Kent Odde Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 (endret) Hei. Kom hjem i morges etter noen dager borte. Pc står som regel på, men når jeg starter monitoren, så ser jeg ringen som kommer etter Komplett-logen ved oppstart snurrer og går. Musepeker er fovøvrig synlig, og kan flyttes på. Skjønner etter litt at det ikke kommer til å skje stort her. Så restarter. Samme skjer igjen, og igjen. Googler litt, og setter i gang. Sjekker strøm, napper ut alle kabler jeg ikke trenger. Hjelper ikke. Åpner Bios, ser etter åpenbare feil. Finner ingen. Restarter Bios ved å nappe ut batteri fra hovedkortet. Hjelper ikke, men får i hvert fall opp windows oppstartshjelp. (Eneste måten jeg har funnet så langt for å komme inn dit, da f8 ikke fungerer). Prøver gjenoppretting. Får feilmelding ("Kan ikke gjenoprette..") Prøver tilbakestilling (med filer inntakt): Maskin setter igang, men ved 35% stopper den, og det står i stedet "angrer...". Ny feilmelding dukker opp med at det har skjedd en feil med tilbakestilling. Prøver å starte i sikkermodus, da blir alt bare svart. Noen som har tips til videre fremdrift? Vil gjerne hvis mulig beholde filer, men skjønner jo at det ikke er noen selvfølge her. Specs ligger i vedlegg. Pcen er 2.5 år gammel. Oppdaterte fra win 8 til 10 for et par år siden. Ikke selvbygg, men ferdig fra komplett. For å presisere oppstart: Komplett logo, med biosvalg. Deretter ny komplettlogo med snurrende sirkel under. Deretter kun snurrende sirkel og musepeker. De første gangene sto det i en dvd, da bråket det noe voldsomt derfra. På forhånd takk for all hjelp. Endret 14. mars 2018 av Kent Odde Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 (endret) Har det vært strømbrudd mens du har vært borte? Det kan virke litt som at maskinen har fått en uventet omstart på grunn av strømstans og noen filer som Windows bruker er skadet på en eller annen måte. edit: har du data på den som du må ta vare på kan du i verste fall sette harddisken i en overgang og kopiere ut det du trenger.Har du prøvd å boote fra installasjonsdisken (er lett å lage med USB) og prøvd å reparere Windows derfra? Endret 14. mars 2018 av ilpostino Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Viss du får opp gjenopprettingsmenyen til Windows, so er det ikkje harddisken som er død (den kan vere skada), sida den funksjonen ligg... på harddisken. Viss du får til å starte opp kommandolinja kan du prøve sfc /scannow og chkdsk /r (tar lang tid) for å sjå om det er nokon systemfiler som har fått seg ein kræsj. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Virker ikke som disken din er død, men at windows-filer er ødelagt/manglende/korrupte. Om du prøver ny installasjon fra windows 10, burde du være i gang igjen. Utifra den infoen som er foreløpig. Lenke til kommentar
Kent Odde Skrevet 14. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2018 (endret) Kan ikke helt si jeg vet om noe strømbrudd. Stort sett har jeg fått SMS av leverandøren med beklagelse de gangene det har skjedd lokalt, eventuelt sett det i avisa hvis det er noe stort, så det virker lite sannsynlig. Glemte å skrive at jeg kjørte chkdsk og chkdsk C: Den første stussa jeg litt på da den kun sjekket et fåtall filer (under 200). Den andre sa noe om "error with uppercase files" i fase to. Nederst derimot sto det noe sånt som at "Windoms found no problems" Prøver forslagene dine og ser hva som eventuelt dukker opp da. POP: Altså med en USB eller dvd? Da ryker alle filer ikke sant? Endret 14. mars 2018 av Kent Odde Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 POP: Altså med en USB eller dvd? Da ryker alle filer ikke sant? Reinstallerer du dforsvinner alt på systemdisken ja. Det er greit å ha som tommelfinger-regel at systemting og programmer på en systemdisk mens alt annet går på en separat datadisk. Da er det ikke noe farlig om du må reinstallere OS'et. Lenke til kommentar
Kent Odde Skrevet 14. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2018 POP: Altså med en USB eller dvd? Da ryker alle filer ikke sant? Reinstallerer du dforsvinner alt på systemdisken ja. Det er greit å ha som tommelfinger-regel at systemting og programmer på en systemdisk mens alt annet går på en separat datadisk. Da er det ikke noe farlig om du må reinstallere OS'et. Hehe, det er sant. Har vært bortskjemt med lite problemer de siste 5-6 årene, så har vel blitt litt uforsiktig. Skulle også spare noen kroner når jeg kjøpte pc, og valgte da kun en harddisk. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Det er en smal sak å sette inn harddisk #2. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Viss du er heldig, kan det hende du kan reinstallere uten å formatere. Du får spørsmål om det når du prøver å reinstallere. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Virker nesten som om pc'n har hatt et bittelite strømbrudd eller avbrudd ifm en Windows update som tok livet av etpar kritiske systemfiler... Skal ikke se bort ifra at du hadde kunnet hente ut alle filer hvis du fikk koblet harddisken til en annen PC, enten via harddiskkabinett og USB eller intern kobling via SATA-kontakten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå