endret 6. februar 2020 av Trond Erik 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 6. februar 2020 Del Skrevet 6. februar 2020 Høres mest ut som den ble avglemt eller at noen ikke fikk beskjed. Lenke til kommentar
Trond Erik Skrevet 6. februar 2020 Del Skrevet 6. februar 2020 Elkjøp hadde levert ut feil kartong, dvs en ukalibrert. Penger for kalibrering er refundert? 2 Lenke til kommentar
samco Skrevet 8. februar 2020 Del Skrevet 8. februar 2020 Butikk kalibrering er svindel i seg selv har hørt Elkjøp får tilsendt kalibrerte verdier som de bare kopierer til alle tvne de seller mot å kalibrere en og en som skal gjøres. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. februar 2020 Del Skrevet 8. februar 2020 Det er vel noen i bransjen som har gjort dette før, ja. Det var etter den kritikken som kom da at man fikk laget egne kalibreringsrom med godt måleutstyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå