AnonymDiskusjon Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 Hei Leier en ny leilighet der det er totalt 8 leiligheter eid av en bedrift. Ifølge kontrakten disponerer alle leietakere 1 parkeringsplass. Det er totalt 10 parkeringsplasser, med andre ord 2 gjesteplasser. Ikke alle har bil, men noen har både 2 og 3 biler. Nå i det siste med litt besøk med mere og folk som har flere biler enn tillatt er det ofte fult på parkeringsplassen og man må finne et annet sted å bo. I og med at kontrakten sier man disponerer 1 parkeringsplass, og det kun er tillatt med en parkeringsplass, vil det kunne sies det er en mangel? Hvordan skal jeg gå fram? Jeg har sagt ifra til eierene før, og de har sendt ut brev forgjeves. Kan jeg kreve de skilter hver parkeringsplass til hver bolig slik at ingen kan ha mer enn 1 bil hver? Anonymous poster hash: 9ce48...bd6 Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 Det enkleste er at de utsteder P-bevis, ett til hver leilighet, som man må legge i frontruta. Deretter fasilitere borttauing om det står biler uten bevis på andre plasser enn de reservert til gjester. Så får evt de som har flere biler leie plass av de som ikke har bil. 6 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 (endret) Om kontrakten sier at man disponerer en parkeringsplass, så gjør man det. Ikke bare bør det være et greit krav at man skilter 8 plasser for tilhørende boliger, det bør være en selvfølge. Endret 16. mars 2018 av Zork 8 Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 I vårt borettslag (4-mannsboliger) har hver leilighet sin egen, nummererte P-plass. Det fungerer utmerket. Kanskje det lar seg gjøre hos dere? 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2018 Jeg har sendt epost før og klaget, og sendte nylig epost og etterspurte nummer på plassene. Men jeg får kun at det skal taes opp med styret. Hvordan kan jeg få litt fortgang i dette? Det er jo en mangel jeg på et viss må kunne påpeke? Anonymous poster hash: 9ce48...bd6 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 Jeg har sendt epost før og klaget, og sendte nylig epost og etterspurte nummer på plassene. Men jeg får kun at det skal taes opp med styret. Hvordan kan jeg få litt fortgang i dette? Det er jo en mangel jeg på et viss må kunne påpeke? Anonymous poster hash: 9ce48...bd6 True med å holde igjenn leie til mangelen er utbedret. Husleieloven § 2-11.Avslag i leie I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2018 Takk for svar. Hva er en passende avslag å foreslå eventuelt? Leiligheten er helt ny på 65m2 og 9500kr i måneden. Ingen gateparkering i umiddelbar nærhet. Eller, isåfall kommer store kjøretøy ikke forbi. Nærmeste gateparkering er kanskje skolen 500m unna. Anonymous poster hash: 9ce48...bd6 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 Takk for svar. Hva er en passende avslag å foreslå eventuelt? Leiligheten er helt ny på 65m2 og 9500kr i måneden. Ingen gateparkering i umiddelbar nærhet. Eller, isåfall kommer store kjøretøy ikke forbi. Nærmeste gateparkering er kanskje skolen 500m unna. Anonymous poster hash: 9ce48...bd6 Hvor mye koster det deg å rette mangelen selv, altså, leie en parkeringsplass? 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2018 Det er et lite tettsted så nærmeste parkering å leie er jo 15min kjøretur I garasje, så det er vanskelig å finne noe sammenlignbart. Anonymous poster hash: 9ce48...bd6 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 Holde tilbake halve leien, men ikke bruk de opp på noe annet Parker bilen der du finner plass, helst foran styreleders bil 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2018 Det er OBOS som eier leiligheten så det er ingen som styrer noe som bor her dessverre. Har parkert på siden før, men da kommer grinete naboer på døra for da mener de brøytebilen ikke kommer forbi eller de ikke får kjørt forbi (gangsti på eiendommen til inngangsdørene) Anonymous poster hash: 9ce48...bd6 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. april 2018 Forfatter Del Skrevet 23. april 2018 Hva mener dere om følgende epost?Jeg ønsker egentlig å flytte herfra uansett. Vil jeg kunne flytte herfra med 30 dagers varsel? Jeg har sendt og klaget flere ganger og gjort dem oppmersomme på dette, med dårlig respons annet enn "vi skal ta det opp på møte". Vil jeg kunne gi 30 dagers oppsigelse? Hei Jeg har flere ganger gjort dere oppmerksomme på en klar mangel ved leiligheten, nemlig mangel på parkeringsplasser. Det ser ikke ut til at dere tar skritt til å ordne opp i dette. Jeg viser til husleieloven §2-11, avslag i leie. "Husleieloven § 2-11 - Avslag i leie I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta." Jeg viser samtidig til leiekontrakten, punkt 2a: "Misligholdt av kontrakten (herunder vedtekter og ordensregler) kan gi rett til å si opp leieforholdet med 30 dagers varsel. Ved vesentlig mislighold kan leiekontrakten heves." Avsnitt to på første side av leiekontrakten sier klart og tydelig "(...) Nevnte standardbestemmelser, samt husordensreglene er en del av denne kontrakt. Utleier og leier bekrefter ved sin underskrift å ha gjort seg kjent med og akseptert nevnte standardbestemmelser og husordensregler." I husordensreglene kommer det klart og tydelig fram at "Hver leilighet disponerer 1 parkeringsplass". I og med at jeg ikke disponerer 1 parkeringsplass til en hver tid da flere eier flere biler, og det ikke er gjort noe med problemet, er dette en klar mangel ved leiligheten og et klart brudd på kontrakten da jeg flere ganger har gjort dere oppmersomme på problemet. Jeg ber om retting av mangelen, snarest. Det vil si, at alle leiligheter disponerer 1 ledig parkeringsplass til en hver tid, på adresse xxx, iht. kontrakt underskrevet xxx. Med vennlig hilsen, xxx Anonymous poster hash: 9ce48...bd6 Lenke til kommentar
toth Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Det ser fint ut, send i vei. Dette er meget slett arbeid av en profesjonell utleier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå