Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mat- og Drikkevarer - Høyt innhold av Tryptofan

Anbefalte innlegg

De siste dagene så har jeg vært i et litt "deppa" humør, noe jeg ønsker å gjøre noe med i form av å få i meg en del Tryptofan de neste dagene.

Spørsmål:

- Hvilke mat- og drikkevarer har et ekstra høyt innhold av Tryptofan?
Jeg tenker her spesielt på frukter, grønnsaker, pålegg og annet som er lett fordøyelig. F.eks. Bananer, Appelsiner, Klemetiner, Agurk og lignende.

- Inneholder Appelsiner, Klemetiner og Mørk sjokolade med et høyt innhold av kakao et høyt innhold av Tryptofan?

- Hvordan er det med sukkerfri saft som inneholder Aspartam (f.eks. Fun Light)?

Inneholder Aspartam, direkte eller indirekte, høye mengder med Tryptofan?

Det er selvfølgelig ikke aktuelt med matvarer som må varmes opp, da mye av Tryptofanen ødelegges ved oppvarming/steking.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aspartam inneholder ikke tryptofan (fenylalanin og aspartat). Det har blitt gjort forsøk for å se hvorvidt tryptofan påvirker signalsubstansene for trøtthet etc. Men fordi tryptofan finnes i så og si all mat, så er det ingen vits å fokusere spesifikt på enkelte matvarer. Du kan også varmebehandle maten, tryptofan er varmestabil og tas opp i tarmen. Et relevant eksempel er egg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...