Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Fikk bursdagshilsen på message istedenfor wallen

Anbefalte innlegg

Det å sende personleg melding er sjølvsagt langt meir personleg, forventninga til å få eit skikkelig svar frå jubilanten er også større når det er sendt som melding.

Bruker stort sett kun veggen for å gratulere bekjente, eller folk som eg ikkje har møtt på personleg i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor sender noen bursdagshilsen på message istedenfor wallen? Vil de at det skal se ut som om andre har færre venner enn de har? Jeg skriver alltid på veggen fordi jeg tror folk setter pris på det, og de fleste "gir tilbake" når det er min tur til å ha bursdag. Men ikke alle... 

Anonymous poster hash: acc9c...8d5

Wow, er det slik folk som bruker Facebook tenker?

I-landsproblem...

:wallbash:

Nei, ikke I-landsproblem. Facebookland-problem.

Jeg poster aldri på veggen til noen.

Selv har jeg usynlig fødselsdato på facebook så ingen skal gratulere meg med dagen. Bryr meg ikke om min egen bursdag eller andres. Jeg gratulerer noen ganger folk bare for å være høflig eller vise at jeg liker dem.

Denne problemstillingen kan jeg egentlig ikke relatere til fordi jeg synes både facebook og bursdager er lite viktig.

Du er jo helt unormal lissom. Er du ikke klar over at noe av det viktigste i livet er å gratulere kjente og ukjente med bursdagen? Det er nest viktigste jobben nå til dags etter betalt kontraktarbeid.

Du må bare se å få deg en kalender som kan minne deg på hver dag alle du må si gratulerer med dagen til. Har du flere tusen Facebook "venner", kan du jo egentlig programmere en bot til å gjøre denne jobben til deg, siden den er såpass viktig.

Mvh,

Sark

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker gratulasjon på veggen, personlig eller upersonlig (altså det å skrive på veggen kan være enten personlig eller upersonlig). Ser ingen fordeler ved å bli gratulert på messenger eller sms isteden

Vi tenker likt!

Kan jeg av ren nysgjerrighet spørre hvorfor? Den eneste forskjellen på om noen gratulerer deg i en privat melding eller på veggen din, er om andre folk ser det eller ikke. Er virkelig andres oppmerksomhet for det viktigere enn selve gratulasjonen?

Hvis jeg møter noen ansikt til ansikt og gratulerer de med dagen, er den handlingen mindre verdt dersom ingen av deres venner er i nærheten til å få det med seg?

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker gratulasjon på veggen, personlig eller upersonlig (altså det å skrive på veggen kan være enten personlig eller upersonlig). Ser ingen fordeler ved å bli gratulert på messenger eller sms isteden

Vi tenker likt!

Kan jeg av ren nysgjerrighet spørre hvorfor? Den eneste forskjellen på om noen gratulerer deg i en privat melding eller på veggen din, er om andre folk ser det eller ikke. Er virkelig andres oppmerksomhet for det viktigere enn selve gratulasjonen?

Hvis jeg møter noen ansikt til ansikt og gratulerer de med dagen, er den handlingen mindre verdt dersom ingen av deres venner er i nærheten til å få det med seg?

Vanskelig å si hvorfor, men sosial status spiller nok en rolle. Tror vi mennesker bare er sånn. Jeg blir ekstra "stolt" når jeg får offentlige hilsener fra kjendiser på veggen. 

Lenke til kommentar

Er jo ikke eneste forskjellen. Får man en gratulasjon på messenger, så blir det fort starten på en samtale, som kan være en fordel eller en ulempe. Synes ikke at det blir mer personlig "privat". Noen skriver bare gratulerer med dagen uansett, eller i hvert fall veldig kort.

Lenke til kommentar

Man blir dratt i i et alternativt og absurd univers og lever for det meste der, et mer seriøst bakvendland.

Kanskje Dimmu Borgir kan lage en sang om dette bakvendtland og linke det til Alf Prøysen?

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd at folk har blitt sure eller spurt «anklagende» hvorfor jeg ikke har gratulert dem på fb-veggen.. og det etter at jeg har ringt vedkommende og gratulert. WTF?!

Da er du pr kåt. Resulterte i at jeg ikke gadd å bry meg året etter. Utakknemlige beist!

Men ja, det er litt tilfeldig om jeg gratulerer via tlf,på pm eller rett på vegg. En gratulasjon er en gratulasjon, sett pris på det!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Rent instinktivt er det nok ikke så uvanlig å få slike tanker, men noen greier å tenke litt lenger og forstå at det er uviktig. Det er mange variabler som spiller inn på hvor mange gratulasjoner som havner på veggen til en facebook-bruker, og man kan ta grep ved å spille dette spillet for å bli sett på som "populær" av de som ser på dette som viktig. Men de som ser på dette som viktig er de samme som ofte ikke greier å tenke lenger enn det urinstinktene sier og gjerne noen man ikke har noe til overs for uansett, om man ikke er slik selv. Eller så er det folk som må fokusere på dette spillet for egen selvfølelse, da det er hovedsaklig dette de ser ut til å mestre. 

Til TS sitt spørsmål, hvordan gratulerer vedkommende andre personer? Hvis denne personen konsekvent ikke gratulerer offentlig så kan det være det er en person som bare gratulerer sine nærmeste privat. Grunnen til at det er blitt vanlig å gratulere så mange folk på veggen er fordi mange gjør det for å få mange gratulasjoner tilbake for at det skal se bra ut. Før facebook brukte man ikke tid på å gratulere hver eneste bekjent man såvidt har snakket med.

Hvis denne personen derimot ofte gratulerer andre på veggen og de har samme relasjon til hverandre som du har, så kan det være vedkommende ønsker å skjule det fordi de føler seg "bedre" enn deg (sosial status), men verdsetter vennskapet.

Men hvis dere er ung, så føles nok alt dette veldig viktig og da kan det være noe så lite som at denne personen ville holde din "bursdagshilsen"-score lavere enn det de fikk hvis de var blant de som fikk lavest i gjengen. Så hvis du holdt på å gå over det de fikk, så følte de seg "truet" og sendte på messenger. Vanskelig å si hvordan det er blitt blant de yngste.

Fra et voksent perspektiv: Hvis tanken var å få det til å se ut som at du har færre venner, så høres det ikke ut som et godt vennskap og da gir det ikke helt mening at de ønsket å sende deg en bursdagshilsen i det hele tatt, på messenger. 

Anonymous poster hash: 11257...100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig å si hvorfor, men sosial status spiller nok en rolle. Tror vi mennesker bare er sånn. Jeg blir ekstra "stolt" når jeg får offentlige hilsener fra kjendiser på veggen. 

"kjendiser" i Norge er jo en artig sak

1 tur på paradise hotel, ha sex første kvelden = kjendis

Si noe som flesteparten er uenig i på farmen = kjendis

Når de sier "4 stjerners middag med kjendiser" og jeg bare har kjennskap til 1/4 i selskapet må jeg le litt.

Nå skal det sies at jeg ikke leser se & hør lenger så kanskje vi bare må kalle meg utdatert på alt utenfor "c kjendiser"

Men det fine her er jo at det ikke skal mye til før du føler deg stolt! Det er hva som er viktig ^^ Jeg blir stolt når jeg får åpnet døren og av med dressen pent pakket ned etter en fuktig kveld på byen

Stolthet is winning 

Anonymous poster hash: e42cb...5b6

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd at folk har blitt sure eller spurt «anklagende» hvorfor jeg ikke har gratulert dem på fb-veggen.. og det etter at jeg har ringt vedkommende og gratulert. WTF?!

Da er du pr kåt. Resulterte i at jeg ikke gadd å bry meg året etter. Utakknemlige beist!

Men ja, det er litt tilfeldig om jeg gratulerer via tlf,på pm eller rett på vegg. En gratulasjon er en gratulasjon, sett pris på det!

Det er jo en sinnsykdom, som idag tydeligvis blir akseptert som "normalt".

Lenke til kommentar

Er du seriøs?

Faen hva likes du fikk, kan jeg bli din lærling?

On topic: i min verden er det mest upersonlige i verden å skrive på veggen. Jeg skriver på veggen til de som jeg knapt kjenner eller har kontakt med, gjerne klokka 23.59 på bursdagen deres i en siste krampetrekning før jeg dryler telefonen i veggen for kvelden.

De jeg bryr meg om skriver jeg sms til stort sett, eventuelt face to face. Sånn gjør de fleste jeg kjenner. Jeg teller såvidt en gratulasjon på veggen som en genuin gratulasjon.

Endret av ChopperReid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor sender noen bursdagshilsen på message istedenfor wallen? Vil de at det skal se ut som om andre har færre venner enn de har? Jeg skriver alltid på veggen fordi jeg tror folk setter pris på det, og de fleste "gir tilbake" når det er min tur til å ha bursdag. Men ikke alle... 

Jeg syns det e koselig uansett jeg da, at noen "husker" (nå om dagen så husker Facebook det for deg, så magien e litt borte..) på deg når du har bursdag og gidder å ta seg de sekundene det tar å sende ei melding =) Det e tanken som teller, så vær heller takknemlig =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...