Gå til innhold

Kloning av harddisk

Anbefalte innlegg

Nå har jeg søkt i forumet fra nord til sør for å finne lure knep for å klone harddisker. Jeg har nemlig en IBM 75Gxp med bad sector. Tenkte jeg skulle klone den over på en annen disk slik at jeg kunne boote på den andre. Videre partisjonere opp på nytt IBM'en og klone alt tilbake.

Har funnet mange ideer på dette i forumet, men ingen virker. Filer som er ibruk lar seg ikke klone åkkesom.

Hvis noen vet noen lure triks som faktisk virker, så blir jeg glad om jeg får høre om det også. Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-03-02 20:08, borre skrev:

Da har du ikke søkt godt nok hvis du ikke har lest om Norton Ghost.

Leste om det ja, den jeg prøvde (I system works 2002) ville bare la meg lage boot disker. Er det andre Norton ghoster som tilbyr kloning??

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-02 20:11, ludolf skrev:

Leste om det ja, den jeg prøvde (I system works 2002) ville bare la meg lage boot disker. Er det andre Norton ghoster som tilbyr kloning??

Første feil som alle "ghostere" gjør... Du må faktisk lage bootdisketter og boote med de. Du kan ikke bruke Ghost i Windows. Det er et Dos-programm.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-02 20:17, borre skrev:

Quote:

On 2002-03-02 20:11, ludolf skrev:

Første feil som alle "ghostere" gjør... Du må faktisk lage bootdisketter og boote med de. Du kan ikke bruke Ghost i Windows. Det er et Dos-programm.

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Jeg har klonet en disk over til en annen. Tenkte da at jeg skulle kunne boote opp fra denne andre disken uten problemer. Men en advarsel dukket opp akkompagnert av en fæl sirene.

!!!warning!!!

Disk boot sector is to be modified.

Skremt av den høye sirenen turte jeg ikke å si ja.

Hva nøyaktig innebærer en slik endring? Vil en slik endring eventuelt kunne resettes etterpå, f.eks ved sletting av partisjonene?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-04 17:27, bludern skrev:

Dette må du godta!

OK. Men er dette noe som vil forsvinne ved formattering eller parisjonering, slik at det blir laget på nytt ved reinstallering av os? Beklager dette dumme spørsmålet, men jeg er litt usikker.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-04 15:35, ludolf skrev:

Jeg har klonet en disk over til en annen. Tenkte da at jeg skulle kunne boote opp fra denne andre disken uten problemer. Men en advarsel dukket opp akkompagnert av en fæl sirene.

!!!warning!!!

Disk boot sector is to be modified.

Skremt av den høye sirenen turte jeg ikke å si ja.

Hva nøyaktig innebærer en slik endring? Vil en slik endring eventuelt kunne resettes etterpå, f.eks ved sletting av partisjonene?

Du er på rett vei. Jeg vil tipp at du får den advarselen fordi"virus protection" i bios er satt på "enable". Skru av denne funksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...