VegardStr Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 tenker innenfor relativt nært område (ikke på andre siden av jorda, jeg befinner meg i Norge) har prøvd å googlet litt av destinasjoner, men blir veldig usikker med tanke på så variert informasjon ang gjennomsnitt klima, og i tillegg at flere plasser har svært dårlig hotellstandard... trenger forsåvidt ikke å være typiske turist steder, liker å oppleve nye ting, men vil helst unngå å reise til plasser hvor selvmordsbombere og annet hyppig terrorvirksomhet er dagligdags ( som selvfølgelig ikke kan garanteres) Noen som har tips til destinasjoner som kan være ok å prøve ut i Mai =) en bonus er selvfølgelig også at det er relativt billig =) Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Her er jo regelen så langt sør som mulig pga varmen. bulgaria er ganske langt sør og sikkert billig. Ellers er jo middelhavsøyer som Malta, Kypros og Kreta super, spesielt med leiebil. https://www.airbnb.no/rooms/18801087 Paleochora på Kreta et lite stykke fra flyplass, men super tur med leiebil. Masse turmuligheter og nasjonalparker med raviner. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Mai er relativt tidlig så du må minst til Kypros eller Kanariøyene. Ikke forvent at vannet er varmt og kveldene kan fort bli kjølige, men deilig temperatur på dagtid når det er sol.Var på Cypern 17. mai for noen år siden, og det var kaldt enkelte kvelder og vannet var iskaldt hver jævla dag. Noen vi traff sa dette var uvanlig da de hadde feriert samme tid i flere år. Det var også uvanlig kjedelig der og lite folk i byen, så utestedene fikk vi for oss selv. Har man muligheter til å bestemme seg rett før avreise så kan man se langtidsvarsel og følge litt med på været. Forøvrig skinner solen ofte i mai så husk solfaktor selv om du ikke renner bort (bitter erfaring fra både Cypern og Granka). God tur! Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 tenker innenfor relativt nært område (ikke på andre siden av jorda, jeg befinner meg i Norge) har prøvd å googlet litt av destinasjoner, men blir veldig usikker med tanke på så variert informasjon ang gjennomsnitt klima, og i tillegg at flere plasser har svært dårlig hotellstandard... trenger forsåvidt ikke å være typiske turist steder, liker å oppleve nye ting, men vil helst unngå å reise til plasser hvor selvmordsbombere og annet hyppig terrorvirksomhet er dagligdags ( som selvfølgelig ikke kan garanteres) Noen som har tips til destinasjoner som kan være ok å prøve ut i Mai =) Sørvest-stater i USA som f.eks. Arizona. Vil typisk være 25+ i mai og stabilt klima. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Det er mulig du kan få en billig restplass til Sharm el-Sheikh på den tiden. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Det er mulig du kan få en billig restplass til Sharm el-Sheikh på den tiden. Det er veldig gode grunner til at det er billig. -Det er unntakstilstand i landet og UD advarer mot reise utenfor turistområdet. Det vil si at reiseforsikring antagelig ikke er gyldig om man reiser på den minste utflukt. -Slitsom lokalbefolkning som nå har veldig få turister å plage. Joda, det er selvsagt hyggelige og siviliserte folk i Egypt, men det er ikke de som står utenfor de godt avsperrede hotellområdene og venter på naive "offer". -Det er allerede i mai for varmt. 2 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Sharm El Sheikh har jeg besøkt og frister ikke som solferie. Dykking er bra der. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Sharm El Sheikh har jeg besøkt og frister ikke som solferie. Dykking er bra der. Som bare sol fungerer det forsåvidt, det er veldig solsikkert der og mange hotell har gode bademuligheter. Dykking var bra som du sier og det har også snorkling vært, i alle fall inntil noen guider prøvde lokke til seg haier ved å kaste uti lammekjøtt. Haier som vanligvis ikke spiser hvitt kjøtt fikk plutselig smaken for dette og haiene ble også plutselig veldig interessert i turister og det var flere angrep i området. Det er også noen få veldig fine severdigheter å besøke et godt stykke unna, men disse må nås med militæreskorte selv når det ikke er unntakstilstand. Det er alt annet som man tar som en selvfølge med en ferietur som feiler. Turister tror de om kvelden kan gå til en "koselig gamleby", men noe slikt eksisterer ikke. Og å "dra ut på oppdagelsesferd" i nærområdet gjør man rett og slett ikke, man bør holde seg inne på det godt avsperrede hotellområdet. Det er veldig gode grunner til at ingen større norske charterselskaper tilbyr turer til Egypt. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 (endret) Dubai er jo flott og med høy standard på hoteller. Garantert varmt! Billige flybilletter også, med direkteruter fra Oslo... Ønsker du noe mer utenom det vanlige kan jeg sterkt anbefale Muscat, Oman! Endret 14. mars 2018 av gravypressure Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Dubai er jo flott og med høy standard på hoteller. Garantert varmt! Billige flybilletter også, med direkteruter fra Oslo... Ønsker du noe mer utenom det vanlige kan jeg sterkt anbefale Muscat, Oman! Begge steder er verdt å besøke, men altfor varmt i mai. Husk også at dette ikke er "syden". Og at det er ganske forskjellige lover fra vestlige land og man lett kan havne i fengsel for ting man trodde ikke var noe problem: -dele rom med noen man ikke er gift med -kysse eller kjertegne noe offenlig -homofili -offentlig beruselse -man blir fengslet for utroskap om man anmelder voldtekt (Her godtar man kun at det faktisk er voldtekt om 4 arabiske menn kan bekrefte det) -slenge med leppa til noen eller si noe negativt om lokal religion eller styresett -berøre en annen person -smertestillende, sovemedisin og allergimedisin kan regnes og straffes som narkotika selv med resept fra Norge -være innblandet i en trafikkulykke. De har lover om "blodpenger" så selv om man ikke er skyldig i en ulykke kan man fengsles og må betale veldig dyr erstatning til den skaddes familie om man ikke vil utsettes for samme skade som vedkommende fikk i ulykken. 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Det er mulig du kan få en billig restplass til Sharm el-Sheikh på den tiden. Det er veldig gode grunner til at det er billig. -Det er unntakstilstand i landet og UD advarer mot reise utenfor turistområdet. Det vil si at reiseforsikring antagelig ikke er gyldig om man reiser på den minste utflukt. -Slitsom lokalbefolkning som nå har veldig få turister å plage. Joda, det er selvsagt hyggelige og siviliserte folk i Egypt, men det er ikke de som står utenfor de godt avsperrede hotellområdene og venter på naive "offer". -Det er allerede i mai for varmt. Restplasser er billige enten det er til Egypt eller Sør-Europa. Hva som er (for) varmt for trådstarter, vet han best selv. Han spør jo etter en varm og relativt nær destinasjon. Men som du sier, bør han forholde seg til UDs reiseråd, så det er ikke ideelt hvis han heller ønsker opplevelser. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Hva som er (for) varmt for trådstarter, vet han best selv. Joda, mange liker varmt vær, me jeg har tilgode å treffe noen som faktisk synes det er behagelig med over 40 grader. Med temperaturene man har i området om sommeren er det heller ikke bare snakk om ubehag, det er direkte farlig å gå ute i solen. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 15. mars 2018 Del Skrevet 15. mars 2018 Da overdriver du nok litt. Det blir neppe over 40 grader i Sharm el-Sheik i mai (gjennomsnittlig makstemperatur 33,9), men jeg synes det er behagelig hvis jeg først og fremst skal holde et lavt tempo og ligge på stranda eller ved bassengkanten og så bade litt. Det går som regel helt fint hvis du passer på å bruke solkrem, drikke vann og ikke anstrenge deg for mye i sola. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. mars 2018 Del Skrevet 15. mars 2018 Hmm.. tenkte nok mere på Dubai, men det er ikke langt unna. Og solen er uansett veldig sterk. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 15. mars 2018 Del Skrevet 15. mars 2018 Ja, og 33 grader er jo ikke for alle. Hvis det blir for mye for trådstarter, kan han heller dra til Kanariøyene eller Sør-Europa. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 15. mars 2018 Del Skrevet 15. mars 2018 Puerto De Mogan i Gran Canaria ville jeg prøvet ut i Mai.. Snitt tempratur på ca 20 grader i mai (Som regel er det mye varmere om dagen). Kort gangavstand til sandstranden, ca 5minutter å gå.. Flotte omgivelser og lav fuktighet i lufta.. Her kan jeg anbefale hotellet Cordial Mogan Playa, veldig ekslusivt og flott hotell som er lokalt eid.. Personalet er lokale innbygere for det meste, alle kan selfølgelig engelsk De har også de fleste norske TV-kanaler om det er noe du har lyst å få med deg på TVn der borte også. Finner 14dagers turer for 2personer for under 24K kroner i Mai.. https://www.ving.no/bestill-reise?QueryDepID=12667&QueryCtryID=4328&QueryAreaID=0&QueryResID=4360&QueryDepDate=20180502&QueryDur=15&CategoryId=2&QueryRoomAges=%7C42%2C42&QueryUnits=0&selectedTransport=CgJWThIDT1NMGgNMUEEgDyoECOqTAjICMzE6AUU%3D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå