heipameg Skrevet 15. mars 2018 Del Skrevet 15. mars 2018 Hei, jeg deler leiligheten som jeg eier, bor i og er folkeregistrert i. Jeg tar leie av dette fra vedkommende. Slik jeg forstår det er alt inntekt jeg får av dette leieforholdet skattefritt siden jeg selv bor i samme bolig. Jeg har en leiekontrakt på dette. Stemmer det at det er skattefritt? Jeg prøvde å legge til dette i skattekortet mitt, men finner ingen steder det står at det er skattefritt. Etter at jeg legger til at jeg tjener x sum på leieforholdet, går prosenttrekket mitt opp. Det er vel feil? Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 15. mars 2018 Del Skrevet 15. mars 2018 $7-2 I skatteloven sier at man er unntatt skatteplikt når "eieren benytter minst halvparten av boligen til egen bruk, regnet etter utleieverdien" Jeg er litt usikker på hvordan dette skal løses i praksis. Men jeg har venner av meg som har både utleiedel(er) og har inntekter fra romutleie i den delen de bor i selv. Og de tenker hvertfall at den biten av boligen de bor i må ha minst 50% av utleieverdien og at det ikke har noe å si at de har romkamerater. (Romkammerater er i deres hode direkte skattefritt). Selv så tenker jeg utifra å ha lest paragrafen at en mulig tolkning ville vert at hvis den teoretiske utleieverdien hvis du ikke bor i huset er mer enn dobbelt så stor som verdien hvis du bor der så er det skattefritt. (Si leilighet som totalt er verdt 12000 på markedet, hvis du får 5000 i leieinntekter så er det skattefritt mer enn 6000 skatteplikt). Det er ett par problemer med min tolkning. Først og fremst at hvis man bor i leilighet med kun 1 romkamerat så kan det hende at leieprisen på ett rom faktisk er litt høyere en 50% av leieprisen på hele leiligheten. F.eks om man tenker seg en leilighet med ett soverom. Hvis man da velger å leie bort det soverommet å bo i stua så kan du fort få mer en 50% av leieprisen. Men 95% vil mene at det Ikke er rettferdig at dette skal utløse skatt. (Hvertfall med de skattefrie utleieinttekte mange andre har) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå