Salvesen. Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Hva skal vi egentlig med dette? Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Hvor skal forresten disse pengene hentes fra? Skal sentralbanken bare sette igang "seddelpressen" eller skat det komme fra skattesystemet? Hvem skal få disse pengene, alle sammen uansett inntekt og livssituasjon? Hva med inflasjonen? Når det plutselig kommer større beløp ut i økonomien kommer en krone være mindre verdt noen år senere. Om man finner ut at 100 000 kr i året er godt nok i dag, kan det godt være at man må doble det to år senere for at pengene skal kunne ha like mye kjøpekraft. For å være helt ærlig minner dette om kommunismens "fra enhver etter evne, til enhver etter behov" som i praksis betyr at varer og tjenester prises etter det man selv ønsker, altså ren fantasi, fremfor tilbud og etterspørsel. Jeg kan foreløpig ikke ta dette konseptet seriøst. Skattlegge maskiner og roboter. (les: fremtiden). 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Det gjør vi jo allerede, det heter selskapsskatt. 1 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 13. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2018 100 000 kr i året er mitt forslag. Det må være et minimum av hva folk trenger. Med mindre roboter og maskiner tar over hele samfunnet og alle arbeidsplassene. Da kan maskinene skattlegges LOL, du skjønner vel at det er bedriftene som eier dem som må betale skatt? Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 13. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2018 Dere som støtter borgerlønn: Hva mener dere lønnen bør være? Den må åpenbart være høy nok til at man ikke dør av sult eller kulde og lav nok til at ingen fristes til å la være å jobbe. Hva er riktig beløp? Hva med 65 000 kr per år?Det er nok til et rom i et veldig basic bofellesskap pluss noen hundrelapper til mat i uka. Dere som støtter borgerlønn: Hva mener dere lønnen bør være? Den må åpenbart være høy nok til at man ikke dør av sult eller kulde og lav nok til at ingen fristes til å la være å jobbe. Hva er riktig beløp? 10.000 kr per måned er vel ikke urimelig. Så får man heller regulere boligmarkedet etter behov og for å øke verdien av de 10.000 kronene om det skulle bli nødvendig. Klarer man å kutte boligprisene ned til tidligere nivåer vil jo alle bli rike med 10.000 hver per måned. Men om det bør være målet eller ei er jo vanskelig å si. Man kan isåfall kutte ned borgrlønnen delvis i takt med reduserte boligpriser. 10 000 skattefritt??? Det er vel mer enn studenter får. For en så stor sum kan man leie en fin leilighet sammen med kompiser/samboer og chille hjemme hele dagen foran storskjermen med masse god mat. Ser ikke bort fra at mange vil si nei til å jobbe om de har denne muligheten, og heller slappe av hjemme og dyrke hobbyene sine. Tåpelige å legge opp til at folk skal bo sammen. Tåpelig å mene at det er en menneskerett å ha egen kåk. 1 Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 (endret) Det er naturligvis mulig å omlegge skattesystemet og det kan skje i fremtiden. Jeg sier ikke at jeg tror det vil skje eller at det er til det beste, men at det kan skje. Den teknologiske utviklingen går fort. Maskiner og roboter frigjør arbeidskraft, først var det innenfor industrien, nå er det overalt. Arbeidskraften og verdiskapingen går andre steder, til service og tjenestebaserte ytelser, turisme, velferd, kultur etc. Men ingen kjenner jo fremtiden. Så hvem vet? Endret 13. mars 2018 av Vaniman Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Hvordan er det med syke/uføre i en slik ordning? Får de samme utbetaling som playstation misbrukerne? Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Hvordan er det med syke/uføre i en slik ordning? Får de samme utbetaling som playstation misbrukerne? Vet ikke om det er nødvendig med trygde og pensjonsordninger hvis borgerlønn blir innført. Det kommer vel an på hvilket beløp det er snakk om på borgerlønn. Skulle borgerlønn bli innført i dag, måtte vel deler av trygde -og stønadsordningene bli beholdt? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Hvordan er det med syke/uføre i en slik ordning? Får de samme utbetaling som playstation misbrukerne?Vet ikke om det er nødvendig med trygde og pensjonsordninger hvis borgerlønn blir innført. Det kommer vel an på hvilket beløp det er snakk om på borgerlønn. Skulle borgerlønn bli innført i dag, måtte vel deler av trygde -og stønadsordningene bli beholdt? Nødvendig eller ikke, det er jo folk som er i situasjonen og vill jobbe. Men de kan ikke. Om de da skal "lønnes" på lik linje med de som ikke vill jobbe, er vell spørsmålet:) 1 Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Hvordan er det med syke/uføre i en slik ordning? Får de samme utbetaling som playstation misbrukerne? Vet ikke om det er nødvendig med trygde og pensjonsordninger hvis borgerlønn blir innført. Det kommer vel an på hvilket beløp det er snakk om på borgerlønn. Hvorfor kommer det an på? Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 13. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2018 Hvordan er det med syke/uføre i en slik ordning? Får de samme utbetaling som playstation misbrukerne? Borgerlønn er lik for alle. Det er hele poenget med borgerlønn. 1 Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Hvordan er det med syke/uføre i en slik ordning? Får de samme utbetaling som playstation misbrukerne?Vet ikke om det er nødvendig med trygde og pensjonsordninger hvis borgerlønn blir innført. Det kommer vel an på hvilket beløp det er snakk om på borgerlønn. Skulle borgerlønn bli innført i dag, måtte vel deler av trygde -og stønadsordningene bli beholdt? Nødvendig eller ikke, det er jo folk som er i situasjonen og vill jobbe. Men de kan ikke. Om de da skal "lønnes" på lik linje med de som ikke vill jobbe, er vell spørsmålet:) Joda, det er en side av saken. Men selv om jeg ikke tror på borgerlønn, så mener jeg at det er en seriøs debatt. At det kan bli aktuelt i fremtiden. Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Hvordan er det med syke/uføre i en slik ordning? Får de samme utbetaling som playstation misbrukerne? Vet ikke om det er nødvendig med trygde og pensjonsordninger hvis borgerlønn blir innført. Det kommer vel an på hvilket beløp det er snakk om på borgerlønn. Hvorfor kommer det an på? Fordi hvis borgerlønnen er for lav, blir det vanskelig å leve av den for de som ikke har jobb. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Hvordan er det med syke/uføre i en slik ordning? Får de samme utbetaling som playstation misbrukerne? Borgerlønn er lik for alle. Det er hele poenget med borgerlønn. Det er jo helt hinsides. Heldigvis ikke noe som kommer her med det første.. 1 Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Hvordan er det med syke/uføre i en slik ordning? Får de samme utbetaling som playstation misbrukerne? Vet ikke om det er nødvendig med trygde og pensjonsordninger hvis borgerlønn blir innført. Det kommer vel an på hvilket beløp det er snakk om på borgerlønn. Hvorfor kommer det an på? Fordi hvis borgerlønnen er for lav, blir det vanskelig å leve av den for de som ikke har jobb. Trodde man skulle klare å overleve på borgerlønnen? Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Det er ikke sikkert borgerlønn blir så mye dyrere for samfunnet enn det sosiale sikkerhetsnettet vi har i dag. Forutsatt at trygder, pensjoner, stipend etc. kan fjernes. Det vet jeg ikke om de kan på en ansvarlig måte. Jeg tror faktisk klasseforskjellene ville blitt større ved borgerlønn, fordi noen er smartere enn andre og fordi noen vokser opp i hjem hvor de lærer seg å investere og skape noe fra barnsben av, mens andre gjør det ikke. Og fordi en del sannsynligvis vil trekke seg ut av arbeidslivet hvis borgerlønn blir innført, mens andre fortsetter å jobbe. Jeg klarer ikke å se at borgerlønn passer inn i noen politiske ideologier, og det er litt interessant. Foreløpig er nok det systemet vi har bedre enn borgerlønn. Det er nok mange entreprenører og smartinger som sikler etter borgerlønn, for da kan det åpne seg muligheter for dem. Men hadde de fått borgerlønn, så ville noen av dem spilt dem vekk og så ble det nødvendig med trygder likevel. 1 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 "det er ikke en menneskerett å bo alene" Jeg tror du misforstår ganske grovt. Jeg ville gladelig bodd sammen med noen men er ikke så heldig. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Tåpelig å mene at det er en menneskerett å ha egen kåk. I et moderne og utviklet samfunn er ikke det tåpelig. Hadde man levd i et oldtidssamfunn kunne man bygget sin egen kåk helt gratis med egne hender. Dagens stat hindre en fra i å gjøre dette. Ergo, er det mer en akseptabelt at staten tilbyr kompensasjon for dette gjennom borgerlønn. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Tåpelig å mene at det er en menneskerett å ha egen kåk. I et moderne og utviklet samfunn er ikke det tåpelig. Hadde man levd i et oldtidssamfunn kunne man bygget sin egen kåk helt gratis med egne hender. Dagens stat hindre en fra i å gjøre dette. Ergo, er det mer en akseptabelt at staten tilbyr kompensasjon for dette gjennom borgerlønn. En kan så klart gjøre dette, bare til å kapre noe land i Afrika det. Go for it! Blir nok lite å hente fra "staten" da, men det gjør kanskje ikke noe? 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Det er vel kanskje fordi du tar utgangspunket i at poenget med menneskets eksistens er å jobbe og produsere, mens jeg mener poenget i seg selv er å leve. Nei, jeg tar utgangspunkt i at poenget er å bidra til å ivareta, utvikle og videreføre menneskeheten. Hvis man ikke genererer noen verdi for menneskeheten, er man en byrde fordi livet i seg selv konsumerer ressurser. Og hva er egentlig poenget med å være en byrde? Og til ditt standpunkt, dersom poenget med livet er å leve, så er dette poenget fullbyrdet også dersom man ivaretar, utvikler og viderefører menneskets eksistens. Jeg nyanserer imidlertid formålet, mens du unngår å definere formålet. Men denne diskusjonen skal riktig nok ikke besvare dette spørsmålet som er like gammelt som menneskehetens evne til å reflektere. Vel, nå er det ikke noe motstridene med borgerlønn og produksjon/jobb. Det er bare en annen modell. Bare fordi man har borgerlønn betyr ikke at samfunnet vil ha 100% arbeidsledighet. Sannsynligvis ville noen ha valgt å ikke jobbe, en hel del ville ha jobbet med ting man idag ikke får betalt for i dette samfunnet, mens et flertall nok sannsynligvis hadde jobbet som idag. Når jeg sier "flertallet" og "jobbet som idag", mener jeg at arbeiderne hadde hatt makten og at mange dermed hadde hatt mer skreddersydde jobber og hadde vært mer uavhengige, men alikevel jobbet på noenlunde samme måte som idag, altså en slags "vanlig" jobb. Et samfunn med borgerlønn bør jo også legge opp til at folk jobber og gjør det som er nødvendig i samfunnet, noe som krever kompensasjon for slik innsats. Det er sikkert mange som ville ha ønsket å leve på mer enn minimum. Et samfunn med borgerlønn er også avhengig av at borgerne iallefall produserer noe og drar fordeler hvs folk er så produktive som mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå