Marman Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg har 3 3,5" harddisker, og 2 cd-rom'er.... Hvordan skal jeg få dette til å virke? Med vanlige IDE-kabler så får jeg jo bare til å koble til 4 om gangen.. syns ikke det er noe spes. morsomt jeg! Fins det noen smarte løsninger på dette problemet? Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Ja. Kjøp deg en IDE kontroller.. Du kan bare koble til 4 enheter på vanlige hovedkort, så lengde ikke har innebyggede IDE/S-ATA kontrollere.. Men kjøp deg en billig IDe kontroller.. ligger på noen få hundrelapper Lenke til kommentar
Marman Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Linker til IDE-kontrollere? Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Vet ikke om det er mulig å få mer enn 4 IDE disker, men med SCSI disker så kan du få 8 hvis jeg husker riktig.. men dette er litt vanskeligere, og et dyrere alternativ.. Fordelen med SCSI er at de er mye raskere enn IDE, brukes som oftest i servere, ofte med raid.. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...15&GrpID=8&s=pl På denne kan du koble til 2 harddisker til.. Endret 12. desember 2003 av WeeR Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) Vet ikke om det er mulig å få mer enn 4 IDE disker, men med SCSI disker så kan du få 8 hvis jeg husker riktig.. men dette er litt vanskeligere, og et dyrere alternativ.. Fordelen med SCSI er at de er mye raskere enn IDE, brukes som oftest i servere, ofte med raid.. Med UltraXSCSI, hvor x er 1-4 kan man få 15 enheter per kanal. Det finnes SCSI-kontrollere som har 2 kanaler, og jeg har sett SCSI RAID-kontrollere som har 4 kanaler. Men SCSI-basert lagring er dyrt og lønner seg ikke, med mindre man skal ha en filserver som har store krav til oppetid, ytelse og stabilitet. En annen stor fordel med SCSI er at CPU ikke blir belastet når det er aktivitet på diskene, da SCSI-kontrolleren tar støyten for det. Endret 12. desember 2003 av stigfjel Lenke til kommentar
snole Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Kjører selv 2 WD disker på hovedkortet (en på Primary, og en på Secondary). Så har jeg en Sunslab PCI IDE kotroller, som jeg kjører brenner på Primary og CD-Rom på Secondary. Har gjort det slik for optimal hastighet mellom diskene og evt med CD-brenning. Men hvis jeg vil, kan jeg kjøre 8 stk IDE enheter på dette oppsettet. I tillegg til 2 stk SATA disker da (Hovedkortet har SATA). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå