Budeia Skrevet 3. april 2022 Del Skrevet 3. april 2022 (endret) Etter å ha gjort unna det som kan oppleves som en slitsom innlogging og scanning av passet, skal man altså rette mobilen mot "tryne" for scanning, appen vil gi beskjed om det er for lang eller kort avstand, "når det blinker i flere ulike farger blir bildet tatt". Jada.. meget moderne. Grenseboerbevis ville vært misunnelig. Kun ett forsøk? Som godt voksen trenger jeg 15 forsøk for å få tatt en akseptabel selfie. Gjerne ved hjelp av klesklyper for å fake en ansiktsløftning Blir ikke lettere av at noen bruker forkortelser, NPC, WM-telefon. https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2022/04/03/far-ikke-identifisert-seg-digitalt-jeg-ma-bruke-min-eneste-fridag-i-uka-i-ko/ Står her at "mistanke om konkrete tilfeller av økonomisk kriminalitet fanges opp av andre mekanismer og løpende arbeid i banken". Dermed er dette et generelt sikkerhetstiltak. De er også opptatt av om folk er født i Norge eller ikke (i det lille spørreskjemaet for å komme inn i nettbanken). Øker det tilliten om en kunde er født i Norge... Dåpsattest burde vært godtatt legitimasjon. Men det kreves bilde i dag, og bilde som er relativt nytt.. Endret 3. april 2022 av Budeia Edit Lenke til kommentar
Helm Skrevet 3. april 2022 Del Skrevet 3. april 2022 7 hours ago, Mr.M said: nei men da burde de fokusert på de kundene man var i tvil om. Antageligvis tilnærmet ingen. når man har vært kunde i 10-20 år, og i samme tidsrommet mottatt utallige Visa-kort, man har handlet og betalt regninger (i eget navn), osv. -hvorfor skulle det plutselig være tvil om at "du er deg"? Jeg mener, så sant konto ut/inn virker helt normal, så burde det være "godt nok". den offisielle begrunnelsen for alt styret er faren for "hvitvasking og terrorfinansiering" Tviler på om man finner spor av dette hos veldig mange, og er egentlig selvstendig sak som ikke har noe med oppdatert ID eller ei. Tenk på alt merarbeidet dette fører til. Tapt fritid for folk og utgifter for banknæringen. Mulig det pynter litt på BNP. Systemet var sikkert nok før dette tullet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. april 2022 Del Skrevet 3. april 2022 18 hours ago, Mr.M said: hele dette opplegget virker dårlig planlagt/gjennomført og firkantet. For egen del oppstod problemet med å få ordnet det enkelt, pga. har Smart telefon med Windows operativsystem. Den støtter ikke andriod apper som trengs for å kunne benytte smarttelfonen til å sende inn ID Og når man kontakter kundeservice per telefon er det milevis med kø (DNB). Omsider fikk jeg en melding i Postkasse i nettbanken, hvor jeg kunne laste opp oppdatert ID som en fil/vedlegg. Har scanner tilkoblet datamaskin og scannet førerkortet. Men, det skulle ikke være så enkelt. For opplasting fungerte ikke, fremdriftsindikator på nettsiden bare står å snurrer i uendelige uten at vedlegg blir lastet opp. Et siste alternativ for å bevise "at jeg er meg" var da å møte opp i lokale DNB kontor. Vel og greit det, men da måtte man bestille personlig time der, og ny venting på kundeservise-telefonen. Men etterhvert mistenkte jeg det muligens hadde noe å gjøre med hvilken nettleser man har på pc'n, som årsak til at jeg ikke fikk lastet opp vedlegg. Har Linux og Mosilla Firefox, og endte med å avinstallere firefox, og la inn Google Chrome. Og da funker det. Utfordringen her er at mange utsetter slikt til i siste liten, og da blir det køer. Hvis jeg visste at jeg måtte gå i banken for dette (for eksempel fordi jeg hadde en WM-mobil som har vært utenfor support i 2 1/2 år), ville jeg gjort dette så snart som mulig etter å ha mottatt varsel. Supportsidene til banken sier at man skal prøve en annen nettleser dersom det feiler. De fleste bruker Chrome eller Edge (den Chromiumbaserte versjonen) uansett, og jeg har aldri hatt problemer i noen av nettbankene mine. Jeg brukte BankID-appen for å verifsere meg, og verifiseringen var ferdig på under 1 minutt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. april 2022 Del Skrevet 3. april 2022 11 hours ago, knipsolini said: Fikk den meldingen fra DnB fra en måneds tid siden. Lasted ned appen til bankid, scannet passet mitt og tok selfie og kjørte på. Var fryktelig enkelt, veiledning kunne vel ikke vært enklere. Gøy var det også, ble imponert over hvor enkelt det var og var glad for at jeg slapp å møte opp noe sted fysisk. Men kan forstå det er håpløst å få sånne oppgaver om man er litt "oppi åra". Jeg er litt "oppi åra" selv, men dette var imponerende enkelt og kjapt. Lenke til kommentar
Gjest 87dca...887 Skrevet 3. april 2022 Del Skrevet 3. april 2022 Slettet-fsaSP0zV skrev (På 30.3.2022 den 9.21): For de som har pass eller nasjonalt ID-kort er det raskt å identifisere seg med BankID-appen. Krever mobil med NFC for å lese ut info fra pass/ID-kort. Edit: Jeg gjorde dette i DNB. Vet ikke hvilke andre banker som støtter dette. Tror jeg har misforstått noe her. Når du skrev "For de som har pass eller nasjonalt ID-kort er det raskt å identifisere seg med BankID-appen. ", så tolket jeg det som at du på et vis kunne ("lese ut info") laste inn info fra pass/ID kort, og så bruke den BankID-appen til å identifisere deg med. Altså at du da hadde ID på mobilen vha den appen, som du kunne vise fram som ID alle steder det trengs, istedetfor det fysiske passet/ID lortet. Men det hadde vel ingenting med det å gjøre? Anonymous poster hash: 87dca...887 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. april 2022 Del Skrevet 3. april 2022 8 minutes ago, Guest 87dca...887 said: Tror jeg har misforstått noe her. Når du skrev "For de som har pass eller nasjonalt ID-kort er det raskt å identifisere seg med BankID-appen. ", så tolket jeg det som at du på et vis kunne ("lese ut info") laste inn info fra pass/ID kort, og så bruke den BankID-appen til å identifisere deg med. Altså at du da hadde ID på mobilen vha den appen, som du kunne vise fram som ID alle steder det trengs, istedetfor det fysiske passet/ID lortet. Men det hadde vel ingenting med det å gjøre? Det har det ikke. BankID-appen brukes som et alternativ til kodebrikke, og for å identifisere deg mot banken. For ID som du skal "vise frem" må du ha pass eller nasjonalt ID-kort. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 DNB er i gang med å stenge kontoene til kundene https://www.nettavisen.no/okonomi/dnb-er-i-gang-med-a-stenge-kontoene-til-kundene/s/12-95-3424279210 dukker stadig opp sære tilfeller på hvor firkantet banken kan være: Oskar (58) må kjøre ti timer for å legitimere seg hos DNB: – Helt idiotisk https://www.nettavisen.no/okonomi/oskar-58-ma-kjore-ti-timer-for-a-legitimere-seg-hos-dnb-helt-idiotisk/s/5-95-504374 hva betyr det at de "stenger konto"? stenge for kontant-uttak og/eller betaling i butikk? Eller slutter de også å betale kundens faste efakturarer/avtalegiro i nettbanken? Som husleie, låneavdrag, strøm, etc.? det er i så fall ganske dramatisk. De fleste av oss har vel fått ordnet opp i denne ID-verifiseringen for lengst, så "hvorfor" fins det individer der ute som fortsatt ikke har fått ordnet opp? Det kan umulig være veldig mange gangstere og terrorister blant dem, men kanskje folk som sliter med forskjellige ting. Da blir det for brutalt å "svarer du ikke på brev" så stenger vi alt. Så mye står liksom ikke på spill for "nasjonal sikkerhet" og "hvitvasking" å finne blant disse kundene mistenker jeg. Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 10 minutes ago, Mr.M said: DNB er i gang med å stenge kontoene til kundene https://www.nettavisen.no/okonomi/dnb-er-i-gang-med-a-stenge-kontoene-til-kundene/s/12-95-3424279210 dukker stadig opp sære tilfeller på hvor firkantet banken kan være: Oskar (58) må kjøre ti timer for å legitimere seg hos DNB: – Helt idiotisk https://www.nettavisen.no/okonomi/oskar-58-ma-kjore-ti-timer-for-a-legitimere-seg-hos-dnb-helt-idiotisk/s/5-95-504374 hva betyr det at de "stenger konto"? stenge for kontant-uttak og/eller betaling i butikk? Eller slutter de også å betale kundens faste efakturarer/avtalegiro i nettbanken? Som husleie, låneavdrag, strøm, etc.? det er i så fall ganske dramatisk. De fleste av oss har vel fått ordnet opp i denne ID-verifiseringen for lengst, så "hvorfor" fins det individer der ute som fortsatt ikke har fått ordnet opp? Det kan umulig være veldig mange gangstere og terrorister blant dem, men kanskje folk som sliter med forskjellige ting. Da blir det for brutalt å "svarer du ikke på brev" så stenger vi alt. Så mye står liksom ikke på spill for "nasjonal sikkerhet" og "hvitvasking" å finne blant disse kundene mistenker jeg. Kan nevne meg selv, har verifisert meg 3+ ganger via nettet, men likevel driver DNB og sender meg meldinger om at jeg ikke har verifisert meg. Nå har jeg også fått en slik melding om at det stenges innen 2 uker, noe som gjør at jeg må ned i banken fysisk pga deres buggy IT system. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 Hvorfor bytter dere ikke bank? Hadde byttet bank med en gang om de hadde krevd ID etter at jeg har vært kunde hos de i 20 år. 1 Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 Har ikke fått noe at jeg skal legitimere meg, kanskje like greit🤔 Lenke til kommentar
minim Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 Dubious skrev (8 minutter siden): Hvorfor bytter dere ikke bank? Hadde byttet bank med en gang om de hadde krevd ID etter at jeg har vært kunde hos de i 20 år. Samboer fikk en feilmelding når hun forsøkte å logge inn så jeg rådet henne til det samme. Nå er alt flyttet over i en bank som ikke skyr kunder. Jeg fikk identifisert meg, men kommer nok også til å bytte nærmest i solidaritet med alle de som nå får er stort problem med dette nå som jeg ser hvordan dnb turer frem. Ingen big deal, men de mistet ihvertfall to total kunder i oss på dette opplegget de kjører. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 Det er ingen som har krevd at de skal kreve ID fra sine kunder. Min bank hadde obligatoriske spørsmål i appen, som måtte svares på før jeg kunne bruke appen. Bare å svare nei på alle, så er banken sikret om du skulle gjøre noe ulovlig. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 Dette var mye enklere den gangen man var kunde hos Christiania Krek og Bandittkasse. Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 27 minutes ago, Dubious said: Hvorfor bytter dere ikke bank? Hadde byttet bank med en gang om de hadde krevd ID etter at jeg har vært kunde hos de i 20 år. For min del har jeg allerede byttet bank, men bankid er fortsatt registrert hos DNB og ikke den nye banken (de sa jeg måtte regne med opp mot 14 dager før den registrert pga postgang etc). Da har jeg ikke noe annet valg å måtte bevege meg fysisk til en DNB lokale, hvis ikke kan jeg miste jeg bankid i noen dager, noe som er vanskelig å leve uten. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 (endret) 47 minutes ago, shockorshot said: Kan nevne meg selv, har verifisert meg 3+ ganger via nettet, men likevel driver DNB og sender meg meldinger om at jeg ikke har verifisert meg. Nå har jeg også fått en slik melding om at det stenges innen 2 uker, noe som gjør at jeg må ned i banken fysisk pga deres buggy IT system. Må og må... Du har to uker til å finne deg en bank som ikke er den aller nederste på kundetilfretshetindeksen, så slipper du gå ned i banken. Ikke for dét... Jeg har ikke flytta lønnskontoen min bort fra DNB selv heller, litt fordi at nettbanken deres heller er bedre enn dårligere enn de andre jeg har. Edit: så ikke den delen med bankID. Har din nye bank støtte for den nye bankID-appen? Endret 1. juni 2022 av tommyb Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 (endret) 6 minutes ago, tommyb said: Må og må... Du har to uker til å finne deg en bank som ikke er den aller nederste på kundetilfretshetindeksen, så slipper du gå ned i banken. Ikke for dét... Jeg har ikke flytta lønnskontoen min bort fra DNB selv heller, litt fordi at nettbanken deres heller er bedre enn dårligere enn de andre jeg har. Jeg har en annen bank, som jeg kommenterte over. BankID er tilknyttet DNB og kan ta lengre tid å få ny enn deadline jeg har for å identifisere meg før de lukker kundeforholdet. Må nevnes at alle purremeldingene som ble sendt av DNB avsluttet med "hvis du allerede har gjort dette, kan du se bort ifra denne meldingen", noe som har gjort at alle som har hatt samme bug som meg (kjenner en til det har skjedd med), har trodd at alt har vært OK inntil meldingen om stenging av konto kom. Quote Edit: så ikke den delen med bankID. Har din nye bank støtte for den nye bankID-appen? Ja, men BankIDen må være utsendt av nåværende bank for å ta den i bruk. Endret 1. juni 2022 av shockorshot Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 (endret) Ser i appen min at den er knyttet mot DNB, ja. Finner absolutt ingenting på nett om å bytte/flytte dette. Finner forsåvidt heller ikke noe om at bankID-en vil slutte å virke ved kontostengning. Ellers ville jeg gått videre med å sjekke om din nye bank er en av de som er merket med "(tilbyr også aktivering med koder på SMS og e-post)" på f.eks. Vipps hjelpeside angående den nye bankID-appen. Skjønt disse listene er sikkert utdaterte, så da sjekket bankens side direkte. Endret 1. juni 2022 av tommyb Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 Dubious skrev (1 time siden): Det er ingen som har krevd at de skal kreve ID fra sine kunder. Min bank hadde obligatoriske spørsmål i appen, som måtte svares på før jeg kunne bruke appen. Bare å svare nei på alle, så er banken sikret om du skulle gjøre noe ulovlig. Jo, hvitvaskingsloven krever dette. Se hvitvaskingsloven § 12 (2). Men loven krever mye mer enn det, blant annet at man innhenter diverse informasjon. Du har antageligvis allerede gitt ID til din bank. Eller så har banken din dårlige rutiner. ID trenger du bare å hente én gang om du gjør det riktig, men DNB har tydeligvis hatt dårlige rutiner tidligere for kopiering eller lagring av ID. Din bank har tilsynelatende hatt gode rutiner for kopiering og lagring historisk, eller har dårlige rutiner/svake krav i dag. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 Herr Brun skrev (1 time siden): ID trenger du bare å hente én gang om du gjør det riktig, men DNB har tydeligvis hatt dårlige rutiner tidligere for kopiering eller lagring av ID. Din bank har tilsynelatende hatt gode rutiner for kopiering og lagring historisk Isåfall er det det som er uthevet. 1 Lenke til kommentar
minim Skrevet 1. juni 2022 Del Skrevet 1. juni 2022 Herr Brun skrev (3 timer siden): Jo, hvitvaskingsloven krever dette. Se hvitvaskingsloven § 12 (2). Men loven krever mye mer enn det, blant annet at man innhenter diverse informasjon. Du har antageligvis allerede gitt ID til din bank. Eller så har banken din dårlige rutiner. ID trenger du bare å hente én gang om du gjør det riktig, men DNB har tydeligvis hatt dårlige rutiner tidligere for kopiering eller lagring av ID. Din bank har tilsynelatende hatt gode rutiner for kopiering og lagring historisk, eller har dårlige rutiner/svake krav i dag. Er det ikke kun DnB som holder på med dette? Jeg har fire andre bankforbindelser som jeg ikke har hørt noe fra.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå