Gå til innhold

Statoil vil skifte navn til Equinor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Har de ikke akkurat byttet navn til Cirkle K?

But serioulsly: da de byttet navn fra "Norol" til "Statoil" kom det innvendinger mot å ha "Stat" som en del av navnet, fordi det tydet på sterk statlig styring, planøkonomi, østblokk og byråkrati. For ikke å nevne assosiasjoner med "Static". Nå som "Stat" er borte er mye ryddet opp i.

En annen ting er at jeg må rydde opp i spamfilteret mitt slik at ikke e-post fra [email protected] blir blokka. No offense til folk fra den delen av verden, men asiatiske navn kombinert med fantasifulle domenenavn kan lett oppfattes som spam.

Lenke til kommentar

Har de ikke akkurat byttet navn til Cirkle K?

But serioulsly: da de byttet navn fra "Norol" til "Statoil" kom det innvendinger mot å ha "Stat" som en del av navnet, fordi det tydet på sterk statlig styring, planøkonomi, østblokk og byråkrati. For ikke å nevne assosiasjoner med "Static". Nå som "Stat" er borte er mye ryddet opp i.

En annen ting er at jeg må rydde opp i spamfilteret mitt slik at ikke e-post fra [email protected] blir blokka. No offense til folk fra den delen av verden, men asiatiske navn kombinert med fantasifulle domenenavn kan lett oppfattes som spam.

Butikkdelen av statoil er solgt til Canadiske Cirkle K. Dette skjedde i 2012, mens navn ble endret for et par år siden. Statoil (Nå Equinor) leverer likevel drivstoffet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Ett eller annet sted i verden sitter en konsulent som har brukt et syvsifret kronebeløp på å tegne logoen. Og i kontoret ved siden av sitter kollegaen hans som har tjent like mye på å beskrive hva den forestiller.

Edit: her er min forklaring:

"Logoen symboliserer livets sirkel, at vi alle må ta vare på hverandre, at naturen fornyer seg selv, energi som aldri tar slutt, jakten på det perfekte og at vi alle deler den samme planeten. I tillegg hinter den til at vi må bekjempe terror og urettferdighet og krig og fred og sånn - for ikke å glemme at fred, frihet og alt gratis er det ultimate målet for vår tilværelse her på jorden."

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Et dynamisk selskap må tydeligvis skifte navn med regelmessige mellomrom, eller så tror folk de at de stagnerer. Navnebytte viser at sjefene har handlekraft. Andre skifter navn for å distansere seg fra skandaler. Bruker man i tillegg liten forbokstav så viser man at man følger med i tiden.

Er equinor holdbart i 5 år, eller vil det bli brukt helt frem til 2030?
Det er det som avgjør hvor dyrt navnebyttet blir.

Er det noen som har forslag til neste navnebytte etter equinor? Navnet må være lett å glemme, slik at det blir lett å bytte navn igjen.

Endret av Frobe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Equi-nor eller Equity. Det spiller på aksjekursverdi. -Her har blårussen fått frie tøyler. Tilfeldigvis er det noen som har kommet på at det kanskje kan ligne på ord som «equal» (tre like bokstaver) eller «equality» (tre like bokstaver). Å forbinde Statoil med ordet "likhet" er å provosere, bare spør dem som bor der de opererer i eksempelvis Angola, Brasil eller Kazakhstan. -Eller kanskje indianerene i Canada.

https://www.investopedia.com/terms/e/equity.asp

What is 'Equity '

Generally speaking, equity is the value of an asset less the amount of all liabilities on that asset. It can be represented with the accounting equation: Assets -Liabilities = Equity.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...