Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skattefritt utleie?

heipameg

Anbefalte innlegg

Hei, jeg deler leiligheten som jeg eier, bor i og er folkeregistrert i. Jeg tar leie av dette fra vedkommende. Slik jeg forstår det er alt inntekt jeg får av dette leieforholdet skattefritt siden jeg selv bor i samme bolig. Jeg har en leiekontrakt på dette.

Stemmer det at det er skattefritt? Jeg prøvde å legge til dette i skattekortet mitt, men finner ingen steder det står at det er skattefritt. Etter at jeg legger til at jeg tjener x sum på leieforholdet, går prosenttrekket mitt opp. Det er vel feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

$7-2 I skatteloven sier at man er unntatt skatteplikt når "eieren benytter minst halvparten av boligen til egen bruk, regnet etter utleieverdien"

Jeg er litt usikker på hvordan dette skal løses i praksis. Men jeg har venner av meg som har både utleiedel(er) og har inntekter fra romutleie i den delen de bor i selv. Og de tenker hvertfall at den biten av boligen de bor i må ha minst 50% av utleieverdien og at det ikke har noe å si at de har romkamerater. (Romkammerater er i deres hode direkte skattefritt).

Selv så tenker jeg utifra å ha lest paragrafen at en mulig tolkning ville vert at hvis den teoretiske utleieverdien hvis du ikke bor i huset er mer enn dobbelt så stor som verdien hvis du bor der så er det skattefritt. (Si leilighet som totalt er verdt 12000 på markedet, hvis du får 5000 i leieinntekter så er det skattefritt mer enn 6000 skatteplikt).

Det er ett par problemer med min tolkning. Først og fremst at hvis man bor i leilighet med kun 1 romkamerat så kan det hende at leieprisen på ett rom faktisk er litt høyere en 50% av leieprisen på hele leiligheten.

F.eks om man tenker seg en leilighet med ett soverom. Hvis man da velger å leie bort det soverommet å bo i stua så kan du fort få mer en 50% av leieprisen. Men 95% vil mene at det Ikke er rettferdig at dette skal utløse skatt. (Hvertfall med de skattefrie utleieinttekte mange andre har)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...