Arodin Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Hei har i dag to maskiner i nettverk. De er koblet med switch, begge er på nett. Har abonnement hos NGT. Maskinene står i hver sin nabo leilighet, avstand rundt 20 til 30 meter. Vurderer trådløst nettverk. Hastighet internt i nettverket er ikke så viktig, skal ha mulighet for inntill 4 pcer. Håper noen kan komme med forslag til billigst mulig løsning. Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Her har du utrolig mange valg. Les litt i denne linken: http://www.barbara.no/tester/wlanoversikt.php Elers anbefaler jeg SMC på det varmeste. Lenke til kommentar
Arodin Skrevet 18. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2003 Har selv god erfaring med smc så dette skal vel funke. Hvor stor range har en sånn ruter? Tre betong vegger er ikke noe prob? Sorry men er ikke så veldig opplyst på dette område. Vi må ha nytt nettverks kort også...er denne ok? Hmm hva slags grensesnitt er det? Må kanskje ha pci. Er ganske dyrt for disse nettverkskortene. Uansett, dette vil funke ikke sant. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Jeg har ikke SMC, men 3Com - både router/accesspunkt og PCI- kort i g- standarden. Fungerer utmerket. Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Alt som du har valgt passer sammen. Alt er i "g" standart. Sikkert dumt sakt, men den ene nettverkskortet er til bærbar og den andre til stasjonær PC. Om det går igjennom 3 betongvegger er avhengig om hvor mye armering som er inne i veggen samt avstander mellom veggene. Dette må bare prøves. Regelen er 100 m innendørs og 300 m med fri sikt. Når du får armerte vegger så vil avstanden drastisk avta. Utstyret passer sammen Stor avstan med betongvegger må prøves Lenke til kommentar
Arodin Skrevet 18. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2003 Ok takk John Kr, satser på at det skal kunne gå da. Lenke til kommentar
Tim Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 Om jeg får lov så vil jeg gjerne spørre om noe av det samme! Jgg har nå kun 1 maskin som jeg sitter på nå. Men så skal jeg ha en maskin til mor og far som kun skal brukes til nettsurfing og tekstbehandling. Jeg er nå koblet opp med Netopia router fra NGT som er koblet til en switsj (fordi jeg oxo har en xbox på nettverket). Jeg lurer på hva jeg må ha for å komme på nett med maskinen nede? Det er i underetasjen og gulvet mellom er betong. MÅ jeg ha en sånn trådløs Router\accesspunkt? Hvordan nettverkskort skal jeg ha? Må jeg ha et trådløst nettverkskort i den daten som allerede er på nett? Det skal være så billig som mulig! Håper noen kan finne frem det jeg trenger og gjerne forklare litt. MVH Tim PS: Hvorfor har ingen lagd en "sticky"?! Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 (endret) 1. Du trenger ikke nødvendigvis en trådløs router. Du kan kjøpe et trådløs accesspunkt og kople denne til routeren din. 2. Du kan kjøpe deg en trådløs router. Da slipper du sannsynligvis et trådløst accesspunkt. Vanskelig å si sikkert i og med at jeg ikke vet hvordan huset ditt er. 3. Ja, du trenger trådløse nettverkskort i alle dine PC'er. Det finnes mange leverandører å velge mellom. Endret 21. desember 2003 av Rayline TWB Lenke til kommentar
loden Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 Litt basic om trødløst nettverk: om du velger 802.11b som eit eksempel, så er dette 11mbit på avstander opp til 180m, dvs. at om du plaserer den i eit rekke hus med betong mellom leilighetene så vil du FINT få 11mbit til naboen og også lenger! Det du trenger er eit access point som fungerer som ein hub.. og trådløse nettverskadaptere til pc`ene du vil knytte til nettverket! Her vil jeg anbefalle og kjøpe ein usb basert adapter som gir større mulighet for variasjon i plasering. Jeg jobber selv på elkjøp og har derfor valgt merket Belkin, dette når 550m på 1mbit hastighet, og min kompis som bur rundt 400m fra meg har ca 3 mbit forbindlse til mitt nettverk, så alt går fint! Det du skal vere ops på er at kabinettet forstyrrer signalene, så plaser adapteren så høgt som mulig, gjerne oppå skjermen. Lenke til kommentar
DoffeY Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 Vil anbefale 3com settet fra psdata.no, der får du en switch/accesspunkt som fungerer glimrende med DHCP servern som er innebygget i NGT sine routere(snakker av erfaring;) Dessuten er det en VELDIG fra pris! ca 1000 for 1 PCMIA(til bærbar) og switch/ap! Lenke til kommentar
Angelboy Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 bruker selv d-link produkter (har en 50 aper 900+ serien) saken er ganske enkel kjøp av samme leverandør. hadleliste du trenger, en ap (access point(tikoblings pungt) og resten et nettverkskort med WLAN størtte. husk å bruk samme standard det har vært nemdt 802.11b standard som går på fri frekvens 2,4Ghz det er viktig å huske at dette er ikke noe man bare hiver seg med på hvis det er andre med tråløst utstyr for da kan det bli for mye forstyrrelser. hvis der er en leiligheter i nærheten av hverandre vil jeg anbefale tp kabel (2kr /meter) + 100mbit nettverkskort for 80kr ... borr et par hull og dere er på veldig stabilt nett ... lykke til og god jul Lenke til kommentar
Tim Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Jeg vil ikke ha noe mere kabler! Her var det litt forskjellige meninger! Noen sier jeg må ha trådløst nettkort i begge pcene, må jeg det? Eller trenger jeg det bare i den pcen nede? Kan jeg ikke koble denne pcen inn til switchen med vanlig TP, koble accespunktet til switchen og sette inn et trådløst nettkort i pce nede. I tilleg er Routeren fra NGT også koblet til Switchen. SÅ den handlelisten jeg trenger er: W-LAN kort: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=12&s=pl Accespunkt: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=15&s=pl Og dette er alt jeg trenger? Tim Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 (endret) Du kan ha de kombinasjonene du ønsker. Dersom det lar seg gjøre og koble sammen 1 eller flere PC'er med TP kabler er det raskeste og billigste. Ser du nevner switch - har ikke noe erfaring med switch i bredbåndnett. Fra ADSL modemet trenger du en bredbåndsrouter. Denne bredbåndsrouteren kan ha innebygget WLAN. Dersom ikke så må du ha et acesspoint. Gir deg her noen eksempel på produkter: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=2&s=pl http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=15&s=pl http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=16&s=pl Du kan ha en kombinasjon av bredbåndsrouter og acesspoint. Det er slik jeg har det hjemme. Jeg har 3 PC'er koblet med TP kabel i routeren og en bærbar som er koblet til acesspointet. Nå har jeg valgt SMC, dette på grunn av at det er det jeg har erfaring med. Det finnes andre bra merker også. lykke til og god jul Endret 22. desember 2003 av John Kr Lenke til kommentar
Angelboy Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 jeg tenke i forhold til pris skal du har tråløs som forresten jeg bruker dagelig og er helt greit må du reine med en helt annen pris klasse men ja det du trenger er en ap og så mange klienter som du ønsker. god jul Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 (endret) Tim, det vi prøver å si er; 1. Du kan ha trådløst nettverk hjemme, enten b- standarden eller (som jeg har) g- standarden. b- standarden har 11Mbps teoretisk hastighet, mens g- standarden har 54 Mbps (altså noe raskere). 2. Du kan kjøpe trådløs router - da slipper du accesspoint. 3. Du kan bruke din eksisterende router, men da må du ha et accesspoint som du kopler til routeren din med vanlig TP- kabel. 4. Du kan forsåvidt kjøpe både trådløs router og accesspoint for den saks skyld (men litt waste). 5. Dine PC'er kan koples slik; Hvis du bruker din eksisterende router, kan du kople din ene PC til denne med vanlig TP- kabel som nå (denne blir da ikke trådløs). Den du har i kjelleren må da ha et trådløst PCI kort som kommuniserer med det accesspointet du da MÅ kjøpe. Du kan kjøpe 2 trådløse PCI- kort - for da blir jo hele nettverket ditt trådløst. Selv har jeg 3Com i g- standarden (54 Mbps), og dette fungerer som sagt helt utmerket. 3Com er litt dyrere enn andre merker, spesielt PCI- kortene. Velger du b- standard får du litt lavere hastighet. Løp og kjøp.......... Endret 22. desember 2003 av Rayline TWB Lenke til kommentar
Tim Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 JEg har Router fra Netopia som ble levert av NGT. Denne er koblet til Switsjen. Fa switsjen går det en TP kabel og inn i pcen oppe. Jeg kobler accespunktet inn i switsjen og setter inn et WLAN kort i pcen nede. Da har jeg fart på begge pcene. PS: 2 rutere på et nettverk kan fort bli krøll... Hvorfor skal jeg ha dyrere utstyr når jeg ikke trenger det? Som jeg sier skal pcen nede kun brukes til nettsurfing og tekstbehandling Takker for svar! MVH Tim Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Yupp, yupp - bærre lækkert....... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå