NTB - digi Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 Nytt batteri i Australia vipper Musk av tronen Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 Planlegger å bygge og har bygget er vel ikke helt det samme. Musk kan sikker hoste opp hundre Tesla batterier til hvis han ønsker å beholde ledelsen 4 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 Dei skal drive eit stålverk med ein solcellepark og batteri? Heftig! 8-) Effekt på 120 MW står det, men kva er lagringskapasiteten? Kor mange MWh? 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 Googling gir svaret 120MW/140MWh, det er både høyere effekt og kapasitet enn tidligere planlagt. Den nye kapasiteten ble sikkert valgt for å slå batteriet fra Tesla Powerpack, men klarer de å slå leveringstid på 100 dager? 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 140MWh er ikke dårlig. Lenke til kommentar
Sondre2 Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 140MWh er ikke dårlig. Nja, det er vel samme kapasiteten som sammelagt i elbilene som kommer til å bli solgt i Norge i mars i år, gitt et gjennomsnitt på 40 kWt pr bil. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 140MWh er ikke dårlig. Nja, det er vel samme kapasiteten som sammelagt i elbilene som kommer til å bli solgt i Norge i mars i år, gitt et gjennomsnitt på 40 kWt pr bil. Eller samme kapasitet som to 60mw dieselmotorer og en 25 kubikkmeter tank diesel 4 Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 140MWh er ikke dårlig. Nja, det er vel samme kapasiteten som sammelagt i elbilene som kommer til å bli solgt i Norge i mars i år, gitt et gjennomsnitt på 40 kWt pr bil. Eller samme kapasitet som to 60mw dieselmotorer og en 25 kubikkmeter tank diesel Eller samme kapasitet som ett vannkraftverk på 120MW. Men hvorfor sitter vi og sammenligner epler med storfé og laks? 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Fordi gigant batteriet koster minst 350 millioner og inneholder energi tilsvarende 20 tonn diesel til en verdi av 0,2 mil. 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Fordi gigant batteriet koster minst 350 millioner og inneholder energi tilsvarende 20 tonn diesel til en verdi av 0,2 mil. Og hvor mange millisekunder bruker en dieselgenerator på å starte opp og levere nødstrøm på nettet? 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Fordi gigant batteriet koster minst 350 millioner og inneholder energi tilsvarende 20 tonn diesel til en verdi av 0,2 mil.Og hvor mange millisekunder bruker en dieselgenerator på å starte opp og levere nødstrøm på nettet? Man kan bruke en kombinasjon av en kondensator og et batteri. Motoren vil kunne startes av generatoren og raskt vil diesel motoren ta over. Trenger man totalt 30 sek for å få full effekt på diesel motoren vil man trenge ca 0,5 MWh i batteripakke/kondensator for at den skal kunne overta. Dette er mye rimeligere enn store batteripakker. Har man en stor tank med diesel eller lng kan "batteripakken" være kjempestor til en svært lav kost. 100 tonn diesel vil tilsvare en batteripakke på 600MWh til en kost av under en million kr i fossil fuel. Det bygges uhorvelig mange slike stasjoner i dag. Sol og vind kraft er årsak. 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 En batteribank er en engangskostnad, 20 tonn diesel må kjøpes og transporteres hvis kapasiteten brukes en gang i uken. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå