Hanne Løvik Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Det er en enkel grunn til at Norge har størst andel elbiler i verden.IEA: Lær av de nordiske landenes elbil-revolusjon - men det er det få land i verden som kan (Ekstra) Lenke til kommentar
kmlund Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Dersom elbilen er konkurransedyktig i pris i 2023, hvorfor er ikke markedsandelen høyere enn 50% i 2038, 15 år senere? Jeg tror de bommer på minst ett av årstallene. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Det er vanskelig å spå om fremtiden vettu. Uten å ha lest artikkelen, Tesla sine Model S og X er allerede konkurransedyktige i sitt segment men det segmentet er en ganske liten andel at totalmarkedet. Med TM3 er de i ferd med å spise seg 'nedover' med billigere biler i større antall. Kanskje 2038 er året elbilen har blitt billig nok til å være konkurransedyktig også i marked hvor de selger biler som aldri hadde blitt godkjent i Europa? Eller kanskje bare de bommer grovt? Antall solgte elbiler vokser ekspotensielt nå, kanskje de har regnet med lineær vekst i stedet? 1 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 15. mars 2018 Del Skrevet 15. mars 2018 Tja, hvor mange går tilbake til diesel og bensin biler igjen når fordelene som el-biler har forsvinner? Eksempelvis er det garantert at fri bomring fordelen vil forsvinne når det er nok el-biler på veiene. Staten skal jo ha sitt og en bomring der 20-30% kjører forbi gratis er jo ett tap på 20-30% av mulig profitt hvis man er nok blåruss. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. mars 2018 Del Skrevet 15. mars 2018 Tja, hvor mange går tilbake til diesel og bensin biler igjen når fordelene som el-biler har forsvinner? Eksempelvis er det garantert at fri bomring fordelen vil forsvinne når det er nok el-biler på veiene. Staten skal jo ha sitt og en bomring der 20-30% kjører forbi gratis er jo ett tap på 20-30% av mulig profitt hvis man er nok blåruss. Hvorfor skulle en gått tilbake? Bomring er jo småpenger for de fleste, sparer langt mer på å lade batteriet. I Tillegg blir jo bensin/diesel bare dyrere i bomringen osv, for ikke å snakke om utestengt fra bykjerner etterhvert osv. Det største problemet til elbil er at de er dyre i innkjøp enn så lenge. 2 Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 17. juni 2018 Del Skrevet 17. juni 2018 Det kan ikke være mye tvil lengre om at på lang sikt vil batteribiler bli totalt overlegne i forhold til fossilbiler. De er billigere å produsere, de bruker mye mindre energi, de blir mer pålitelige og krever langt mindre vedlikehold. Hvis de til og med er direkte konkurransedyktige på pris allerede fra 2023, er de jo totalt sett konkurransedyktige lenge før det, kanskje allerede om 2-3 år. Derfor trenger ikke andre land subsidier, om bare få år raser utviklingen videre av seg selv. Det billigste og beste Norge kan bidra med for å starte dette racet er antagelig å holde Tesla i live. Det er knapt noe som skremmer vannet av de store bilprodusentene mer enn at Tesla har suksess. På ett eller annet tidspunkt, antagelig i god tid før 2023 må det bli en voldsom konkurranse mellom de store bilfabrikantene - det vil være en vinn eller forsvinn situasjon - og etternølerne vil være villige til å selge med store tap for ikke å forsvinne. I den konkurransen er batteriprisen uvesentlig, produsentenes forventninger om batteripris på lang sikt vil bety noe, men frykten for å tape i konkurransen kommer til å bety aller mest. Uten å få med seg dette - altså marked og konkurranse - er alle prognoser dømt til å bomme kraftig. Vi har noen spennende år foran oss :-) 1 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 Tja, hvor mange går tilbake til diesel og bensin biler igjen når fordelene som el-biler har forsvinner? Eksempelvis er det garantert at fri bomring fordelen vil forsvinne når det er nok el-biler på veiene. Staten skal jo ha sitt og en bomring der 20-30% kjører forbi gratis er jo ett tap på 20-30% av mulig profitt hvis man er nok blåruss. Drivstoff utgift vs Lade utgift. Vedlikehold på forbrenningsmotor vs El-motor Miljøpåvirking med fossilt drivstoff vs elektrisitet Er mange områder hvor el-bil vil være billigere / bedre enn bensin/diesel. Bruker selv ca. 550,- per uke i pendling, mao 110,- dagen. Med 230 arbeidsdager i året tilsvarer det 25300 per år i rene dieselutgifter. Ved å kjøre elbil vil denne utgiften kuttes betraktelig. Man merker det godt når man har 550*4 = 2200,- ekstra hver månedslønn (selvsagt litt mindre pga kost for strøm ved lading, men likevel vil det være en god slump ekstra per måned). Og dette er kun for pendling, så kommer ekstrakjøring på ettermiddagene og helgene utenom. Så slipper man like mye vedlikehold og service på bilen. Hvor mye slitedeler og pakninger er det som må byttes på en el-bil vs forbrenningsmotor? Bremser og annet forbruksvare må jo sjekkes og fikses men utover det er det lite. Bompenger vil utgjøre en liten del av dette regnestykket. Så selv om man sparer litt mindre så er ikke det nok til at man burde avskaffe el-bil, men mindre det er på trass og prinsipper mot bompenger generelt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå