Gå til innhold

Hva synes du om debattklimaet i norsk politikk?

8 stemmer

1. 1. Har vi et sunt debattklima i Norge?

• Ja
      2
    • Nei
      6

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil si det er amerikanisert - og stadig mer hatsk. I Norge har vi hatt mer tradisjon for å være dus og være venner mer enn i andre land, mye på grunn av vår tradisjonelt egalitære kultur. Men Norge er nå en gang mer og mer et land i verden på godt og vondt og det bærer nå også det politiske ordsskiftet mer og mer preg av. Samtidig er det uviktige tøysesaker som får mer og mer oppmerksomhet(Listhauggate)fordi media hauser det opp og på grunn av sosiale medier. Ligner også mer og mer på nettdebatten. Og folk er mer opptatt av hvordan man sier noe enn hva man sier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For det meste, ja. Men noen vil nok synes at enkelte meninger går for langt, som f.eks. Listhaugs Facebook post om APs holdning til terrorister. Jeg syns det burde vært litt mere spicy og edgy enn det er i dag, men norske politikere er så like at det ikke er særlig forskjeller på dem. Det var mer spennende da AKP-ML, Carl I. Hagen, Vidar Kleppe, John Alvheim, Jan Simonsen og Hvit Valgallianse var aktive, da var det skarpe meninger og radikale løsninger på agendaen. Forskjellen mellom Gahr Støre og Solberg syns jeg er meget liten, de er begge sosialdemokrater som liker velferdsstaten, Obama og Hillary Clinton.

Lenke til kommentar

For det meste, ja. Men noen vil nok synes at enkelte meninger går for langt, som f.eks. Listhaugs Facebook post om APs holdning til terrorister. Jeg syns det burde vært litt mere spicy og edgy enn det er i dag, men norske politikere er så like at det ikke er særlig forskjeller på dem. Det var mer spennende da AKP-ML, Carl I. Hagen, Vidar Kleppe, John Alvheim, Jan Simonsen og Hvit Valgallianse var aktive, da var det skarpe meninger og radikale løsninger på agendaen. Forskjellen mellom Gahr Støre og Solberg syns jeg er meget liten, de er begge sosialdemokrater som liker velferdsstaten, Obama og Hillary Clinton.

Jeg synes ikke det er sunt at man må regne med å bli lynsjet om man krenker noens følelser med en Facebook-post. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, jeg savner ikke akkurat Hvit Valgallianse. Det var et meget....ehem...sært miljø. Ufyselig det som kom fra den kanten, men så vidt jeg vet var alle i det partiet over 75 år gamle. 20 år siden....de er nok døde i dag alle sammen.

Lenke til kommentar

Mediene skriver om det de vil skrive om, uten mye rot i virkeligheten, også diskuterer vi det media skriver om. Dette er i stor grad hvordan det offentlige ordskiftet funker i dag, og er ikke akkurat hensiktsmessig.

Det skremmende er hvor få som er klar over at vi er i ferd med å miste råderetten over norsk strøm. Med dagens medie- og debattklima ville Norge kunne bllitt inmeldt i EU med et pennestrøk uten at folket hadde fått det med seg om det ikke hadde vært for at Norge har hatt en EU-kamp tidligere.

Lenke til kommentar

Det var vel aldri noen som tok HV seriøst. Det er også et sjanseløst politisk parti. Men i dag har debattklimaet blitt svært intolerant. Man skal ikke si mye før man stemples som høyreekstrem. 

Eller venstreekstrem. Det går begge veier. Det er derfor jeg bevisst unngår betente diskusjoner her inne fordi de kan fort gå opp i flammer. Enkelte tema holder jeg meg unna her og nøyer meg med å diskutere med folk jeg kjenner.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiske diskusjoner i Norge er giftige.

Definitivt. Det har ikke alltid vært slik. Lurer på når alt gikk galt. Kanskje det var de sosiale mediene som gjorde utslaget.

Vel, jeg hater å skylde på USA igjen, men dette var tendensen i USA før det kom til Norge. Stadig Amerikanisering av det Norske samfunnet er jo også en mulig årsak som kan ha ført til problemet.

Jeg har ikke selv inntrykk av at sosiale medier er årsaken. De er vel mer årsak til ubredelse av sladder og fjas.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Definitivt. Det har ikke alltid vært slik. Lurer på når alt gikk galt. Kanskje det var de sosiale mediene som gjorde utslaget.

Jeg tror det bunner i populisme iblandet riktig mix av forutintatte holdninger, noen politikere sammen med enkelte deler av media har egenhendig polarisert samfunnsdebatten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg hater å skylde på USA igjen, men dette var tendensen i USA før det kom til Norge. Stadig Amerikanisering av det Norske samfunnet er jo også en mulig årsak som kan ha ført til problemet.

Jeg har ikke selv inntrykk av at sosiale medier er årsaken. De er vel mer årsak til ubredelse av sladder og fjas.

Sosiale medier kommer jo fra USA så det er jo en del av det samme. Men disse mediene har jo spredd mer amerikansk fjas og vås til Norge også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...