RJohannesen Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Å tro vi får mindre nettleie eller lavere strømpriser, er ikke mindre enn fantastisk. Besparelsene vil nok først og fremst tas ut i mer avkastning fra eierne,Det er ulovleg, og dei må i so fall returnere det ekstra utbytet til kundane. så vi må nok belage oss på at dette blir dyrere, for alle. Bare midlertidig kan de hende det blir noe billigere for noen få. Sparer nettselskapet pengar må kundane få redusert nettleige. Det seier forskrifta. Og hvor var lovligheten i å kreve ekstra nettleie for så å ta ut masse av dette til ordinær drift av kommunene og fylkene, istedet for til det vedlikeholdet og den oppgraderinga som var årsaken til og forklaringen på den forhøyde nettleien? I dette tilfellet har jeg meget stor tro på at styrende politikere klarer å finne en måte å gjøre dette på som faller innenfor hva de har lov til. Er uansett bare å endre på lovene slik at det passer, og så begynne tappingen. Hvis du kjenner til noen slike saker så kom gjerne med noen eksempler her, du bør også varsle om det, for det er straffbart. For øvrig er det mange som glemmer at det er forskjell på netteier, kraftprodusent og strømleverandør. Førstnevnte forvalter et monopol etter strenge regler (man kan jo ikke ha fire fem konkurrenter som strekker opp strømkabler i hvert nabolag) og skal i utgangspunktet drive i null, der prisen fra kundene skal tilsvare utgiftene. De to siste derimot opererer i et fritt marked og kan drive med store overskudd som ofte hentes ut av kommunene og staten. I tillegg er det noen mindre energiverk som ikke har dette skillet, her kan det være litt utsatt for sammenblanding, men de har også strenge regler og oppfølging. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Å tro vi får mindre nettleie eller lavere strømpriser, er ikke mindre enn fantastisk. Besparelsene vil nok først og fremst tas ut i mer avkastning fra eierne,Det er ulovleg, og dei må i so fall returnere det ekstra utbytet til kundane. så vi må nok belage oss på at dette blir dyrere, for alle. Bare midlertidig kan de hende det blir noe billigere for noen få. Sparer nettselskapet pengar må kundane få redusert nettleige. Det seier forskrifta. Og hvor var lovligheten i å kreve ekstra nettleie for så å ta ut masse av dette til ordinær drift av kommunene og fylkene, istedet for til det vedlikeholdet og den oppgraderinga som var årsaken til og forklaringen på den forhøyde nettleien? I dette tilfellet har jeg meget stor tro på at styrende politikere klarer å finne en måte å gjøre dette på som faller innenfor hva de har lov til. Er uansett bare å endre på lovene slik at det passer, og så begynne tappingen. Hvis du kjenner til noen slike saker så kom gjerne med noen eksempler her, du bør også varsle om det, for det er straffbart. For øvrig er det mange som glemmer at det er forskjell på netteier, kraftprodusent og strømleverandør. Førstnevnte forvalter et monopol etter strenge regler (man kan jo ikke ha fire fem konkurrenter som strekker opp strømkabler i hvert nabolag) og skal i utgangspunktet drive i null, der prisen fra kundene skal tilsvare utgiftene. De to siste derimot opererer i et fritt marked og kan drive med store overskudd som ofte hentes ut av kommunene og staten. I tillegg er det noen mindre energiverk som ikke har dette skillet, her kan det være litt utsatt for sammenblanding, men de har også strenge regler og oppfølging. https://www.dinside.no/bolig/penger-fra-nettselskapene-brukes-til-helt-andre-ting-enn-til-vedlikehold-av-nettet/69540034 Som sagt, de skaffer seg de rette lovhjemler først eller pønsker ut juridiske smutthull, og så blir vi alle lurt. Det vil si, vi ser det, men med mindre man får med seg nok mennesker til å kuppe kommunestyrene og fylkestingene i sine områder, så er det lite man får gjort som enkeltmenneske. Det eneste er å delta i politikken selv, men når det kommer til budsjetter, så er det merkelig hvor mye man tillater seg med andres penger. Er man ikke med på bøtteballetten, så kommer man seg heller ikke frem, med mindre man selvsagt lager stor blest om sakene man vil ha gjennom. Selv om jeg ikke deler hans syn, så er vel Carl I. Hagen det nærmeste vi har kommet et folkeopprør i Norge foruten kampen om Kautokeinovassdraget. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Å tro vi får mindre nettleie eller lavere strømpriser, er ikke mindre enn fantastisk. Besparelsene vil nok først og fremst tas ut i mer avkastning fra eierne,Det er ulovleg, og dei må i so fall returnere det ekstra utbytet til kundane. så vi må nok belage oss på at dette blir dyrere, for alle. Bare midlertidig kan de hende det blir noe billigere for noen få. Sparer nettselskapet pengar må kundane få redusert nettleige. Det seier forskrifta. Og hvor var lovligheten i å kreve ekstra nettleie for så å ta ut masse av dette til ordinær drift av kommunene og fylkene, istedet for til det vedlikeholdet og den oppgraderinga som var årsaken til og forklaringen på den forhøyde nettleien? I dette tilfellet har jeg meget stor tro på at styrende politikere klarer å finne en måte å gjøre dette på som faller innenfor hva de har lov til. Er uansett bare å endre på lovene slik at det passer, og så begynne tappingen. Hvis du kjenner til noen slike saker så kom gjerne med noen eksempler her, du bør også varsle om det, for det er straffbart. For øvrig er det mange som glemmer at det er forskjell på netteier, kraftprodusent og strømleverandør. Førstnevnte forvalter et monopol etter strenge regler (man kan jo ikke ha fire fem konkurrenter som strekker opp strømkabler i hvert nabolag) og skal i utgangspunktet drive i null, der prisen fra kundene skal tilsvare utgiftene. De to siste derimot opererer i et fritt marked og kan drive med store overskudd som ofte hentes ut av kommunene og staten. I tillegg er det noen mindre energiverk som ikke har dette skillet, her kan det være litt utsatt for sammenblanding, men de har også strenge regler og oppfølging. https://www.dinside.no/bolig/penger-fra-nettselskapene-brukes-til-helt-andre-ting-enn-til-vedlikehold-av-nettet/69540034 Som sagt, de skaffer seg de rette lovhjemler først eller pønsker ut juridiske smutthull, og så blir vi alle lurt. Det vil si, vi ser det, men med mindre man får med seg nok mennesker til å kuppe kommunestyrene og fylkestingene i sine områder, så er det lite man får gjort som enkeltmenneske. Det eneste er å delta i politikken selv, men når det kommer til budsjetter, så er det merkelig hvor mye man tillater seg med andres penger. Er man ikke med på bøtteballetten, så kommer man seg heller ikke frem, med mindre man selvsagt lager stor blest om sakene man vil ha gjennom. Selv om jeg ikke deler hans syn, så er vel Carl I. Hagen det nærmeste vi har kommet et folkeopprør i Norge foruten kampen om Kautokeinovassdraget. Ja det ser jo litt rart ut, men nå mener jo NVE, som overvåker nettselskapene, at utbyttene er små og innafor det man må regne med, så vanskelig å si om dette er "innafor". Nå er det også viktig å huske på at det meste av den såkalte "nettleien" som privatpersoner betaler er rene avgifter til staten. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Effektratene slår to fluer i en smekk. De gjør det vanskeligere å produsere egen energi *og* lade elbil hjemme.Dei gjer det då ikkje vanskelegare å lade elbil heime. Tvert imot. Det skjer om natta med ganske låg effekt, for å ha litt lunk i batteriet (frå ladinga) om morgonen når bilen skal brukast. Folk med elbil kjem til å betale lågare nettleige pr kWh enn folk utan elbil. NVE vil at alle skal ha flat effektkurve. Du kan altså *ikke* benytte ledig effekt i nettet, kun ledig effekt hos deg selv. Dette setter en effektiv øvre grense på hvor kraftig lader du kan ha. Eg veit ikkje korleis det er med deg, men hjå meg er det plenty ledig effekt midt på natta. Nei du vil ikke ha plenty med effekt ledig om natta. Du vil ha det som er til overs innenfor ditt abonnement og i de aller fleste tilfeller vil det være langt lavere enn det som *egentlig* er ledig i nabolaget ditt. Eg trudde eg var presis nok når eg svarte "hjå meg" i motsetnad til "i mitt nabolag". Det er nettopp det som er poenget. Vi skal bli ilagt rushtidsavgift hele døgnet, selv når det ikke er rushtid. Dermed spiller det ingen rolle hva effektsituasjonen er i ditt nabolag for NVE har nå definert at i Ditt Hus(og alle andres hus) er det lite effekt tilgjengelig hele tiden. 3 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Det som kan bli svindyrt er om systemet tillater stor effekt generelt. Å bruke prissystemet viser erfaringene at folk unngår å betale for mer effekt en nødvendig, og en slipper de store toppene når folk kommer hjem i 5 tiden og setter bilene på lading samtidig. Vi får med andre ord mindre nettleie, som burde være i alle sin interesse. Der som er i alles interesse, er at de som er satt til å forvalte vårer felles interesser, _gjør_ jobben de er satt til, og ikke løper fra ansvaret og overlater problemene til hver enkelt husstand, samt at man setter kundegrupper mot hverandre. Nå har vi fått «effekt» iinn som den 8’ende dødssyndenen. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Oppgaven med å holde jevn effekt blir nå overlatt den enkelte abonnent. Begrunnelsen er at da blir det billigere å hente inn etterslepet på vedlikehold/utbygging av nettet. Da lurer jeg på om besparelsen i nettleie er nok til å finansiere smarthus i de tusen hjem.. Vi kan altså velge mellom 30% høyere nettleie og beholde våre dumme hus. Eller 24% økning i nettleie *pluss* hva det nå måtte koste å gjøre våre dumme hus smarte.. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Det er nettopp det som er poenget. Vi skal bli ilagt rushtidsavgift hele døgnet, selv når det ikke er rushtid. Dermed spiller det ingen rolle hva effektsituasjonen er i ditt nabolag for NVE har nå definert at i Ditt Hus(og alle andres hus) er det lite effekt tilgjengelig hele tiden. Dersom du definerer ei spesifikk rushtid, vil jo rushtida flytte seg. Dersom alle brukar jamt like mykje over heile døgeret, vert det ingen rushtid. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Solkraft anyone? Det verste er viss en får effektstraff for å mate for mykje solstraum inn i nettet. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Det er nettopp det som er poenget. Vi skal bli ilagt rushtidsavgift hele døgnet, selv når det ikke er rushtid. Dermed spiller det ingen rolle hva effektsituasjonen er i ditt nabolag for NVE har nå definert at i Ditt Hus(og alle andres hus) er det lite effekt tilgjengelig hele tiden. Dersom du definerer ei spesifikk rushtid, vil jo rushtida flytte seg. Dersom alle brukar jamt like mykje over heile døgeret, vert det ingen rushtid. Hvor skal rushtiden flytte seg når det er rushtid hele døgnet? Ut i blåmandagen? 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Det er nettopp det som er poenget. Vi skal bli ilagt rushtidsavgift hele døgnet, selv når det ikke er rushtid. Dermed spiller det ingen rolle hva effektsituasjonen er i ditt nabolag for NVE har nå definert at i Ditt Hus(og alle andres hus) er det lite effekt tilgjengelig hele tiden. Dersom du definerer ei spesifikk rushtid, vil jo rushtida flytte seg. Dersom alle brukar jamt like mykje over heile døgeret, vert det ingen rushtid. Hvor skal rushtiden flytte seg når det er rushtid hele døgnet? Ut i blåmandagen? Dersom forbruket ere likt over heile døgeret, er straumnettet optimalt utnytta. Då treng ikkje netteigarane bruke pengar på oppgraderingar, men kan ta det som ein del av naturleg utskifting når kablar og transformatorar går ut på dato. (Ja, både kablar og transformatorar har ei naturleg levetid.) Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 https://www.dinside.no/bolig/penger-fra-nettselskapene-brukes-til-helt-andre-ting-enn-til-vedlikehold-av-nettet/69540034 Som sagt, de skaffer seg de rette lovhjemler først eller pønsker ut juridiske smutthull, og så blir vi alle lurt. Det vil si, vi ser det, men med mindre man får med seg nok mennesker til å kuppe kommunestyrene og fylkestingene i sine områder, så er det lite man får gjort som enkeltmenneske. Det eneste er å delta i politikken selv, men når det kommer til budsjetter, så er det merkelig hvor mye man tillater seg med andres penger. Er man ikke med på bøtteballetten, så kommer man seg heller ikke frem, med mindre man selvsagt lager stor blest om sakene man vil ha gjennom. Selv om jeg ikke deler hans syn, så er vel Carl I. Hagen det nærmeste vi har kommet et folkeopprør i Norge foruten kampen om Kautokeinovassdraget. Ja det ser jo litt rart ut, men nå mener jo NVE, som overvåker nettselskapene, at utbyttene er små og innafor det man må regne med, så vanskelig å si om dette er "innafor". Nå er det også viktig å huske på at det meste av den såkalte "nettleien" som privatpersoner betaler er rene avgifter til staten. Det virker som NVE sover i timen, og at dette burde være regulert mer: https://www.huseierne.no/nyheter/du-ma-ta-regningen/ 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Det virker som NVE sover i timen, og at dette burde være regulert mer: https://www.huseierne.no/nyheter/du-ma-ta-regningen/ Synd at ikkje ACER skal regulere dette òg. EU-organ er generelt mykje meir forbrukarretta enn norske. NVE er eit statleg organ som passar på at stat, fylke og kommunar kan hente godt med pengar frå nettleiga. Bukk, her er havresekken. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Det er nettopp det som er poenget. Vi skal bli ilagt rushtidsavgift hele døgnet, selv når det ikke er rushtid. Dermed spiller det ingen rolle hva effektsituasjonen er i ditt nabolag for NVE har nå definert at i Ditt Hus(og alle andres hus) er det lite effekt tilgjengelig hele tiden. Dersom du definerer ei spesifikk rushtid, vil jo rushtida flytte seg. Dersom alle brukar jamt like mykje over heile døgeret, vert det ingen rushtid. Hvor skal rushtiden flytte seg når det er rushtid hele døgnet? Ut i blåmandagen? Dersom forbruket ere likt over heile døgeret, er straumnettet optimalt utnytta. Då treng ikkje netteigarane bruke pengar på oppgraderingar, men kan ta det som ein del av naturleg utskifting når kablar og transformatorar går ut på dato. (Ja, både kablar og transformatorar har ei naturleg levetid.) Netteierne må uansett bruke penger på oppgraderinger. I tillegg til at utstyr blir gammelt så bygges det nye hus, vi blir flere, vi bruker strøm på en annen måte og netteierne har antagelig et vedlikeholdsetterslep å ta igjen.. Maset ditt om flatt forbruk er bare merkelig, er det fordi du selv har investert i smarthusteknologi og ikke vil at vi andre skal slippe unna? Smarthus er ikke nødvendig. Det er fint lite i de tusen hjem som *egentlig* kan reguleres så det går i motfase til vår døgnrytme. Elbiler er det som skiller seg mest ut men hvis du legger styringen i bilen så slipper du å gjøre huset smart og da synes jeg det er merkelig at du er så fiendtlig innstilt mot å lade bilen med høy effekt så lenge det er effekt tilgjengelig. Du insisterer faktisk på gjøre elbilen til et dårligere produkt enn det den kunne vært. Du oppfører deg som en elbilhater i forkledning.. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Det er nettopp det som er poenget. Vi skal bli ilagt rushtidsavgift hele døgnet, selv når det ikke er rushtid. Dermed spiller det ingen rolle hva effektsituasjonen er i ditt nabolag for NVE har nå definert at i Ditt Hus(og alle andres hus) er det lite effekt tilgjengelig hele tiden. Dersom du definerer ei spesifikk rushtid, vil jo rushtida flytte seg. Dersom alle brukar jamt like mykje over heile døgeret, vert det ingen rushtid. Hvor skal rushtiden flytte seg når det er rushtid hele døgnet? Ut i blåmandagen? Dersom forbruket ere likt over heile døgeret, er straumnettet optimalt utnytta. Då treng ikkje netteigarane bruke pengar på oppgraderingar, men kan ta det som ein del av naturleg utskifting når kablar og transformatorar går ut på dato. (Ja, både kablar og transformatorar har ei naturleg levetid.) Du forutsetter altså at været ikke forandrer seg, at samfunnet settes i en situasjon av Status Quo, at ingen flytter rundt på seg og fortsetter å lage like mange unger som før, og at vi ikke bruker mere tekniske hjelpemidler på sykehus og sykehjem.. At vi ikke får flere tekniske duppeditter, at folk ikke fortsetter å bytte ut dieselbiler med elbiler. Sorry, men samfunnet utvikler seg, og nettverket vil trenge oppgraderinger i rykk og napp, i tillegg til at uforutsette ting vil skje. Det beste for samfunnet er at vi faktisk bruker litt av oljepengene mens vi fremdeles får inn masse på slikt, og tar en skikkelig oppgradering for å gi oss overskudd på mulig kapasitet, dog slik at vi kan regulere dette uten å skape unødvendige tap. Samtidig kan man ta en større oppgradering på både telenettet og stamveinettet mellom større byer og landsdelene, inkludert kjører en statlig utbygging av hurtigladestasjoner i Nord-Norge og Finnmark spesielt, men og på andre steder i landet der det er dårlig markedsgrunnlag foreløpig. Norge har et uttalt mål om å gå over til ikke-forurensende kjøretøyer, og elbiler er foreløpig det eneste realistiske alternativet til fossilbiler, så det er bare rett ogrimelig at man sørger for at disse kan brukes overalt. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 (endret) Netteierne må uansett bruke penger på oppgraderinger. I tillegg til at utstyr blir gammelt så bygges det nye hus, vi blir flere, vi bruker strøm på en annen måte og netteierne har antagelig et vedlikeholdsetterslep å ta igjen.. Nettiegarane veit kor mykje dei må byggje ut allereie når reguleringsplanen er vedteken. Dei oppgraderer ikkje transformatorar og kablar kvar gong nokon byggjer eit nytt hus. Maset ditt om flatt forbruk er bare merkelig, er det fordi du selv har investert i smarthusteknologi og ikke vil at vi andre skal slippe unna? Eg har ikkje mast om flatt forbruk. Det er det du som har gjort. Ja, eg har investert 39,90 i eit koplingsur frå Clas Ohlson. Du kan godt la vere, men eg trur eg kjem til å spare investeringa inn att når vi får effektavgift. Smarthus er ikke nødvendig. Nei, eg er samd i det. Smarthus er noko stort tull, spør du meg. Elbiler er det som skiller seg mest ut men hvis du legger styringen i bilen så slipper du å gjøre huset smart og da synes jeg det er merkelig at du er så fiendtlig innstilt mot å lade bilen med høy effekt så lenge det er effekt tilgjengelig. Du insisterer faktisk på gjøre elbilen til et dårligere produkt enn det den kunne vært. Du oppfører deg som en elbilhater i forkledning.. Eg er 100% sikker på at du aldri har eigd ein elbil. Eg kunne kjøpt veldig mange koplingsur frå Clas Ohlson for prisen av å oppgradere nettet til garasja mi til den effekten du meiner eg burde hatt. Hurtigare lading i garasja enn 10A har eg berre hatt bruk for ein ein gong på snart fire år. Då valde eg i staden å stå nokre minutt på ein betalt hurtigladar. Kor mange tusen ville du betalt for å spare i snitt 10 kroner i året på hurtiglading?Elbilar får stadig større batteri, utan at sømnbehovet mitt går nedover i same tempo. Endret 27. mars 2018 av Sturle S Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 Elbiler er det som skiller seg mest ut men hvis du legger styringen i bilen så slipper du å gjøre huset smart og da synes jeg det er merkelig at du er så fiendtlig innstilt mot å lade bilen med høy effekt så lenge det er effekt tilgjengelig. Du insisterer faktisk på gjøre elbilen til et dårligere produkt enn det den kunne vært. Du oppfører deg som en elbilhater i forkledning.. Eg er 100% sikker på at du aldri har eigd ein elbil. Eg kunne kjøpt veldig mange koplingsur frå Clas Ohlson for prisen av å oppgradere nettet til garasja mi til den effekten du meiner eg burde hatt. Hurtigare lading i garasja enn 10A har eg berre hatt bruk for ein ein gong på snart fire år. Då valde eg i staden å stå nokre minutt på ein betalt hurtigladar. Kor mange tusen ville du betalt for å spare i snitt 10 kroner i året på hurtiglading? Elbilar får stadig større batteri, utan at sømnbehovet mitt går nedover i same tempo. Du har 10A ladekurs til bilen din? Du har ikke dedikert ladepunkt da? Er det særlig trygt? Eller lovlig? *Må* man eie elbil for å ha en mening om effekt og ladetid? Er det ikke nok med basiskunnskaper i matematikk samt innsikt i eget kjørebehov i fortid, nåtid og fremtid? For meg høres 'du har sikkert ikke elbil'-argumentet mer ut som at du ikke helt klarer å se at andre ikke har samme behov som deg. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 21. april 2018 Del Skrevet 21. april 2018 Du har 10A ladekurs til bilen din? Du har ikke dedikert ladepunkt da? Er det særlig trygt? Eller lovlig?Det er både trygt og lovleg. Mange apparat folk har i heimen dreg like mykje, og det er både trygt og lovleg. Vi kunne klart oss fint med mindre enn 10 A, men med 10A kan vi flytte forbruket til dei timane forbruket elles i huset er lågast, straumen er billigast etc. I tillegg har vi meir fleksibilitet i tilfelle vi skal køyre langt to dagar på rad. *Må* man eie elbil for å ha en mening om effekt og ladetid? Er det ikke nok med basiskunnskaper i matematikk samt innsikt i eget kjørebehov i fortid, nåtid og fremtid? For meg høres 'du har sikkert ikke elbil'-argumentet mer ut som at du ikke helt klarer å se at andre ikke har samme behov som deg.Eg har lagt merke til at folk som ikkje har elbil har heilt urealistiske oppfatningar om korleis det er å lade ein bil og straumforbruket til ein elbil. Du er ein av dei. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 *Må* man eie elbil for å ha en mening om effekt og ladetid? Er det ikke nok med basiskunnskaper i matematikk samt innsikt i eget kjørebehov i fortid, nåtid og fremtid? For meg høres 'du har sikkert ikke elbil'-argumentet mer ut som at du ikke helt klarer å se at andre ikke har samme behov som deg.Eg har lagt merke til at folk som ikkje har elbil har heilt urealistiske oppfatningar om korleis det er å lade ein bil og straumforbruket til ein elbil. Du er ein av dei. Hersketeknikk altså.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå