Gå til innhold

Telia DK gir 1000GB for 249 Dk kr/mnd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9
Mitt tips er at ICE blir den første til å tilby fri data i Norge. De har et landsdekkende 4G450-nett og 4G800/4G1800-nettet deres vokser for hver uke. I løpet av 2018 vil det trolig være landsdekkende. Idag har de en snodig posisjon som leverandør av mobilt bredbånd, kombinert med videresalg av taletrafikk fra Telia. Hvis de kunne ha tilbudt fri bruk av data, gjerne kombinert med en hastighetsbegrensning på 10-20 mbit/sek, kunne de ha skaffet seg en unik posisjon på markedet.

 

Den posisjonen ville de ha hatt i ca. en måned, før Telia og Telenor kom etter (i nevnte rekkefølge). Kanskje ikke så smart likevel…
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja, ICE må finne på noe som veier opp for at de ikke har 4G-tale og Wifi-tale. Dessuten har de ofte problemer med å route samtaler gjennom Telia, og selv sms kommer ikke frem. Veldig synd de har disse problemene og svakhetene.

Lenke til kommentar

Tror neppe ICE i den nærmeste fremtid vil være en utfordrer til vårt kjære duopol:

 

 

A material part of the ice group’s revenues and profits is derived from operations outside Norway. 

 

 

https://icegroup.com/uploads/financial-reports/ice-group-scandinavia-holdings-as---quarterly-report-2017-q4.pdf

 

 

Kan ikke skjønne at TELIA DK vil tjenes penger på den dealen, latterlig billig. Kan også legge til opptil 5 for kun 99 kr per abonnement per måned.

 

https://www.telia.dk/privat/abonnementer/mobiltelefoni/bestil-one/

 

Her på berget er det så og si et duopol, konkurransen er liten (om ikke eksisterende). Selv de fleste "billig-firmaene" eies av duopolet. Vil aldri komme i nærheten av disse prisene før man får reell konkurranse. 

Lenke til kommentar

Håper jeg inderlig at konkurransetilsynet ikke ville ha godtatt. Derfor er nok et oppkjøp fra Telenor utenkelig, de ville nok ikke ha fått tillatelse til å styrke sin posisjon ytterligere.

 

Vi må heller ikke glemme at det både er i Telia og Telenors interesse å ha Ice, de kan påpeke at det er konkurranse (selv om den i realiteten er ikke eksisterende).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvis konkurransetilsynets definisjon av konkurranse er antall aktører, så...

 

Men hva skjer hvis et selskap vil kaste inn håndkledet? Står de fritt til å selge utstyret sitt til hvem som helst?

Lenke til kommentar

Hvis konkurransetilsynets definisjon av konkurranse er antall aktører, så...

 

Men hva skjer hvis et selskap vil kaste inn håndkledet? Står de fritt til å selge utstyret sitt til hvem som helst?

 

Det tror jeg er et veldig åpent spørsmål.  Når Telia kjøpte Tele2 så var konkurransetilsynet veldig klare på at Telia måtte selge hele kundebasen til NetworkNorway (i praksis alle bedriftskundene) til ICE slik at ICE fikk en jump-start på dette markedet.  Det var ca 100.000 brukere i NN sin bedriftsportefølje.  I tillegg inngikk de en 6 årig leieavtale hvor ICE får tilgang til Telia sitt nettverk og sine master for en veldig lav kostnad.   

 

Telia fikk jo først nei til å kjøpe Tele2 men konkurransetilsynet så vel at i praksis at var det ingen annen utvei.  Tele2 ville ikke fortsette i Norge siden de ikke hadde eget nettverk og ICE hadde verken midler eller ønske om å kjøpe Tele2 da de ville satse på et rent IP nettverk og Tele2 hadde mye gammel infrastruktur for 2G og 3G (var i alle fall deres begrunnelse).

 

I tillegg så er det vel politisk besluttet at det skal være minst 3 stk selvstendige operatører med egne nettverk.  Husker ikke om det er satt noe krav til dekningsgrad.  

 

Så hvis ICE legger inn årene i dag er det ikke godt å si hva som hadde skjedd. Telenor hadde ikke fått kjøpt dem men hvis Telia hadde fått overtatt kundebasen så er det som å si at vi bare skal ha 2 stk mobilnett i Norge.  En 3. aktør ville aldri etablert seg etter at Telia og Telenor har delt alle abonnentene mellom seg.

 

Men når det gjelder utstyret så kunne vel ICE solgt dette til hvem som helst men da måtte det først blitt demontert fra master og annet.  Og da blir det vel som å selge noe på e-bay ....

Endret av Øystein H
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Tenk deg kaoset som oppstår hvis 200.000 oppsagte ICE-kunder på egen hånd skal velge seg en ny operatør. Det enkleste hadde vel vært om ICE sa til dem at dere automatisk blir overført til Telia, med mindre dere selv velger en annen operatør. Men det hadde vel i realiteten vært det samme som om Telia hadde kjøpt dem opp. Kompliserte greier.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk at dette abonnementet fra Teliabi Danmark hadde lønt seg å bruke selv i Norge. Det gir jo 20 GB/mnd. Det er jo dobbelt så mye som selv mobilt bredbånd abonnement gir i Norge. Hvor lenge gjelder fair usage i EU fra Danmark? Får man 20 gB hver måned eller må man dra til Danmark en gang per 45, dag? :)

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk at dette abonnementet fra Teliabi Danmark hadde lønt seg å bruke selv i Norge. Det gir jo 20 GB/mnd. Det er jo dobbelt så mye som selv mobilt bredbånd abonnement gir i Norge. Hvor lenge gjelder fair usage i EU fra Danmark? Får man 20 gB hver måned eller må man dra til Danmark en gang per 45, dag? :)

 

 

For å få kjøpt et abonnement fra Telia DK må du ha fast bostedsadresse i Danmark.  Det betyr at du må ha et dansk fødsels- eller ID-nummer.  Uten det, ingen abonnement.  

 

Men hvis du fikk tak i et så er regelen om fair-usage at "du skal være mer hjemme enn i utlandet".  Etter 4 måneder i utlandet kan/vil mobiloperatøren kontakte deg for å sjekke ut hvorfor du har behov for å roame så lenge.   

Lenke til kommentar

Lønner seg alltid å ha kjentfolk i et land. :) Men jeg forstår at Telia.dk vil ta kontakt etter noen måneder og finne ut av mitt evt snylt.

 

Så da får vi se hvor mange generasjoner frem vi må vente før vi får kvotefri abonnementer i Norge også. Evt 1000 GB holder i bøtter og spann per måned selv for fastlinjebredbånd enn så lenge.

Lenke til kommentar

Hadde jeg kunne kjøpt et slikt abonnement, hadde jeg gått for et tvilling sim og en mobilt bredbåndsrouter til bilen. Så koblet opp et par nettbrett for kidsa sånn at de hadde fått uendelig med underholdning bia streaming av musikk og video. Nå bor jeg i Fredrikstad. Har slekt i Trøndelag, samboeren har slekt i Trøndelag og Vest-Agder. Da blir det mye kjøring over store avstander.

 

Jeg får til sånt i dag også, men 800kr for 200 GB er lite ønskelig å betale for om jeg kunne fått 1000 GB for 249,- + tvilling sim...

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk at dette abonnementet fra Teliabi Danmark hadde lønt seg å bruke selv i Norge. Det gir jo 20 GB/mnd. Det er jo dobbelt så mye som selv mobilt bredbånd abonnement gir i Norge. Hvor lenge gjelder fair usage i EU fra Danmark? Får man 20 gB hver måned eller må man dra til Danmark en gang per 45, dag? :)

Det er faktisk ingen begrensning i Norden og Baltikum hos Telia DK. Telia i Finland har også ubegrenset med mobildata man kan benytte fritt i overnevnte land. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...