Han Derre Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Hei igjen! Etter gode råd i mine tidligere innlegg har jeg bestemt meg for å bygge nytt, helt fra bunnen. Igjen en stasjonær PC som, i følge tittelen, ikke skal brukes til gaming men i all hovedsak til bilde- og videoredigering samt design og utvikling av hjemmesider via Adobe Lightroom, Photoshop og Muse. Etter å ha lest uttallige tester og sett minst like mange videoer falt valget på Corsair Carbide Air 740. Først og fremst fordi det er stort NOK, ikke fordi det størst. Dernest fordi utførelsen og formatet passer perfekt for hva jeg har i tankene på lengre sikt. Foreløpig har jeg plukket ut følgende artikler til å fylle det opp med: https://www.komplett.no/wishlist/shared/1a5b786c-aeed-4624-8c57-4fd07feb87fe Er det noe her som er direkte feil ift. at jeg ikke trenger hundreogørti FPS? Jeg VIL ha krefter nok til at maskinen ikke går i kne når jeg kjører automatiserte kommandoer på mange bilder samtidig i LR eller PS. Og, jeg kunne muligens med fordel ha gått for AM4/Ryzen men jeg har null peiling på AMD sine prosessorer, jeg har til dags dato bygget maskiner utelukkende med Intel CPU. Så, hva synes dere? Dog er jeg usikker på om jeg fullfører denne konfigurasjonen for jeg har samtidig enormt lyst til å prøve meg på en custom loop med reservoir, pumpe, 360mm + 280mm rad og kjøling av både skjermkort og prosessor. Jeg har sikla på sidene til EKWB og fått en god del inspirasjon fra bidragsytere på forumet her så jeg ikke langt unba å begå mitt første vannkjølte bygg. Og bare fordi det ser jævli fett ut! Jeg skal ikke, og med denne maskinvaren trenger jeg det heller ikke, overklokke men jeg vil ha det stille, jeg vil ha krefter i overskudd og cuben skal stå på skrivebordet og bare være WOW! Mvh, Han Derre Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Men 740 er jo så kjedelig i forhold til The Tower 900! Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 (endret) Kommentarer: - Vet du at de gummi-foringene passer på Corsair sine vifter? (De er også unødvendige IMO, og kan ikke brukes mot radiator). - Du trenger egentlig ikke egen termisk pasta da det følger med kjøler. Men det er jo kjekt å ha liggende uansett - Lagring? Skal du ikke ha noen SSD'er? - Litt lite RAM til dette bruk? - Trenger du funksjonen som RMi gir (Corsair Link - usb kabel fra PSU til hovedkort for diverse overvåkning). Sparer lett 500 på å gå RMx. Personlig syntes jeg Corsair Link er tullete/lite nyttig). - Custom loop er tingen. Men du får nesten ikke lov å sette vannblokk på et 1050 TI Endret 14. mars 2018 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Vibrasjonsdemperne i handlelisten, og det at du vurderer custom loop, får meg til å tro at støy er en faktor? I så fall ville jeg kanskje vurdert Ryzen i stedet ja. 8700K blir veldig varm, så en custom loop er ikke dumt til den. Men grunnet Intels bruk av kjølepasta mellom CPU die og IHS. Er det beste tiltaket man kan gjøre for å få ned temperaturen faktisk å kakke av IHS og bytte ut kjølepastaen med Liquid Metal (Jeg tror Digital Impuls faktisk tilbyr dette). Det tar jo effektivt knekken på garanti og reklamasjonsrett (om man gjør det selv). Men med bare en AIO kjøler som den i handlekurven din, vil du kunne se bortimot en 20°C reduksjon i temperaturen bare med å bytte interface materialet mellom CPU die og IHS. Enda 2-3°C er også mulig å skrape av på toppen av det igjen, med å bytte ut selve IHS også, med en lagd av kopper. AMDs CPU'er kommer fra fabrikk med en annen løsning der CPU die er loddet til IHS. Dette er langt overlegent Intels kjølepasta, og AMD CPU'ene kjører altså mye kjøligere uten at man trenger ødelegge garantien/reklamasjonsretten. 8700K er en gaming CPU, og det at den fint kan klokkes over 5GHz gjør at den er overlegen til spill som man ønsker kjøre i 200 fps+. Og til og med kan konkurrere mot AMDs 8 kjernede alternativer i noen oppgaver, til tross for at disse har 33% flere kjerner. Om man kjører en R7 1800X på 4GHz mot en 8700K på 5GHz, så er jo Intels klokket 25% høyere, samtidig som den har høyere IPC. Slik tar den nesten helt inn forspranget til R7 1800X. 1800X er jo også avhengig av at alle kjernene blir utnyttet maks, og det er det ikke alle applikasjoner som makter. Så å sjekke litt benchmarks på de aktuelle programmene som skal kjøres kan være lurt. Nå er det slik at AMDs R7 1700, 1700X, og 1800X alle sammen er samme prosessor. De har bare forskjellige standard klokkefrekvenser. Men der Intel krever "K" CPU'er og Z370 hovedkort for overklokking. Kan alle AMDs prosessorer i Ryzen serien overklokkes, og da også med de rimeligere B350 chipset hovedkortene, om man ikke trenger X370 funksjonalitet. Avhengig av hvilke komponenter man velger, og om noen av dem er på tilbud, kan man faktisk slippe unna med ~1500Kr mindre for en 8 kjernet AMD CPU+HK, enn man må ut med for 8700K+HK. Det er i min bok et godt argument for AMD alternativet. Men et enda artigere alternativ, kan faktisk være å strekke strikken litt til. AMDs Threadripper 1900X koster faktisk ikke mer enn 8700K. Men hovedkortene til Threadripper er dessverre ikke like snille i pris. Men den ellers idiotiske 1900X kan være et artig alternativ for noen som kunne tenkes å ønske å oppgradere CPU senere. Med X399 hovedkort, får man 4 minnekanaler, som gir en overlegen minnebåndbredde over Z370/8700K alternativet. Og det bør være svært attraktivt for mange "proffe" oppgaver. Man får også en haug av PCIe baner, som kan komme bra med i fremtiden. Man kan allerede oppgradere CPU til enten 1920X eller 1950X med henholdsvis 12 og 16 kjerner hver (+SMT, altså 24 og 32 tråder). Men 1950X koster jo ~8000Kr for øyeblikket. 1900X er litt "idiotisk" siden den nesten bare er en 1800X med støtte for 4 minnekanaler. Men den er litt bedre enn 1800X, og den er da altså en mulighet for å krype inn i HEDT platformen for folk som ellers må nøye seg med "leketøy" som 1800X/8700K.. Nå til våren er det ventet Ryzen + CPUer, som klokker høyere enn den nåværende generasjonen. Og til høsten er det ventet arvtakere til Threadripper CPU'ene også. Det greie med AMD er at de har lovet støtte for AM4 frem til 2020, så man vet man kan oppgradere CPU uten å måtte bytte hovedkort også, om man ønsker det i fremtiden. Jeg vet ikke i farta om det samme gjelder TR4 til Threadripper. Men det går jo an å finne ut om det skulle være interessant.. Lenke til kommentar
Han Derre Skrevet 15. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2018 (endret) Kommentarer: - Vet du at de gummi-foringene passer på Corsair sine vifter? (De er også unødvendige IMO, og kan ikke brukes mot radiator). Nei, jeg har ikke undersøkt det men jeg antok at det var temmelig standard fester. Det blir ikke snakk om radiatorer overalt hvor det er mulig med en eneste gang så inntil jeg har fått på plass en i front og en i topp, evt bak/bunn blir det luftkjøling og da med Noctua sine vifter både på inn og eksos. - Du trenger egentlig ikke egen termisk pasta da det følger med kjøler. Men det er jo kjekt å ha liggende uansett. Alltid greit å ha en tube liggende! - Lagring? Skal du ikke ha noen SSD'er? Joda, jeg har 3 stykker som har vært brukt eksternt liggende klar. - Litt lite RAM til dette bruk? Jeg skulle nok helst ha klinka til med 64Gb med en gang men jeg kan altids kjøpe inn to brikker til på et senere tidspunkt. - Trenger du funksjonen som RMi gir (Corsair Link - usb kabel fra PSU til hovedkort for diverse overvåkning). Sparer lett 500 på å gå RMx. Personlig syntes jeg Corsair Link er tullete/lite nyttig). En av idéene jeg har er å ta i bruk skjermen på en Acer Aspire One som ligger her til ingen nytte og bruke den som en slags infotainment-skjerm innebygget i kabinettet. Noe á la en Pionéer bilradio/DVD-spiller hvor hele enheten kommer ut av f.eks. en av 5.25" brønnene og roterer til landskapsformat. Denne vil da vise temperatur, viftehastighet, % RAM, % CPU osv eller Victoria Secrets's siste kolleksjon. Sistnevnte var bare et helt tilfeldig valgt eksempel. - Custom loop er tingen. Men du får nesten ikke lov å sette vannblokk på et 1050 TI Hehe, jeg skjønner, det er først på 1070 at det er "innafor"? Endret 15. mars 2018 av Han Derre Lenke til kommentar
Han Derre Skrevet 15. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2018 Vibrasjonsdemperne i handlelisten, og det at du vurderer custom loop, får meg til å tro at støy er en faktor? Nei i grunnen ikke. Men med så mye mesh KAN det bli det og jeg har alltid brukt disse gummifestene for å eliminere mekanisk vibrasjon OG støy. Custom loop velger jeg kun fordi...jeg aldri har bygget vannkjølt før og fordi det, i dette kabinettet kan se, nei vent, VIL se helt rått ut! I så fall ville jeg kanskje vurdert Ryzen i stedet ja. 8700K blir veldig varm, så en custom loop er ikke dumt til den. Men grunnet Intels bruk av kjølepasta mellom CPU die og IHS. Er det beste tiltaket man kan gjøre for å få ned temperaturen faktisk å kakke av IHS og bytte ut kjølepastaen med Liquid Metal (Jeg tror Digital Impuls faktisk tilbyr dette). Det tar jo effektivt knekken på garanti og reklamasjonsrett (om man gjør det selv). Men med bare en AIO kjøler som den i handlekurven din, vil du kunne se bortimot en 20°C reduksjon i temperaturen bare med å bytte interface materialet mellom CPU die og IHS. Enda 2-3°C er også mulig å skrape av på toppen av det igjen, med å bytte ut selve IHS også, med en lagd av kopper. Ja, jeg leste nettopp en artikkel om DI sin metode for å delidde CPU. Der sto det at de tok 1.500,- for hele jobben fra delidding til relidding med liquid metal og at de tok hadde ansvaret om noe gikk galt underveis. Man kan kjøpe det samme utstyret de bruker for noen hundrelapper hvis man ønsker å gjøre dette selv. Den metoden er uendelig mye sikrere enn huggjern og skrustikke! AMDs CPU'er kommer fra fabrikk med en annen løsning der CPU die er loddet til IHS. Dette er langt overlegent Intels kjølepasta, og AMD CPU'ene kjører altså mye kjøligere uten at man trenger ødelegge garantien/reklamasjonsretten. 8700K er en gaming CPU, og det at den fint kan klokkes over 5GHz gjør at den er overlegen til spill som man ønsker kjøre i 200 fps+. Og til og med kan konkurrere mot AMDs 8 kjernede alternativer i noen oppgaver, til tross for at disse har 33% flere kjerner. Om man kjører en R7 1800X på 4GHz mot en 8700K på 5GHz, så er jo Intels klokket 25% høyere, samtidig som den har høyere IPC. Slik tar den nesten helt inn forspranget til R7 1800X. 1800X er jo også avhengig av at alle kjernene blir utnyttet maks, og det er det ikke alle applikasjoner som makter. Så å sjekke litt benchmarks på de aktuelle programmene som skal kjøres kan være lurt. Nå er det slik at AMDs R7 1700, 1700X, og 1800X alle sammen er samme prosessor. De har bare forskjellige standard klokkefrekvenser. Men der Intel krever "K" CPU'er og Z370 hovedkort for overklokking. Kan alle AMDs prosessorer i Ryzen serien overklokkes, og da også med de rimeligere B350 chipset hovedkortene, om man ikke trenger X370 funksjonalitet. Avhengig av hvilke komponenter man velger, og om noen av dem er på tilbud, kan man faktisk slippe unna med ~1500Kr mindre for en 8 kjernet AMD CPU+HK, enn man må ut med for 8700K+HK. Det er i min bok et godt argument for AMD alternativet. Men et enda artigere alternativ, kan faktisk være å strekke strikken litt til. AMDs Threadripper 1900X koster faktisk ikke mer enn 8700K. Men hovedkortene til Threadripper er dessverre ikke like snille i pris. Men den ellers idiotiske 1900X kan være et artig alternativ for noen som kunne tenkes å ønske å oppgradere CPU senere. Med X399 hovedkort, får man 4 minnekanaler, som gir en overlegen minnebåndbredde over Z370/8700K alternativet. Og det bør være svært attraktivt for mange "proffe" oppgaver. Man får også en haug av PCIe baner, som kan komme bra med i fremtiden. Man kan allerede oppgradere CPU til enten 1920X eller 1950X med henholdsvis 12 og 16 kjerner hver (+SMT, altså 24 og 32 tråder). Men 1950X koster jo ~8000Kr for øyeblikket. 1900X er litt "idiotisk" siden den nesten bare er en 1800X med støtte for 4 minnekanaler. Men den er litt bedre enn 1800X, og den er da altså en mulighet for å krype inn i HEDT platformen for folk som ellers må nøye seg med "leketøy" som 1800X/8700K.. Nå til våren er det ventet Ryzen + CPUer, som klokker høyere enn den nåværende generasjonen. Og til høsten er det ventet arvtakere til Threadripper CPU'ene også. Det greie med AMD er at de har lovet støtte for AM4 frem til 2020, så man vet man kan oppgradere CPU uten å måtte bytte hovedkort også, om man ønsker det i fremtiden. Jeg vet ikke i farta om det samme gjelder TR4 til Threadripper. Men det går jo an å finne ut om det skulle være interessant.. Oj, her var det mye å sette seg inn i! Jeg bør nok lese meg opp på AMD prosessor og dertilhørende HK skjønner jeg for det du skriver er for mitt vedkommede helt adekvat. Jeg takker for godt innspill! Lenke til kommentar
Han Derre Skrevet 15. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2018 Da ser ønskelista sånn ut:https://www.komplett.no/wishlist/shared/1a5b786c-aeed-4624-8c57-4fd07feb87fe Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 15. mars 2018 Del Skrevet 15. mars 2018 Da ser ønskelista sånn ut: https://www.komplett.no/wishlist/shared/1a5b786c-aeed-4624-8c57-4fd07feb87fe Dersom du skal handle nu, så vil vel en annen PSU være aktuelt? Det er jo 1 måned før de har den du har valgt på lager igjen. Ellers ville jeg byttet RAM til denne typen. Ryzen var veldig kresen på RAM når den kom på markedet. Mange som kjøpte RAM som hadde en bestemt rating, men som ikke klarte kjøre RAM'en på den hastigheten i Ryzen setup'et sitt. Dette har blitt mye bedre med nyere og nyere BIOS'er med støtte for mer forskjellig RAM. Men "Flare X" er altså spesial laget for AMD, og skal mer eller mindre være garantert å fungere på ratet hastighet. Brikkene jeg anbefaler har også litt høyere hastighet, men også raskere tilgangs tid. Som kommer godt med. R7 1800X består av 2 CCX'er som kommuniserer med hverandre med samme hastighet som RAM. Jo raskere RAM, desto raskere intern kommunikasjon mellom de 2 CCX'ene.. Som du ser er det også litt å spare på å kjøpe 2 stk. 2x8GB kit fremfor ett kit med 4x8GB. I teorien kan man få problem selv med 2 identiske kit. Men jeg tror det er svært lite sannsynlig at det ikke skulle fungere greit i dette tilfellet. Jeg ville kanskje vurdert 4x8GB kit'et til 4 kanals system som Threadripper. Men også da, skader det jo ikke å prøve med 2x8GB kit først, ihvertfall ikke når det er såpass å spare.. Lenke til kommentar
Han Derre Skrevet 18. april 2018 Forfatter Del Skrevet 18. april 2018 Da ser ønskelista sånn ut: https://www.komplett.no/wishlist/shared/1a5b786c-aeed-4624-8c57-4fd07feb87fe Dersom du skal handle nu, så vil vel en annen PSU være aktuelt? Det er jo 1 måned før de har den du har valgt på lager igjen. Ellers ville jeg byttet RAM til denne typen. Ryzen var veldig kresen på RAM når den kom på markedet. Mange som kjøpte RAM som hadde en bestemt rating, men som ikke klarte kjøre RAM'en på den hastigheten i Ryzen setup'et sitt. Dette har blitt mye bedre med nyere og nyere BIOS'er med støtte for mer forskjellig RAM. Men "Flare X" er altså spesial laget for AMD, og skal mer eller mindre være garantert å fungere på ratet hastighet. Brikkene jeg anbefaler har også litt høyere hastighet, men også raskere tilgangs tid. Som kommer godt med. R7 1800X består av 2 CCX'er som kommuniserer med hverandre med samme hastighet som RAM. Jo raskere RAM, desto raskere intern kommunikasjon mellom de 2 CCX'ene.. Som du ser er det også litt å spare på å kjøpe 2 stk. 2x8GB kit fremfor ett kit med 4x8GB. I teorien kan man få problem selv med 2 identiske kit. Men jeg tror det er svært lite sannsynlig at det ikke skulle fungere greit i dette tilfellet. Jeg ville kanskje vurdert 4x8GB kit'et til 4 kanals system som Threadripper. Men også da, skader det jo ikke å prøve med 2x8GB kit først, ihvertfall ikke når det er såpass å spare.. Jeg virrer like fort og like mye som... Jeg har allerede kjøpt inn: Corsair Carbide Air 740 Asus GeForce GTX 1070 Ti ROG Strix takket være FarCry 5 og har i stedet bestemt meg for å gå for Z370 HK med i7-8700K pga 6core/12thread. Uansett så takker jeg for gode forslag! Mvh, Han Derre Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Du vil neppe angre. Har hatt litt av hvert. 5960X, 7700K, R7 1700, 7820X osv. Men 8700Ken er favoritten så langt. Min er selvsagt deliddet og overklokket. Kjører passivt med en svær radiator. Svært lite støy da. ^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå