Neural Robotics Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Ny PC, Windows bruker, men ønsker kun å benytte Linux/BSD på PC'en. Skal bruke Java (ikke applets) og PostgreSQL så det skulle ikke være noe problem med å kaste ut Windows. Det er ikke noe religiøst bak dette valget. Jeg har prøvd å installere Linux (RH, Slackware 7.1, Debian 3), men tror jeg har problemer med å få lest fra CD-ROM / installasjons mediumet. Jeg har benyttet CD'ene (RH og Slackware) tidligere på en annen maskin og det fungerte ypperlig. For å teste at det ikke er noen åpenbare feil med PC'en har jeg fått til en vellykket test installasjon av Windows 2000 Pro, BeOS 4.5 og QNX RTOS 6.0. FreeBSD 4.9 hang før den klarte å begynne installasjonen (ikke at jeg vet hvordan BSD brukes). I Slackware 7.1 så får jeg feilmelding MOUNT ERROR Your source device cannot be accessed properly. I RH får jeg denne: RH9: error 2 reading header: cpio: Bad magic RH7.3: Error The second stage of the install which you have selected does not match the boot disk which you are using. This shouldn't happen, and I'm rebooting your system now. I log vinduet så ser jeg at det står: <4>Unable to identify CD-ROM format. Debian 3.0 (lastet ned iso for internasjonal bruk, men kjører default US oppsett): making symlink from /dev/hdd to /dev/cdrom Please place the first Debian CD-ROM in the CD-ROM drive. no '/instmnt/dists/woody/main/disks-i386/current/images-1.44/idepci/rescue.bin' files found, kernel not in the default location Disker HDA: 120 GB disk (Master) HDC: 120 GB disk (Master w/Slave) HDD: CD-ROM (Slave) Jeg slitter litt med å finne ut hva som egentlig går galt. Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Høres definitivt ut som en hardwarefeil. Om du har en annen CD-ROM device liggende kan du jo teste med den. Ellers kan det jo være en minnefeil. Sjekk med: http://www.memtest86.com/ Ellers kan du jo teste en floppy net-install. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Kansje hovedkortet er så nytt at det ikke er støtta ordentlig? Jeg mistenker spesielt ata-kontrolleren. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Kansje du må boote med boot-disk, for så å installere fra cd? Skjedd meg et par ganger, at den begynner å laste fra cd, men boot-kernelen ikke har drivere til akkurat din cd-rom. Løsningen har alltid vært å slenge inn en boot-disk (image ligger 90% sikkert på cd1), og starte fra den. Lenke til kommentar
Neural Robotics Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 CD-ROM'en var satt som Secondary Slave. Jeg tror ikke noen av Linux distribusjonene likte det. Nå ser det ut som RH klarer å bli installert (holder på med test installasjonen nå). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå