Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EU-kontroll - verdt det å reparere bilen, eller ikke?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har akkurat gjennomført førstegang-EU på bilen min, og fikk vite at feilene er ganske alvorlige, og det kan hende at det ikke lønner seg å fikse bilen. Bilen er en Renault Megane 2, 2004 modell med 1,4 dCi mottor og 101hk. Den fikk da kjøringforbud, og jeg lurer på hva folk her på forum mener jeg burde gjøre. Den bilen fikk jeg gratis av mamma og stefaren, dersom de kjøpte seg en ny en, og det er derfor den første bilen jeg har hatt. Hadde også settet pris om noen kunne gått litt dypere inn på punktene 5.3.4  og 6.1.2, siden de feilene forsto jeg ikke helt, jeg har akkurat ikke veldig mye peiling på bil, så det er derfor jeg spør her :)

 

Her er bildet av lappen jeg fikk: 

3nlcULz.jpg

 

Jeg vil også spørre om det er delene som kommer til å koste mye, eller om det er arbeidet som er problemet her. For delene er ikke like stor problem dersom jeg kan få dem importert ganske billig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så uvanlig at det er så mye feil på en så gammel bil. Du nevner ikke hvor langt bilen har kjørt, men regner med at denne bilen er verd en del i godkjent stand. Og langt mer en det det koster å fikse disse feilene.

 

De 5 første feilene kan være lyspærer, men kan også være litt dyrere ting som at lykten er ødelagt eller rygge bryter er defekt.

Tilhenger kontakt feil er vanlig.

Så 3 punkter med hjuloppheng slitedeler som kingbolt, foringer,opphengskuler/ledd.

Så lekasje i eksosrør. Noe som betyr at deler av eksosanlegg må byttes.

Dyselekkasje dyse for sylinder 2 og 4. Dette er ganske dyrt. Så sjekk dette før du begynner å koste på bilen.

SRS feil kan skylles både billige eller svært dyre feil. Så sjekk dette.

Mangler refleksvest i bilen.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre du kan skru selv eller få det fikset utenom et ordinært bilverksted, hadde ikke jeg giddet å bruke penger på denne bilen. Du finner biler med mindre feil til rundt 10-15.000.- på finn.no.

Mye er småfeil, men både SRS og dyselekkasje kan fort koste en god del tusen. Selg heller bilen som delebil / repobjekt, alt over vrakpanten er en bonus. Og finn deg en liten enkel bil fra feks japanske merker evt Peugeot / Citroên.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ta en telefon til verkstedet som utførte kontrollen og be om et prisoverslag på hva det vil koste å få disse feilene fikset. Så kan du sende samme forespørsel til andre verksted og spørre hva de vil ta for å fikse den. Mange verksted tar i bruk Facebook så du kan bare ta et bilde av kontrollseddelen og sende det til dem samt reg nr og annen nyttig info.

 

Jeg vil påstå at det ikke er normalt med så mange feil på en bil fra 2004 om den har god servicehistorikk samt kjørt blitt tatt godt vare på og kjørt normalt og ikke herjet med. Ellers så har jo man en god gammel regel som sier at franske biler er tikkende prisbomber så fort de får noen år på hjulene...

Lenke til kommentar

Ser ut som masse lyspærer/rele/sikringer må byttes. Opphengskuler er og en smal sak. Bytte koblingen til hengerfeste er easy peasy.

 

Airbag (srs) kan være dyrt men forhåpentligvis kun en sensor. Eksosanlegg,spørs hvor, kan ofte lappes på eldre biler som bare skal rulle et par år til.

 

Fjær-enkelt men bør bytte minst begge samme aksling.

 

Jeg kunne nok fikset denne bilen selv for rundt 3k selvkost med litt flaks.

 

Edit: Såg etterpå «dyselekasje». Den skjønte jeg ikke iht eksosanlegg, men antar den lekket fra manifoil. Billig pakning men er køddete å bytte på tverrstilt motor.

 

Kjøp deg en «gjør det selv» bok om bilen og lån en garasje. Lærer fort og er morro.

Endret av LesterNoogie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville fått fakta på bordet med et tilbud på reparasjson fra merkeverksted. 

 

 

Vet at mercedes har hatt problemer med injektordyseproblemer. Da er det bare (bare og bare) å trekke opp dyser og bytte pakning. Trengs spesialverktøy. 

 

SRS koden finner merkeverksted ut av med en gang. 

 

Generelt har jeg blitt mer positiv til merkeverksteder. Litt dyrer timer men mye mer effektiv og ferre timer. 

Lenke til kommentar

Fra det jeg vet så er SRS kun en sensorfeil. Han jeg snakka med på verkstedet sa det kom lett til å koste omtrent 15 tusen for å fikse det hos dem, tenkte at det var veldig mye selv om det var ganske mange feil.

Endret av Kurosero
Lenke til kommentar

Det er jo bare småfeil. Er flere ting du bør ta i betraktning her. Jeg vet lite om denne biltypen, men nevner et par.

 

Km. stand.

Hvordan ser det ut mtp rust?

Er det registerreim eller kjede?

Hvis det er reim, når må den byttes?

Det er svindyrt å få gjort på verksted på biler med fremhjulsdrift. (Antar den har det).

 

Er bilen ok ellers så er resten overkommelig, litt er det alltid på eldre biler.

Lenke til kommentar

Ville prøvd å få den fikset til en skapelig pris.Verkstedsprisen var forsåvidt ok den, men den tar jo ikke hensyn til bilens verdi.

 

Fordelen etterpå er at du kjenner bilen og hva som er gjort, noe som er vanskelig om du skraper den og kjøper ny i samme prisklasse.

Lenke til kommentar

Ville prøvd å få den fikset til en skapelig pris.Verkstedsprisen var forsåvidt ok den, men den tar jo ikke hensyn til bilens verdi.

 

Fordelen etterpå er at du kjenner bilen og hva som er gjort, noe som er vanskelig om du skraper den og kjøper ny i samme prisklasse.

 

Var det jeg tenkte, derfor vil jeg helst ikke kjøpe ny. Har noen venner som kan hjelpe meg med å mekke den, så jeg tenker at det blir ganske mye billigere enn 15 tusen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...