Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Indeks

Anbefalte innlegg

Blitt veldig interessert i aksjer de siste par årene. 

Har lekepenger som jeg investerer i enkeltaksjer men vil plassere sparepengene mine i fond. Hørte på P1 i dag tidlig at det var altfor få banker som selger indeksfond. Skulle gjerne hatt noe profesjonell hjelp til å finne rett indeksfond. Noen som driver med rådgivning på dette området?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget med et indeksfond er at det følger indeksen. Så det er liten eller ingen forskjell mellom forskjellige indeksfond (som følger samme indeks), velg det billigste.

Ja jeg skjønner dette, men dersom jeg ønsker å velge rett indeks, eller rett sammensetning av indekser?

Det er jo stor forskjell på Oslo Børs og f.eks verdensindeksen. 

Lenke til kommentar

Har lekepenger som jeg investerer i enkeltaksjer men vil plassere sparepengene mine i fond. Hørte på P1 i dag tidlig at det var altfor få banker som selger indeksfond. Skulle gjerne hatt noe profesjonell hjelp til å finne rett indeksfond. Noen som driver med rådgivning på dette området?

Det er en veldig enkel grunn til at (mange) ikke selger mye indeksfond; de markedsfører de ikke. Hvorfor skal de markedsføre fond med 0,3% forvaltningshonorar når de kan markedsføre aktive fond med 1,5% honorar (5 ganger så høyt)?

De fleste som svarer ja på om de driver rådgivning på området regelrett lyver. De driver ikke rådgivning i det hele tatt, men salg.

Når du skal kjøpe indeksfond bør du se på kostnadene, deretter geografi og/eller sektorer.

Jeg selv har valgt å ha hovedinvesteringen min i DNB Global Indeks valutasikret. Ingen kjøps/salgsgebyr, 0,3% årlig forvaltningshonorar. Global eksponering i modne markeder mot alle sektorer. Kjedelig, javel, men da slipper jeg i alle fall å betale over 1% i 'overpris' til en bransje som over tid ikke har klart å bevise at de er verdt pengene.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha et fond, så er globale fond fine, da får du hele verden under et. Feks KLP AksjeGlobal IV eller DNB Global Indeks.

Disse inneholder ikke fremvoksende markeder. Vil du ha FM kan du kjøpe KLP AksjeVerden.

Endret av Hoikka
Lenke til kommentar

Det er en veldig enkel grunn til at (mange) ikke selger mye indeksfond; de markedsfører de ikke. Hvorfor skal de markedsføre fond med 0,3% forvaltningshonorar når de kan markedsføre aktive fond med 1,5% honorar (5 ganger så høyt)?

De fleste som svarer ja på om de driver rådgivning på området regelrett lyver. De driver ikke rådgivning i det hele tatt, men salg.

Når du skal kjøpe indeksfond bør du se på kostnadene, deretter geografi og/eller sektorer.

Jeg selv har valgt å ha hovedinvesteringen min i DNB Global Indeks valutasikret. Ingen kjøps/salgsgebyr, 0,3% årlig forvaltningshonorar. Global eksponering i modne markeder mot alle sektorer. Kjedelig, javel, men da slipper jeg i alle fall å betale over 1% i 'overpris' til en bransje som over tid ikke har klart å bevise at de er verdt pengene.

Uenig i at det er kjedelig. Statistikken viser jo at de aller færreste klarer å slå indeks uansett, så hvorfor ikke bare følge den?

Se på Faktorfondet Harvest. Markedsfører som bare det at de har en magisk formel for å foreta smarte investeringer. Pr. dags dato er benchmark opp 8,04 mens fondet lagger allerede og er opp 3,09. Fint eksempel på at det "kjedelige" slår noe litt mer "sexy". 

Googlet litt og fant dette hos Norsk Familieøkonomi:

https://www.norskfamilie.no/fordeler/investeringstjeneste/

Lave forvaltningshonorarer, investerer vel i div. indeksfond her. Noen erfaringer?

Lenke til kommentar

Uenig i at det er kjedelig. Statistikken viser jo at de aller færreste klarer å slå indeks uansett, så hvorfor ikke bare følge den?

Se på Faktorfondet Harvest. Markedsfører som bare det at de har en magisk formel for å foreta smarte investeringer. Pr. dags dato er benchmark opp 8,04 mens fondet lagger allerede og er opp 3,09. Fint eksempel på at det "kjedelige" slår noe litt mer "sexy". 

Googlet litt og fant dette hos Norsk Familieøkonomi:

https://www.norskfamilie.no/fordeler/investeringstjeneste/

Lave forvaltningshonorarer, investerer vel i div. indeksfond her. Noen erfaringer?

Jeg er kunde hos noon invest som blir referert til. Jeg har handlet litt aksjer selv, men det er vanskelig å slå markedet. Det Noon gjør som er så bra er at de aktivt forvalter min portefølje av indeksfond. Det var bare noen tastetrykk på nettsiden så fikk jeg risikoprofil osv. Veldig spennende plattform. tror denne type forvaltning er kommet for å bli. Finnes flere tilsvarende aktører i det store utland, moneyfarm, nutmeg etc etc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...