minim Skrevet 5. september 2022 Del Skrevet 5. september 2022 newman221 skrev (2 timer siden): Ble stengt for min samboers del nå og hadde glemt å overføre alt siden vi hadde en delt konto det ikke var tenkt på. Jeg mistet tilgang på den delte kontoen når hennes ble stengt. En liten runde med oppsigelse så var pengene på plass i en skikkelig bank og DnB var to kunder i minus. Jeg identifiserte meg, men ser ingen poeng i å støtte en bank som turer frem på denne måten mot eldre og de som ikke klarer å få identifisert seg av ulike grunner. Lurer på hvor mye de har tapt på skandalen sin. 2 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 6. september 2022 Del Skrevet 6. september 2022 22 hours ago, minim said: Jeg identifiserte meg, men ser ingen poeng i å støtte en bank som turer frem på denne måten mot eldre og de som ikke klarer å få identifisert seg av ulike grunner. Lurer på hvor mye de har tapt på skandalen sin. Men kravet gjelder i ALLE banker, så jeg skjønner ikke hva som er bedre i en annen bank..? Og jeg skjønner ikke at det skal være såååå vanskelig å fikse legitimasjon og identifisering. Worst-case kan man identifisere seg i en post-i-butikk med pass der. Om man ikke har pass så får man skaffe et pass. Mange banker har tilogmed betalt kostnaden for passet for kunder som egentlig ikke har behov for pass. Nå har dette identifiserings-kravet eksistert siden 2017 eller deromkring, så det begynner å bli passe lang tid man har hatt på seg. Lenke til kommentar
minim Skrevet 6. september 2022 Del Skrevet 6. september 2022 (endret) newman221 skrev (1 time siden): Men kravet gjelder i ALLE banker, så jeg skjønner ikke hva som er bedre i en annen bank..? Og jeg skjønner ikke at det skal være såååå vanskelig å fikse legitimasjon og identifisering. Worst-case kan man identifisere seg i en post-i-butikk med pass der. Om man ikke har pass så får man skaffe et pass. Mange banker har tilogmed betalt kostnaden for passet for kunder som egentlig ikke har behov for pass. Nå har dette identifiserings-kravet eksistert siden 2017 eller deromkring, så det begynner å bli passe lang tid man har hatt på seg. Som nevnt før har ikke dette vært tema i noen av de andre bankene jeg har. Hvorfor betyr forsvinnende lite for meg, men dnb sin praksis står til stryk. Edit, Fruen hadde heller ikke pass som var gyldig lenger og gadd ikke kjøpe nytt kun for å tilfredsstille dnb når behov for pass ikke er der akkurat nå. Endret 6. september 2022 av minim Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 6. september 2022 Del Skrevet 6. september 2022 3 hours ago, newman221 said: Men kravet gjelder i ALLE banker, så jeg skjønner ikke hva som er bedre i en annen bank..? Og jeg skjønner ikke at det skal være såååå vanskelig å fikse legitimasjon og identifisering. Hvordan de i så fall kommer seg utenom det vet jeg ikke, men eneste bank jeg har måttet fremvise et pass var DnB for nogen år tilbake. Bruker de ikke lenger, men har kundeforhold i flere andre banker uten jeg har vært igjennom nogen forhindringsbane hos de. De fleste har ingen fysiske filialer lenger, så hvordan det skulle fungere med pass-legitimasjon aner jeg heller ikke. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 6. september 2022 Del Skrevet 6. september 2022 Kravet gjelder riktig nok for alle banker, men hvordan de har løst/ikke løst utfordringen vil jo være forskjellig fra bank til bank. Jeg antar f.eks. at jeg måtte legitimere meg når jeg en gang i tiden opprettet konto i Skandiabanken. DNB er annerledes fordi jeg der antakeligvis ikke har legitimert meg noen gang. Jeg har vært kunde i en annen bank siden jeg var barn, der jeg nok legitimerte meg med fødselsattest eller tilsvarende da jeg skulle ha bankkort. I forhold til ettersyn er det aller viktigste at du kan vise til at 1) du har prosesser som tilfredsstiller lovkravet, og 2) at du følger egne prosesser. DNB spiste opp og fortærte min bank, så de har nok ikke hatt allverdens bekreftende data på meg annet enn oppkjøpte data fra andre prosesser enn deres egne. 1 Lenke til kommentar
Poor Old Gil Skrevet 6. september 2022 Del Skrevet 6. september 2022 tigerdyr skrev (1 time siden): Hvordan de i så fall kommer seg utenom det vet jeg ikke, men eneste bank jeg har måttet fremvise et pass var DnB for nogen år tilbake. Bruker de ikke lenger, men har kundeforhold i flere andre banker uten jeg har vært igjennom nogen forhindringsbane hos de. De fleste har ingen fysiske filialer lenger, så hvordan det skulle fungere med pass-legitimasjon aner jeg heller ikke. Er vel i utgangspunktet kun den banken du har BankID i hvor du trenger å legitimere deg. Lenke til kommentar
Nepa Skrevet 6. september 2022 Del Skrevet 6. september 2022 Poor Old Gil skrev (36 minutter siden): Er vel i utgangspunktet kun den banken du har BankID i hvor du trenger å legitimere deg. I praksis kan en brikke brukes til å logge seg inn i flere banker, ved bruk av korrekt fødselsnummer selvsagt. DNB har likevel sendt ut varsel om legitimering, selv om Bank Id-brikken ikke er fra dem. De sier også at en del kontoer som ble stengt var med "små beløp" og stått ubrukt i lang tid. Dette peker også mot at det var kunder uten Bank Id. Hvorfor skal de legge merke til om en konto har et lite beløp eller ikke... De kan avvikle kontoer etter arveoppgjør og sånn, ellers er det vel ikke for liten plass i systemet deres til å lagre noen ekstra små sparekontoer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. september 2022 Del Skrevet 6. september 2022 Poor Old Gil skrev (1 time siden): Er vel i utgangspunktet kun den banken du har BankID i hvor du trenger å legitimere deg. Det er det ikke. Jeg bruker DNB til ting de gjør best, men har annen hovedbank, og BankID fra hovedbanken. Jeg brukte BankID-appen til å legitimere meg tidligere i år, tok meg under 1 minutt. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 6. september 2022 Del Skrevet 6. september 2022 3 hours ago, Poor Old Gil said: Er vel i utgangspunktet kun den banken du har BankID i hvor du trenger å legitimere deg. Min BankID har altid vært fra Skandiabanken/Sbanken og har naturlig nok aldri vært i en af deres fillialer. Lenke til kommentar
Poor Old Gil Skrevet 6. september 2022 Del Skrevet 6. september 2022 (endret) Slettet-fsaSP0zV skrev (1 time siden): Det er det ikke. Jeg bruker DNB til ting de gjør best, men har annen hovedbank, og BankID fra hovedbanken. Jeg brukte BankID-appen til å legitimere meg tidligere i år, tok meg under 1 minutt. Merkelig, jeg har konto i 4-5 banker, BankID fra DNB og kun fått krav om legitimering fra dem. En i familien har BankID i Nordea, legitimerte seg der, fikk så krav om legitimering fra DNB, men dette ble frafalt når de fikk vite at om legitimeringen i Nordea. Endret 6. september 2022 av Poor Old Gil Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 6. september 2022 Del Skrevet 6. september 2022 20 minutes ago, Poor Old Gil said: Merkelig, jeg har konto i 4-5 banker, BankID fra DNB og kun fått krav om legitimering fra dem. En i familien har BankID i Nordea, legitimerte seg der, fikk så krav om legitimering fra DNB, men dette ble frafalt når de fikk vite at om legitimeringen i Nordea. Ser ut som der kanskje er et samarbeide bankene imellom. Jeg har tilsynelatende lagret chatloggen jeg hadde med DnB i 2017 da de ba meg møte opp og fremvise pass. Primærbank har vært Skandiabanken siden første året de startet i Norge og i 2007 ble jeg kortvarrig kunde i Postbanken (før DnB oppkjøp) pga boliglån som jeg ret hurtig flyttede over til Skandiabanken - men DnB-kundebehandleren kunne tydeligvis se at Postbanken i sin tid hadde sjekket legitimasjon av en eller annet type. Eneste grunn til at jeg var kunde i DnB i 2017 var pga jeg hadde en kasserer-rolle i en organisasjon og de hadde bedriftskontoen sin hos DnB. Jeg dro deretter en tur innenom en tilfeldig DnB-fillial og viste frem passet og har aldri siden hørt noe om legimasjonskrav fra nogen som helst av de bankene jeg bruker. Logg fra chat 17.03.2017 Bård (DNB) skrev: Hva har du fått beskjed om i brevet? Du skrev: den henviste til epost som skulle inneholde lenke, men det har jeg selvfølgelig aldri fått Bård (DNB) skrev: Skjønner. Da er du nok bedt om å legitimere deg i banken. Myndighetene har innført strengere krav slik at enkelte etablerte kunder må legitimere seg på nytt. Jeg ser i systemene at du ikke er legitimert med pass fra før. Du kan møte opp med pass på ett av våre kontorer når det passe for deg Du skrev: jeg legitimerte meg da virkelig da jeg fik tilgang til bedriftskontoen Bård (DNB) skrev: Du er legitimert i postbanken i 2007, men ikke med pass etter det Du skrev: så jeg må ta fri fra jobb hvert 10. år for å vise noen passet mitt? Bård (DNB) skrev: Nei, i dette tilfellet er det myndighetene som har skjerpet kravene og da er vi pliktet til å overholde det Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 7. september 2022 Del Skrevet 7. september 2022 19 hours ago, tigerdyr said: De fleste har ingen fysiske filialer lenger, så hvordan det skulle fungere med pass-legitimasjon aner jeg heller ikke. PUM på Posten, Postibutikk eller Postnord. Når man får viktig og sensitiv postpakke kreves pass for ID-sjekk. Eller den nye BankID-appen har ID-sjekk for pass og nasjonalt IDkort. 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 20. oktober 2022 Del Skrevet 20. oktober 2022 Endelig fikk vi med oss gamlemor fra sykehjemmet til Politihuset, for å få ordnet med nytt pass og nasjonalt-ID kort (rullestol og bleie). Dvs. at familien ikke mister retten til å betale regningene for henne. Familiemedlemmet får beholde disposisjonsretten over kontoen hennes. Hun klarte heldigvis å svare på det ene kontrollspørsmålet på passkontoret for å få bekreftet identiteten sin, siden hun ikke ligner på seg selv lenger - på fotografiet i det gamle passet. BankID er nok utelukket. Familiemedlemmet var uheldig og skrev inn passordet hennes feil 3 ganger på rad og da var det slutt. Hun klarte nemlig ikke å svare på kontrollspørsmålene til DNB for å få åpnet brikken igjen. Det hjelper ikke med fremtidsfullmakt. 2 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 20. oktober 2022 Del Skrevet 20. oktober 2022 (endret) Subara skrev (16 minutter siden): Endelig fikk vi med oss gamlemor fra sykehjemmet til Politihuset, for å få ordnet med nytt pass og nasjonalt-ID kort (rullestol og bleie). Dvs. at familien ikke mister retten til å betale regningene for henne. Familiemedlemmet får beholde disposisjonsretten over kontoen hennes. Hun klarte heldigvis å svare på det ene kontrollspørsmålet på passkontoret for å få bekreftet identiteten sin, siden hun ikke ligner på seg selv lenger - på fotografiet i det gamle passet. BankID er nok utelukket. Familiemedlemmet var uheldig og skrev inn passordet hennes feil 3 ganger på rad og da var det slutt. Hun klarte nemlig ikke å svare på kontrollspørsmålene til DNB for å få åpnet brikken igjen. Det hjelper ikke med fremtidsfullmakt. Hva med disposisjonsfullmakt?: (Da bruker man egen BankID) https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/samfunn/disposisjonsrett-ikke-bruk-andres-bankid Ser ut som det også kan ordnes via papir? Sitat Hvis vedkommende ikke bruker eller behersker nettbank der dette kan ordnes, kan vedkommende be banken om å få tilsendt et skjema i posten. Dette skjemaet må fylles ut av dere begge i nærvær av to vitner og returneres til banken. Vitnene må være myndige og ikke ha nær relasjon til den som får fullmakt. Endret 20. oktober 2022 av KalleKanin 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 20. oktober 2022 Del Skrevet 20. oktober 2022 (endret) KalleKanin skrev (31 minutter siden): Hva med disposisjonsfullmakt?: (Da bruker man egen BankID) https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/samfunn/disposisjonsrett-ikke-bruk-andres-bankid Ser ut som det også kan ordnes via papir? Sitat Hvis vedkommende ikke bruker eller behersker nettbank der dette kan ordnes, kan vedkommende be banken om å få tilsendt et skjema i posten. Dette skjemaet må fylles ut av dere begge i nærvær av to vitner og returneres til banken. Vitnene må være myndige og ikke ha nær relasjon til den som får fullmakt. Familiemedlemmet har allerede disposisjonsrett over kontoen, men holdt på å miste den. Banken krevde relegitimering. Siden bankene selv har sluttet med bilde på bankkortet - og passet til gamlemor hadde gått ut, måtte vi dra henne til politihuset. Men nå får familiemedlemmet fortsette med disposisjonsrett antar jeg, siden hun får nytt pass. Det er ikke jeg som har disposisjonsretten, så jeg har ikke 100% oversikt. Men det virker ganske låst. Her begynte problemet: Sitat Glemt passord, trenger ny kodebrikke Ved behov for hjelp med BankID, for eksempel glemt passord eller mistet kodebrikke, må BankID-eieren selv kontakte banken. - Fordi BankID-en er personlig kan vi dessverre ikke bistå andre i familien med slike spørsmål. Men tar vedkommende kontakt selv, hjelper vi så godt kan, og vi finner som regel en løsning, erfarer Sørestrand-Hansen. DNB har også et eget telefonnummer som kunder som verken liker, bruker eller behersker digitale løsninger, kan benytte for å få hjelp, 24 06 20 70. Veldig mye man trenger bank-ID til nå for tiden. Offentlige steder man logger seg inn, istedenfor med vanlig passord. Ev. å få informasjonen sendt i postkassen. Jeg bekymrer meg litt for fortsettelsen, men nå har hun i hvert fall et oppdatert ID-kort. 4-5 uker skulle det ta. Endret 20. oktober 2022 av Subara 3 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå