G Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 (endret) Artikkel om bensinprising fra Nrk: https://www.nrk.no/livsstil/_-det-blir-feil-a-fylle-pa-faste-dager-1.13959126 Interessant fenomen dette med bensinprisingen. Når en samtidig vet at oljeprisen har vært rimelig lav, men at det ikke reflekteres ordentlig over på pumpeprisene, så får en som forbruker ihvertfall følelsen av at det hele bare er helt korrupt Dette førte igjen til spørsmål i Stortingets spørretime 9. april 2008 om hvordan Konkurransetilsynet ville følge opp bensinprisutviklingen. Konkurransetilsynet analyserte og rapporterte deretter til Fornyings- og administrasjonsdepartementet at årsaken til mønsteret var at de enkelte aktørene tilpasser seg konkurransen i markedet. Konklusjonen var at ukesmønsteret virket skjerpende på konkurransen, og kunne komme forbrukerne til gode. Var det noen god konklusjon? Endret 14. mars 2018 av G 1 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 Bensinprisene burde gått ned da oljeprisene gikk ned, men politikerne vet å melke oss. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 Bensinprisene virker som et stort skuespill. En symfoni av selskaper som spiller i samme takt og hauser opp f.eks søndag kveld-prisen som "billig" selv om det ikke er det. Ikke at det er noe bedre for oss med elbil.. 3 kr/kWh er helt vanlig for hurtiglading av de bilene som trenger hurtiglading mest. Selv om el-prisen ikke varierer slik bensinprisen gjør, ennå i hvert fall, så virker det hele som en stor konspirasjon mot billig energi. Noen blir fete av disse prisene - garantert! 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. mars 2018 Del Skrevet 17. mars 2018 Prisene på drivstoff er satt av selskapene selv og er basert på hva de andre i området legger sitt drivstoff ut for. Alle kjøper jo uansett, så det er jo ikke styrt av etterspørsel engang. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Går oljeprisen ned går drivstoffprisene opp fordet selskapene får mindre for oljen de selger. Går oljeprisen opp går drivstoffprisene opp fordet selskapene må betale mere for oljen. Vanlige forbrukere er melkekuer. De kan skru opp priser og innføre avgifter akkurat som de vil uten at det får noen konsekvenser overhodet. Bare se på strøm, drivstoff, bompenger, piggavgifter, sukkeravgifter, tobakk- og alkoholavgifter etc. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 (endret) Går oljeprisen ned går drivstoffprisene opp fordet selskapene får mindre for oljen de selger. Går oljeprisen opp går drivstoffprisene opp fordet selskapene må betale mere for oljen. Ikke helt. På grunn av den norske kronen sin avhengighet i oljepris så er det stigningen på oljeprisen som avgjør sluttprisen. En økende oljepris gir lave drivstoffpriser, en synkende oljepris gir høye drivstoffpriser. Dette er årsaken til at vi ikke ser billigere drivstoff når oljeprisen tanker. Litt mer detaljert lesning: https://www.ssb.no/energi-og-industri/artikler-og-publikasjoner/langt-mer-enn-oljeprisen-pavirker-bensinprisene Endret 18. mars 2018 av Gavekort Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 (endret) Både olje og drivstoff kjøpes i bulk med langtidskontrakter. Dermed er det en stor forsinkelse i prissvingningene ved drivstoffpumpen. Allikevel er bensinstasjonene ivrigere på å sette opp prisen med en gang det er stigning i oljeprisen, til tross for at drivstoffet lagret under bensinpumpa er laget av olje kjøpt lang tid i forveien. Men når oljeprisen går ned tar de seg god tid... Men i den grove prispyramiden er det til syvende og sist staten som er griskest: Ved en bensinpris på 15 kr: Bensinpris: 5.67 kr per liter +Veibruksavgift: 5,17 kr +CO2 avgift: 1,16 kr =12 kr +Moms: 20% av totalpris 15 kr = 3 kr (jeg er litt usikker på om moms skal legges på før eller etter avgiftene. Ved utregning av nybilpris legges momsen på før avgiftene, altså kun på bilprisen. Men på drivstoff må man nok betale moms på avgift også) =Bensinpris per liter etter at staten har tatt sitt: 15 kr der avgifter utgjør 9,33 kr / 62% Kilde Endret 18. mars 2018 av FrihetensRegn 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 I kontekst av hvor grådig drivstoffbransjen og myndighetene er så blir det stadig mer interessant å velge elbil, akkurat som de vil. Selv om el er langt billigere så er kraftbransjen også grådige og avgiftene høye der også. Det dytter oss videre i retning mer selvforsynthet som f.eks solceller på taket. Ser vi et øyeblikk bort fra den relativt billige elkraften her i landet og sammenligner prisen på solcellekraft med bensinprisen, begge målt i kr/km, så tror jeg det blir lett å forsvare solceller som energikilde til elbilen. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 19. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2018 Det jeg ikke helt forstår, er at politikere også rammes av de samme idélogiene de styrer etter, og likevel så stemmer de som de gjør på Stortinget Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Det jeg ikke helt forstår, er at politikere også rammes av de samme idélogiene de styrer etter, og likevel så stemmer de som de gjør på Stortinget De stemmer stort sett for å gi seg enda fetere lønn også. Så de merker nok ikke så mye til den. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå