Gå til innhold

Kan man lage et program som skriver seg selv?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker litt alternativt på hvordan man kan gå frem for å skape kunstig intelligens.

Min hypotese er at den må skape seg selv gjennom generasjoner og evolusjon av programvare, som får random ekstern input. Litt som livet oppstår på jorda. Jeg mener at "tenkende" kode må gjennom samme grunnleggende oppstandelse som et tenkende menneske.

 

Et eksternt system må altså mate inn tilfeldig kode over tid, som blir forsøkt kompilert.

Kanskje ikke helt tilfeldige tekst-strenger riktignok, det må følge visse lover, hva enn naturens lover er i dataverdenen. Jeg tenker jo at dette blir det samme som grunnleggende syntax.

På jorda har vi jo kjemiske grunnstoffer og diverse elementer, helt tilfeldig sammensatt til molekyler over tid.

Disse "grunnstoffene" i dataverdenen må være tilsvarende, veldig små chunks med helt eller delvis fungerende kode. Man kan definere mange forskjellige slike chunks som man bruker som input i koden som genereres.

 

En interasjon i "evolusjonen" blir utryddet dersom det er kode som ikke lar seg kompilere. Straks noe faktisk lar seg kompilere så kan det føre generasjonen videre, ved å f.eks kopiere seg selv. Jeg vet ikke helt når koden skal forsøkes kompileres for at modellen blir riktig. Tilfeldig tidsintervall?

 

Denne evolusjonære prosessen vil forhåpentligvis gå fortere i dataverden enn i virkeligheten.

 

Er dette noen gang gjort et forsøk på? 

Jeg vet at dette høres ganske dødfødt ut, men det er en gøy tanke.

Og jeg tror ikke det tar spesielt lang tid før dette generer noe slags output som kan leses. Det vil si at det teknisk sett kommuniserer med omverdenen, og utover det så kan det oppstå mye rart.

 

Dette kan egentlig brukes som et rent visuelt eksempel på hva jeg tenker på:

 

Bare at det handler om mer om en tilsvarende "naturlig seleksjon" av helt basic kode.

 

Noen som mener at dette ikke har noe for seg, eller at modellen bør forandres, rekk opp hånda nå.

 

EDIT: Ser ut som mye av dette er tenkt på.

http://meetsally.ai/machine-learning-business-explained-genetic-algorithm-in-artificial-intelligence/

Endret av Edgelord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...