Gå til innhold

Nei, pasienter blir ikke friskere av "å ligge på utstilling"

Anbefalte innlegg

Arkitektur & glass-fasade mani, kombinert med en forskrudd ide om at eksponering skulle være til gavn for syke

https://www.nrk.no/hordaland/fadese-pa-nytt-sjukehus_-gardiner-kan-gi-pasientane-nye-sjukdommar-1.13958416

Hvor er det blitt av vanlig sunt bondevett? Når du er sjuk "og ser helt for jævlig ut" er ikke det første du tenker "jiiipy, kom å se på meg". Tvert imot er det heller en refleks at man vil skåne seg selv mest mulig.

Bortsett fra det, trenger man vel også kontinuerlig vindusvask på dette bygget, men det skorter det gjerne på i prioriteringer og møkka vil ta overhånd.

*gratulerer*

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var innom der en gang. Man kan bli paranoid av mindre. I tillegg synes jeg å huske veggene var ganske lytt og stolene var skikkelig "freshe" men store, tunge og klumpete. Fikk litt følelsen av at en eller annen gjeng med funkisarkitekter slo seg litt vel mye løs, ikke et sted jeg kunne tenke meg å bli vurdert av en psykolog eller liknende.

Lyse, gode omgivelser er en fin ting, men det er stor variasjon i pasientgruppen og det å "bekjempe stigma" er kanskje ikke noen man skal begynne med på en behandlingsinstitusjon. Pasienter må slippe å bekjempe stigma samtidig som de oppsøker behandling.

De skulle tatt et bilde ut fra et av vinduene der. Det er en vegg av svære vinduer på andre siden og fra diverse andre vinkler. Litt i overkant vil jeg si.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Arkitekter er idioter, og klarer ikke å tegne de enkleste bygg så de fungerer til formålet.

På sykehuset i Trondheim plasserte de ca 5. dører, med to knøttsmå toaletter bak hver dør, nær inngangspartiet. Hvert avlukke opplevdes lite selv av meg, som er svært liten. For å komme til et handicap-toalett, måtte man rulle ca 100 meter inn i bygget!

Nå har de bygget om til 1 handicap-toalett med stellebord, og tre dører med to båser hver.

I etasjene oppover i bygget, bygges det to toaletter ved siden av hverandre. De burde selvsagt bygget tre, for på et sykehus går alltid det ene til personalet. Dessuten er det ingen av de to som er HC-toalett! I et annet bygg, er det kun ett HC-toalett på den tilsvarende lokasjonen. Selvsagt må man alltid ha to for å sikre kapasitet.

I et annet bygg, så har de plassert toalettene i kjelleren, også her er avlukkene alt for små. De burde klart å lage ett avlukke større.

Venterommene er for åpne og dårlig støyisolerte, og for øvrig er minst ett for lite.

På grunnplan ligger det "stier" som er opphøyde med nedfeldte runde (!) steiner, som sikkert rager 1 cm over bakken. Gjett hvor mye det bråker når en seng med en pasient i rulles bortover over en sånn sti? Hele bygget ljomer.

På en viss DPS er det "broer" inne med glassrekkverk på 1 meter...Og steingulv under.

----------------------------------------

Til saken, det sier seg selv at når man legges inn, ønsker man tykke betongvegger for å beskytte seg mot omverdenen. Om man legges inn fordi man er paranoid og føler seg observert, hjelper det ikke å legges i glassbur midt på gaten!

Journal: "Pasienten føler seg beglodd ... Gardinene er på vask, og det er tomt for nye på lageret ... øker dosen antipsykotisk medisin..."

Det at de kjøper inn tynne gardiner, sier noe om hvor grunnleggende mangel på respekt de har for pasientene. Man kan se igjennom tynne gardiner! En ting er manglende forståelse for psykiatri, men at de ikke tenker på taushetsplikten engang, er ganske utrolig.

I disse klimatider, er det også vanvittig å lage en glassfasade. Selv det beste isolerglass kan ikke måle seg med en skikkelig isolert vegg.

Jeg reagerer også sterk på løsningen med folie:

Det er påført folie på vindauga på sengepostane, som slepp lyset gjennom, men gjer det vanskelegare å sjå inn.

Speilfolie har ikke en iboende retning, men gjør at man kan se fra den mørkeste siden til den lyseste siden, men ikke omvendt. Dette endrer seg idet det blir mørkt ute! Så om natten virker folien motsatt. Når de slår på lyset om natten, kan alle se inn, selv om de ikke selv ser ut.

Edit:

Selv om pasienter med depresjon kan ha godt av dagslys om dagen, men pasienter med mani bør unngå blått lys, og bruke gult lys.

Det vil komme pasienter med migrene eller ME inn på sykehuset. Det holder ikke med tynne gardiner når man har migreneanfall. Det holder ikke å sett inne rullegardiner med metall engang, det må faktisk være tett rundt gardina, noe som er umulig her.

Om natten er det anbefalt å ha det mørkt. Det vil ikke være mulig å få til her, når det er lyst ute om sommeren. Det vil komme en epidemi av søvnforstyrrelser ved sykehuset.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Gardinene smitter psykisk psyke?  :confused:

Vel så bruk tilpassede stål persienner da, helt tett for innsyn og lette å rengjøre. Det burde være masse forskjellige løsninger på dette "problemet", som for eksempel dekke til deler av vinduene ved å endre fasaden med plater el.l.

Men at noen skulle tenkt lenger enn de gjorde før de satte igang med konstruksjonen er helt sikkert. Unødvendig ekstrautgift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...