Gå til innhold

Burde "Ja, vi elsker" byttes ut med en annen nasjonalsang?

35 stemmer

1. 1. Mener du at teksten til "Ja, vi elsker" er diskriminerende?

• Ja
      3
    • Nei
      32
  2. 2. Mener du teksten i "Ja, vi elsker" burde endres?

• Ja
      3
    • Nei
      32
  3. 3. Meer du "Ja, elsker" burde erstattes med en annen nasjonalsang?

• Ja
      6
    • Nei
      29
  4. 4. Mener du "Ja, vi elsker" burde bli erklært som Norges nasjonalsang?

• Ja
      28
    • Nei
      7

Anbefalte innlegg

SV-topp vil bytte ut «Ja, vi elsker»

SVs Oddny Miljeteig mener at den norske nasjonalsangen er utdatert og kjønnsdiskriminerende og må byttes ut. SV-leder Audun Lysbakken: – hennes personlige mening.

Hun mener sangen er utdatert og reagerer blant annet på strofen «Mødrene har grett» og sier at det er på tide med en ny nasjonalsang.

– Den bør legge mer vekt på hverdagslivet og på både kvinner og menns historie. Jeg synes også den bør være både på nynorsk og bokmål, halvparten på hver målform, sier hun til NRK.

I Tyskland sa statsminister Angela Merkel nylig nei til å gjøre teksten til den tyske nasjonalsangen mer kjønnsnøytral, mens både Canada og Østerrike har endret sine tekster.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wE0myM/sv-topp-vil-bytte-ut-ja-vi-elsker

Hva mener du selv om dette? Er teksten til "Ja, vi elsker" diskriminerende? Burde den byttes ut med en annen nasjonalsang eller burde teksten endres?

Jeg synes det er verdt å tenke over at "Ja, vi elsker" ikke er erklært som nasjonalsang, men bare ansett som nasjonalsang og dermed er de facto nasjonalsang. Uansett om nasjonalsangen skal endres eller ikke så mener jeg at landet burde få en offisielt anerkjent nasjonalsang.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Ja, vi elsker ..." diskriminerer helt klart mot de som ikke elsker

Teksten kan med fordel byttes ut med stillhet, ditto musikken.

Tja, muligens med "Be Glorious, our free Motherland" eller "The Flag on High"

Vil ikke det diskriminere mot alle andre sanger?

Dog nasjonalistene har vel fått nasjonalt flagg, nasjonaldyr, nasjonalfugl, nasjonal ditt og nasjonal datt så de får vel sin nasjonalsang også

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Halve på bokmål og halve på nynorsk. Den likte jeg. God satire.

Men bare å komme med forslag til ny sang selvsagt.

SF, kan du ikke prøve å skaffe deg en egen øy eller noe hvor du kan etablere ditt anarkistiske drømmesamfunn? Som et eksperiment for å se hvor lenge det holder liksom? Så kan du heller publisere resultatet som et forskningsprosjekt, i stedet for å fjase rundt her hele dagen?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det frøken SV-kjerring egentlig ønsker, er å utradere vår kjære kultur.

Det tror jeg ikke og, mot normalt, er jeg enig med SV. 

Vår nasjonalsang er ikke tidsriktig, og dette gir muligheten til en påkrevet oppdatering.

Mye av vår "kultur" er ut-datert og en oppdatering er ikke det samme som "å utradere". Oppdatering etter behov, er det som skjer med vår grunnlov. 

Lenke til kommentar

Det jeg lurer mest på er hvorfor sangen plutselig ikke er "tidsriktig" lenger nå. Sangen er over 150 år gammel. Hvorfor var den ikke et problem i 1920? Hvorfor var den ikke et problem i 1970? Den var ikke engang et problem i 2010, men i 2018, da er den plutselig problematisk. Hvorfor akkurat nå?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det jeg lurer mest på er hvorfor sangen plutselig ikke er "tidsriktig" lenger nå. Sangen er over 150 år gammel. Hvorfor var den ikke et problem i 1920? Hvorfor var den ikke et problem i 1970? Den var ikke engang et problem i 2010, men i 2018, da er den plutselig problematisk. Hvorfor akkurat nå?

Hvor var likestilling i 1920?

Har du hørt om straffen for blasfemi og kjetteri i 1920?

Den var et problem i 1970 og i 2010, men ingen har hittil turt stå fram med et forslag om oppdatering. 

Søren og at det akkurat skulle være SV!

Lenke til kommentar

SF, kan du ikke prøve å skaffe deg en egen øy eller noe hvor du kan etablere ditt anarkistiske drømmesamfunn? Som et eksperiment for å se hvor lenge det holder liksom? Så kan du heller publisere resultatet som et forskningsprosjekt, i stedet for å fjase rundt her hele dagen?

Tenk om han brukte tiden og energien han har brukt på forumet til å BYGGE en øy.

Bare ro ut i Nordsjøen med en jolle fylt med stein.

Ville vært verdens største menneskeskapte øy, for lenge siden.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det skal meir til enn berre nokre få eksempel på referanser til mødre i overfør betydning før vi skal bytte ut nasjonalsangen. Dette er ikkje noke vi kan gjere kvart år, og nesten uansett kva song ein velg so vil den bli umoderne etterkvart.

Og skal vi bytte nasjonalsang so er vell "Vi ere en nasjon, vi med" ein av dei betre kandidatane sidan den alt er brukt som uformell nasjonalsang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...