Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nautikk ved Sjøkrigsskolen?


fobian

Anbefalte innlegg

 

"Vil du på linjefart på et stort containerskip som seiler globalt, da burde du heller velge sivil nautikk som spesialiserer seg på det."
Container er et svært begrenset arbeidsmarked for nordmenn, og det har det vært i flere tiår.

 

 

Riktig det, nesten bare Filippinere som er på langfart. Fortsatt mulig for en Nordmann å komme seg på langfart om de går med på samme lønnsvilkår som filippinske sjøfolk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Simulator hjelper deg til å forstå litt mer til å begynne med, men skal du lære deg å kjøre båt så må du kjøre båt.

Riktig det.

 

Det var en sjømann (utdannet på 50-tallet) på Åpen Simulator som kritiserte hvordan dagens sjøfolk blir utdannet, at det er alt for mye teori osv. Han mente at det er et stort problem med dagens Nautikk studier, at studentene vet ikke om en liker sjømannslivet før en faktisk kommer ut som kadett. Og da kunne det være at du fikk et helt annet inntrykk, og derfor endre mening, og på den måten så har du sløst vekk mange år.

Endret av OmniStat
Lenke til kommentar

Jo tyngre realfag du mestrer desto bedre forutsetninger for alle de andre fagområdene. Skip er nesten utelukkende matematikk/fysikk/kjemi og det er helt sentralt i alt du driver med.

Matematikk, fysikk, og kjemi er kun støttefag for andre maritime fag. Det er bortkastet tid å spesialisere seg for mye i disse teoretiske fagene når du ikke trenger den overflødige kunnskapen.

 

Studieplan - Nautikk USN Vestfold 

Studieplan - Nautikk NTNU Ålesund 

Studieplan - Nautikk UiT Tromsø

Studieplan - Nautikk Hvl Haugesund

 

Her kan en sammenlikne studieplaner og se at det er store forskjeller i antall studiepoeng på realfagene og nautiske fag. Kan også undersøke hvert enkelt emne og lese emnebeskrivelsen og pensumlitteratur, og på den måten sammenlikne "omfanget".

Endret av OmniStat
Lenke til kommentar

 

Simulator hjelper deg til å forstå litt mer til å begynne med, men skal du lære deg å kjøre båt så må du kjøre båt.

Riktig det.

 

Det var en sjømann (utdannet på 50-tallet) på Åpen Simulator som kritiserte hvordan dagens sjøfolk blir utdannet, at det er alt for mye teori osv. Han mente at det er et stort problem med dagens Nautikk studier, at studentene vet ikke om en liker sjømannslivet før en faktisk kommer ut som kadett. Og da kunne det være at du fikk et helt annet inntrykk, og derfor endre mening, og på den måten så har du sløst vekk mange år.

Det er ikke for mye teori som er problemet. Det er for lite praktisk erfaring. Pluss som du sier - det er et helt annet og svært forskjellig miljø med helt andre koder.

 

 

Jo tyngre realfag du mestrer desto bedre forutsetninger for alle de andre fagområdene. Skip er nesten utelukkende matematikk/fysikk/kjemi og det er helt sentralt i alt du driver med.

Matematikk, fysikk, og kjemi er kun støttefag for andre maritime fag. Det er bortkastet tid å spesialisere seg for mye i disse teoretiske fagene når du ikke trenger den overflødige kunnskapen.

Er det noe som heter overflødig kunnskap? Virkelig?

En spesialiserer seg ikke i realfagene. Men de gjør det svært mye enklere i alle andre fag, og det vil også være en vesentlig fordel etter endt utdanning.

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

 

 

"Vil du på linjefart på et stort containerskip som seiler globalt, da burde du heller velge sivil nautikk som spesialiserer seg på det."
Container er et svært begrenset arbeidsmarked for nordmenn, og det har det vært i flere tiår.

 

 

Riktig det, nesten bare Filippinere som er på langfart. Fortsatt mulig for en Nordmann å komme seg på langfart om de går med på samme lønnsvilkår som filippinske sjøfolk.

Det er knapt noen som plukker deg fordi du er norsk. De plukker deg om du er norsk dersom du har egenskaper/kunnskap/erfaring som de trenger. Det betyr gjerne spesialisering eller at de ser for seg en kandidat innen operasjon i fremtiden.

Lenke til kommentar

Det er ikke for mye teori som er problemet. Det er for lite praktisk erfaring. Pluss som du sier - det er et helt annet og svært forskjellig miljø med helt andre koder.

Få bort noe av teorien, og inn med mer praksis, som for eksempel en obligatorisk seilingsperiode slik som Maersk gjør.

 

Er det noe som heter overflødig kunnskap? Virkelig?

En spesialiserer seg ikke i realfagene. Men de gjør det svært mye enklere i alle andre fag, og det vil også være en vesentlig fordel etter endt utdanning.

Vurder det selv, og du ser nøyaktig hva jeg sier. Studieplaner tilgjengelig ovenfor, og vurder innholdet om du synest det er "nødvendig". For eksempel UiT som tilbyr så ekstremt mye matematikk for å få tittelen "ingeniør" når du skal bli sjøkaptein, hva i all verden skal du med det på en båt?

 

Det er knapt noen som plukker deg fordi du er norsk. De plukker deg om du er norsk dersom du har egenskaper/kunnskap/erfaring som de trenger. Det betyr gjerne spesialisering eller at de ser for seg en kandidat innen operasjon i fremtiden.

Det er fullt mulig. Dersom du flytter til fillepinnene og går med på samme lønns og arbeidsvilkår som filippinske sjøfolk, så kan det være mulig at du får jobb på langfart. 

 

Jeg har omtalt det tidligere i tråden, la meg sitere meg selv:

 

Skal en norsk sjømann få seg jobb på langfart så må de fullføre kadetttiden gratis uten lønn, deretter mest sannsynlig flytte til Sørøst Asia og gå med på samme lønnsvilkår som de filippinske sjøfolkene. Hvis de gidder å ansette en nordmann vs filippiner da? Filippinske sjøfolk har ett rykte for å være verdens beste sjøfolk (dyktige, effektive, og modige) som kan bli ett problem for en norsk sjømann.
 
Det med "ryktet" kan selvfølgelig bli et stort problem.
Lenke til kommentar

Sjøkrigsskolen er langt mer enn bare "vanlig" utdanning med bachelor i nautikk (tidl. operativ marine).

Du får i tillegg leder- og offisersutdanning, masse praksis, samt erfaringer og utfordringer du aldri vil møte i det sivile. Du får også dekket kost og losji under utdanning, i tillegg til utbetalte skolepenger (1G). Og gratis trening. Det gjør at du slipper å ta opp studielån.

Tidligere fikk man full lønn under utdanning, men dette er det slutt på fra 2018.

 

Det er ingen problem å få jobb sivilt etterpå. Du får løst ut alle nødvendige sertifikater for å jobbe sivilt.

Jeg er ikke i tvil, hadde søkt sjøkrigsskolen over alle andre utdanninger.

Mener du har helt rett bortsett fra ved operasjonelle stillinger som krever erfaring fra spesifikke typer skip.

Lenke til kommentar

Jeg sitter selvfølgelig også litt på gjerdet når det gjelder nautikk, og vurderer sterkt en utdanning innenfor informasjonsteknologi istedenfor nautikk.

Er det pågrunn av at inforamtikk er hett nå? Du veit at ting kan forandre seg sjappt på tre år, men du slipper nokk de sykeste svingingene som i olje da.

Lenke til kommentar

 

Jeg sitter selvfølgelig også litt på gjerdet når det gjelder nautikk, og vurderer sterkt en utdanning innenfor informasjonsteknologi istedenfor nautikk.

Er det pågrunn av at inforamtikk er hett nå? Du veit at ting kan forandre seg sjappt på tre år, men du slipper nokk de sykeste svingingene som i olje da.

 

Jeg vurderer programmering (datagrafikk, simulering, spillteknologi) hos høyskolen i Innlandet, deretter en 2 årig mastergrad innenfor det samme med mer programmering innenfor simulering hos UiT Narvik. Og ender da opp som sivilingeniør. Usikker på om jeg tar sjansen, siden jeg er mer praktisk anlagt. 

 

Vurderte tidligere Informatikk, drift av datasystemer hos NTNU i Trondheim.

 

På en annen side så er jeg ikke redd for å ta sjansen på Nautikk, om jeg fullfører studiet og det går på grunn fordi jeg ikke fikk kadettplass så gjør det egentlig ingenting, for da er jeg blitt 100% overbevist om at "dette gikk ikke". Og da kan jeg heller prøve et studie innenfor informasjonsteknologi, som er egentlig et #2 ønske. 

Endret av OmniStat
Lenke til kommentar

Rart at jeg som jobber på sjøen aldri har fått med meg at Filippinere har rykte på seg for å være verdens beste sjøfolk. 

Akkurat som du finner litt av hvert av norske sjøfolk så finner en nok litt av hvert av filippinske sjøfolk også. 

Det er nok hovedsakelig økonomiske interesser rederiene har i filippinske sjøfolk. 

Lenke til kommentar

Rart at jeg som jobber på sjøen aldri har fått med meg at Filippinere har rykte på seg for å være verdens beste sjøfolk. 

Akkurat som du finner litt av hvert av norske sjøfolk så finner en nok litt av hvert av filippinske sjøfolk også. 

 

Det er nok hovedsakelig økonomiske interesser rederiene har i filippinske sjøfolk. 

 

Det med ryktet var noe som jeg kom over når jeg søkte på Internet om filippinske sjøfolk. At Filippinene er verdens største "leverandør" av sjøfolk globalt og at blant de beste sjøfolkene kom der ifra. Bra at dette ikke stemmer helt:)

 

Økonomi er selvsagt hovedgrunnen til at en ansetter billige sjøfolk som kommer fra lavkostland. 

Endret av OmniStat
Lenke til kommentar

Hvis målet ditt er en sivil karriere, bør Sjøkrigsskolen som alternativ fjernes. Der blir man primært utdannet som offiser og krigsmann, sekundert innen nautikk. Velger man en militær karriere må man i forkant gå mange runder med seg selv og gjøre noen sterke refleksjoner rundt hva profesjonen faktisk innebærer.

Lenke til kommentar

Rart at jeg som jobber på sjøen aldri har fått med meg at Filippinere har rykte på seg for å være verdens beste sjøfolk. 

Akkurat som du finner litt av hvert av norske sjøfolk så finner en nok litt av hvert av filippinske sjøfolk også. 

 

Det er nok hovedsakelig økonomiske interesser rederiene har i filippinske sjøfolk. 

Som alle andre steder er det en "pecking order". "Alle" vil ha mange å se ned på og helst ingen å se opp til. Bortsett fra en selv. Det der finner en overalt og i alle former for sosiale sammenhenger.

Lenke til kommentar

Om du mener at realfagenes betydning er overdrevet og du forsøker å unngå den biten så mye som mulig så maler du deg inn i et hjørne om du velger å satse på dette. SPESIELT om du er i tvil. Du bør ha genuin og en godt fundamentert interesse for yrket/livsstilen for at det skal bli givende. Realfagene og gode karakterer er en forutsetning for plan B, og det er en forutsetning for å bli rekruttert.

 

OM noen ønsker å rekruttere til operative stillinger ombord så går de etter noen som skiller seg ut positivt. Gode resultater i realfag signaliserer godt potensiale mht videreutdanning, f.eks innen jus, økonomi, personalledelse og stillinger på land osv. Dårlige resultater i realfag signaliserer at du har lavere sannsynlighet for å ta karrieren videre OPPOVER etter operativ erfaring på skip.

 

Selv om du ser på dette som attraktivt bør du planlegge utdanningen med tanke på en exit, og med tanke på hvilken retning den exiten skal gå i. Du må ha en plan B som fungerer på flest mulig av karrieretrinnene.

 

Ålesund hadde i sin tid ord på seg for å være studiestedet for fiskere, kyst og supply, og det kan forklare inntrykk om "lavere kultur osv" som insinuert i et annet innlegg av noen andre. Fiskerne er praktikere, og gjerne svært dyktige i det de holder på med. Men nå er Ålesund en vei inn til b.la nautikk på NTNU i Trh.

 

Et større internasjonalt rederi er ikke lengre en familieeid bedrift der skipene er familiens stolthet. Skipene er assets som kan selges og kjøpes når som helst avhengig av hvilke kontrakter de er låst opp i, og eierne er i langt større grad finansinstitusjoner selv om familier også fortsatt er tilstede i enkelte større rederier.

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...