Gå til innhold

Hvilken studieretning er riktig? Webutikler

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei.

Jeg jobber i dag for et ganske fersk reklamebyrå og har siden oppstarten drevet med webutivkling for dem. 

**Når jeg sier jobber så er dette frilans, og når jeg sier frilans så er det  gratis arbeid jeg selv har valgt da jeg har troen på selskapet. De har ikke mulighet til å lønne meg, og derfor føler jeg at jeg må gjøre noe ekstra med livet som kan berike selskapet.

Nå har jeg begynte på tanken om å ta en utdanning rettet inn mot webutvikling, altså nå innenfor informatikk på et vis, men hvilket studieløp er best for webutiklere og utviklere generelt? 

Jeg vil nok ha stor nytte av PHP, Javascript, CSS, HTML (beherkser to sistnevnte svært godt) samt alt annet relatert som jquery osv. 

Jeg må ta opp videregående for å ta løpet, men det tror jeg jeg skal klare iløpet av 2-3 år. Må dog ta opp alle fag da jeg ikke gikk på en spesifikk linje på videregående som ga meg karakterer, så derfor må jeg ta alle de obligatoriske fagene på ny (har planer om å presse NAV til å la meg gjøre dette). 

Tenker dog det er en god ide å sette "grunnpilarene" for hvilken retning innen utdanningen som finnes jeg bør ta. Svar dermed helst om du har gått på linjene og er webutvikler, da jeg har planer om å bli det (les er det, men ikke på fulltid), men tenker som alle andre utviklere å bygge videre på kompetansen når jeg går. Utfordringen med å lære PHP, Javascritpt osv uten utdanning er at man da ikke har forkunnskapene om hvordan det fungerer i bånd, og dermed er det vanskelig  å jobbe med å lære det. 

For ordenskyld bor jeg i Bergen, og vil helst ta utdanningen her, med mindre det finnes noe som slår ut bergen helt. 

Tusen takk for alle svar. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber selv med PHP, jquery / javascript, HTML, CSS osv, men ville kanskje gått for "nye" standarder. Det er utrolig vanskelig å få muligheter på jobbmarkedet med å bare kunne PHP i backend i dag. Jeg ser at de fleste vil ha AngularJS, eller noe med C#, .NET eller lignende i backend.

Javascript er alltid greit å kunne. Jeg synes selv ikke det er noe galt med PHP, men det har fått ufattelig dårlig rykte og de fleste firmaer går nå vekk fra det.

Det er bare en tanke, dersom du skal jobbe med noe annet enn det firmaet du jobber med nå.

Jeg ville hvertfall fokusert på annet språk og lære PHP selv, for det er veldig rett fram.

Mulig du kan velge en studieretning der man er innom flere ting, informatikk f.eks.

Endret av Edgelord
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg ville hvertfall fokusert på annet språk og lære PHP selv, for det er veldig rett fram.

Mulig du kan velge en studieretning der man er innom flere ting, informatikk f.eks.

Nei, jeg skal nok ikke begrense meg og bare jobbe med PHP, men det er fint å bruke det da vi bruker det en del i forbindelse med Drupal. 

Informatikk er nok en av veiene jeg vurderer, men da er spørsmålet hvor mye utvikling spesifikk mot web det blir, da jeg vil rette meg inn mot dette. 

Har forøvrig hørt en del om dette med at PHP er gammel osv osv, men saken er at det fremdeles er veldig mye brukt, og hvis du skal gjøre om på ting så er det som regel det vi har brukt fra tidligere, og dermed er det greit å kunne det. 

Hadde jeg klart å lært dette på egenhånd så hadde det jo vært drømmesituasjonen, men det blir vanskelig å forstå koden uten noe forkunnskaper innen denne typen språk, selv om jeg kommer til å prøve og prøve å lære det utenom universitetet også. 

Kanskje slippe VGS på ny om du oppfyller 23/5 regelen? https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/235-regelen

Evt en kortere vei

Nei, jeg oppfyller ikke 23/5 regelen da jeg ikke har et eneste fag fra VGS, så det blir nok å ta alle fagene på ny. Men jeg tror nok ikke jeg klarer det som privatist, må tilbake på skolebenka uansett. 

Takk så langt for konstruktive svar! 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

(...)

Må dog ta opp alle fag da jeg ikke gikk på en spesifikk linje på videregående som ga meg karakterer, så derfor må jeg ta alle de obligatoriske fagene på ny (har planer om å presse NAV til å la meg gjøre dette). 

(...)

NAV bryr seg nok fint lite om du prøver å presse deg til utdanning, må nok basere deg på å ta studielån som alle andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...