Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Veirett til hytte-

Vinils

Anbefalte innlegg

Jeg  er kommet i en vanskelig situasjon ved salg av hytte. Saken er denne:

I  1889-1892 ble det holdt utskifte over utmark på mitt hjemsted. Utmarken er ulendt og en må ofte kjøre over annen manns eiendom for å drifte parseller. Denne retten ble tinglyst i 1897. Denne retten med tinglysningen ble tatt inn i alle grunneiers grunnbok.

Min bestefar og far har alltid brukt å kjøre( med hest og traktor) over naboeiendommen for å komme til for å hente ut ved og juletrær. Dette har skjedd siden 1905 av min bestefar og fra 1935 av min far.Terrenget er ulendt og en kan ikke kjøre på egen eiendom.

I 1972 bygde vi en hytte i området og uten å skille  den ut på egen tomt. I 1974 ble naboeiendommen overtatt av eldste sønn. I 1975 hevdet han at vi ikke hadde veirett over hans eiendom.

Høst 1975 ble hytta skilt ut på egen tomt etter at naboen sa at vi ikke fikk lov til å bruke den veien som vi hadde brukt. Så når vi skulle til hytta så måtte vi først over naboens parsell og opp til vår parsell for å komme til hytta.

I 1997 overtok jeg hytta og hovedbruket. I 2011 solgte jeg hovedbruket etter å ha utvidet hyttetomta. I 2017 la jeg hytta ut for salg og da kom naboen( som bor sør i landet) og sier at vi ikke har veirett. Dette har skremt bort kjøpere.

Vil gjerne ha tilbakemelding om jeg har veirett eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

" Samtlige Eiere skal have ret til den ene hos den anden til at framtransportere ved eller gras over hinannens skogsteig.                                  

Dette staar tinglysningsdokumentene fra Senja Sorenskrivembete.

Saken finnes pa digitalarkivet under panteboeker. Det er under Tromsoe  og Senja Sorenskrivembete, aar 1897 s 158-165.

Lenke til kommentar

Hytta ligger på en rygg slik at det kan ikke lages vei på sin egen eiendom. Det er flere parseller som har brugt denne veien til uttak av ved. i 1915-1920 var det fra myndighetene igangsatt skogplanting i hele landet. Dette ble gjordt her også, slik at det ble et stort plantefelt fordelt på mange parseller.Der hvor hytta står ble det hugget ned bjørk og plantet på 40-50 tallet. Veden ble da transportert ut over annen manns eiendom og det var flere parseller som brukte denne skogsveien. 

Det finnes ingen hytter som bruker denne veien. 

Når det gjelder "denne personen" så lager han problemer for andre på andre sterder hvor at han nekter dem å kjøre over hans eiendom ved uttak av ved, noe en har gjort i enormt lang tid. Og han lager kvalme i bygda etter at foreldrene gikk bort.  Dette var ikke noe problem da foreldrene levde. Å prate med han viser seg å være nyttesløs.  

Lenke til kommentar

Høst 1975 ble hytta skilt ut på egen tomt etter at naboen sa at vi ikke fikk lov til å bruke den veien som vi hadde brukt. Så når vi skulle til hytta så måtte vi først over naboens parsell og opp til vår parsell for å komme til hytta.

I 1997 overtok jeg hytta og hovedbruket. I 2011 solgte jeg hovedbruket etter å ha utvidet hyttetomta. I 2017 la jeg hytta ut for salg og da kom naboen( som bor sør i landet) og sier at vi ikke har veirett. Dette har skremt bort kjøpere.

Her forstår jeg ikke hva du mener. Er det snakk om to forskjellige veier til hytta? Som begge går over naboens eiendom? Og dere begynte å bruke den andre veien etter at naboen sa at dere ikke kunne bruke vei på hans eiendom?  :confused:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...