Gå til innhold

Deler fra Macbook Pro Retina kompatibel med gammel Macbook Pro?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en gammel Macbook Pro liggende som sikkert er fra rundt 2010 (aluminium, ikke plastikk), men vet ikke så mye mer om det. Har også en Macbook Pro Retina fra mid-2012 som har denne GPU produksjonsfeilen som i praksis gjør den ubrukelig for meg og reparasjon er så dyrt at det ikke svarer seg. Siden jeg ikke vil kjøpe ny tenkte jeg å bruke den gamle maskinen og tenkte i den forbindelse på om noen av delene fra Retinaen kan være kompatible? Tenker da primært på SSD og minne, men også CPU hvis det kan være mulig? Noen som vet eller vet hvor jeg kan finne det ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minne og CPU er jeg ganske sikker på at ikke er mulig. Pga alt er loddet sammen på det samme kortet, som igjen er spesialdesignet for å passe inne i akkurat den maskinen. Etter at Apple gikk over til "Retina" i 2012 så minner maskinene egentlig mer om mobiltelefoner i måten de er bygget opp på - mtp hvor vanskelig det er å bytte ut deler.

vgHYAyG.png

Blir nok vanskelig med SSD en også, pga i din MBP fra 2010 så brukes det en vanlig SATA tilkobling. Mens den som sitter i MBPr 2012 så er det en SSD som bruker PCI. (Og blir ikke overrasket om Apple her ikke har brukt en helt vanlig PCI tilkobling heller...)

karnQhF.jpg

yQfICm4.jpg

Om du er av det mer praktiske slaget, så er det nok nesten lettere å få tak i en brukt MBPr fra 2012, som f.eks. selges billig pga ødelagt skjerm, for så å sette inn hele logic boardet fra den og inn i din maksin med ødelagt GPU. (Guide her. Men er merket som vanskelig av iFixit, så antakelig ganske krunglete å få til. Og ikke minst det å få tak i de riktige skrutrekkerne...)

Alternativt så kan du kjøpe ny RAM (opptil 16 GB tror jeg fungerer) og en ganske liten SSD (den fra 2010 har plass til to harddisker, om du fjerner den optiske disken / DVD rommet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...