Gå til innhold

Banken krever legitimasjon


Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

DnB krever nå også gyldig legitimasjon.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/mister-jeg-banken-faller-jeg-utenfor/75502720

For personer som har førerkort, er de "snille" nok til å akseptere førerkort. Men som er nyere enn 1998. 

Viser seg at jeg egentlig ikke fikk beskjed. Har en liten sparekonto hos DnB, og dermed logger jeg sjelden inn i nettbanken (en nettbank som jeg ikke har spurt om å ha), og i den lå det ubesvarte spørsmål om hvitvasking ("er du født i Norge o.l.") På grunn av at disse spm ikke var besvart, fikk jeg ikke beskjed.

Først da jeg oppdaget at en annen leste sitt brev fra DnB, logget jeg inn og besvarte spørsmålene. Og det kom med en gang en mail som sa jeg måtte legitimere meg. 

Endret av Budeia
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For de som har pass eller nasjonalt ID-kort er det raskt å identifisere seg med BankID-appen. Krever mobil med NFC for å lese ut info fra pass/ID-kort.

Edit: Jeg gjorde dette i DNB. Vet ikke hvilke andre banker som støtter dette.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest 87dca...887
Slettet-fsaSP0zV skrev (2 timer siden):

For de som har pass eller nasjonalt ID-kort er det raskt å identifisere seg med BankID-appen. Krever mobil med NFC for å lese ut info fra pass/ID-kort.

Skulle gjøre dette og installerte BankID-appen. De funket ikke, og da jeg skulle prøve med aktiveringskode på sms, kom det melding om at banken ikke støtter dette, eller kontaktinfo i banken må oppdateres.
Regner med det førstnevnte er problemet, for Sparebank 1 står ikke på denne lista.  Det er der jeg har gyldig BankID. Den ble verifisert ved at jeg var innom og viste passet for noen få år siden. 

Hva gjør man da for å kunne benytte den metoden? Kan man opprette BankID i flere banker? Har konto i minst en av de på lista også.
Men sånn jeg forsto det, skal BankID registreres i din hovedbank, og da kan den jo brukes til betaling osv i andre banker og til å logge inn andre steder også. 
Skal også være en QR kode du skal skanne, det ser jeg ingen steder, ikke i passet heller hvertfall.

Anonymous poster hash: 87dca...887

Lenke til kommentar

Kan be om noen å chatte med i nettbanken, og registrere pass eller Id-kort derfra. Men da må det oppnås kontakt på telefonnummeret de oppgir, 23 02 10 48. Nødt til å nå fram på det nummeret for å chatte med dem i nettbanken. 

Ellers virker det som det er flere mindre filialer enn hva det kan se ut som ved første søk. Kan lønne seg(!) å søke flere ganger på det. 

Thales som produserer pass og Id-kort, har store problemer med råvarer. Som skaper ekstra spenning for dem som har fått bestilt passtime i sommer. De fleste vil nok komme i mål til slutt, men er jo bekymret for at det er noen som får sperret sine kontoer. Kontoene vil etterhvert bli sperret inntil det vises/sendes akseptert legitimasjon. Tradisjonelt foretrekker eldre å gå i banken personlig, men de eldre kunder i lokalbanken har nok sluppet å vise legitimasjon. Der har det gått på ansiktsgjenkjenning, også dersom det var yngre slektninger som lignet veldig på en gammel, velkjent kunde... ble det tatt for god fisk. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Guest 87dca...887 said:

Skulle gjøre dette og installerte BankID-appen. De funket ikke, og da jeg skulle prøve med aktiveringskode på sms, kom det melding om at banken ikke støtter dette, eller kontaktinfo i banken må oppdateres.
Regner med det førstnevnte er problemet, for Sparebank 1 står ikke på denne lista.  Det er der jeg har gyldig BankID. Den ble verifisert ved at jeg var innom og viste passet for noen få år siden. 

Hva gjør man da for å kunne benytte den metoden? Kan man opprette BankID i flere banker? Har konto i minst en av de på lista også.
Men sånn jeg forsto det, skal BankID registreres i din hovedbank, og da kan den jo brukes til betaling osv i andre banker og til å logge inn andre steder også. 
Skal også være en QR kode du skal skanne, det ser jeg ingen steder, ikke i passet heller hvertfall.

Anonymous poster hash: 87dca...887

Min SpareBank1 har sin egen BankID-app. Den heter OTP (for One-Time Password), og jeg måtte avtale med banken at jeg skulle bruke den før jeg kunne starte aktiveringsprosessen. Når det dukker opp et vanlig BankID-innloggingsvindu vil det nå automatisk forvente at jeg bruker OTP, men jeg har fortsatt muligheten til å bruke BankID-brikken dersom telefonen av en eller annen grunn skulle være satt ut av spill. (Jeg har vel hatt bruk for det én gang i løpet av 3-4 år.)

Lenke til kommentar

De godtar ikke fullmakter til dette, for eksempel fra eldre. Fullmakter brukes i flere sammenhenger, retten kan gi fullmakt til arvinger og disse kan gi fulllmakt til hverandre igjen. Men hos DNB kan man ikke utrette dette ærendet med fullmakt og legitimasjon fra noen. De krever at personen må møte opp selv, eller at noen andre viser deres legeerklæring (som egentlig også er en fullmakt). Skal legeerklæringen da gi passet større gyldighet.. eller være gyldigere enn passet. Hvem vet. 

Lenke til kommentar

Jeg har så langt unngått å måtte bruke pass. Men jeg har fått skjema med spørsmål om jeg er eksponert for ditt eller datt. Jeg løy og sa jeg var statssekretær og foret dem med all tullball jeg kunne finne på. Banken godtok alt uten videre spørsmål og Økokrim har ikke funnet veien til meg ennå.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
On 3/30/2022 at 11:46 AM, Guest 87dca...887 said:

Skulle gjøre dette og installerte BankID-appen. De funket ikke, og da jeg skulle prøve med aktiveringskode på sms, kom det melding om at banken ikke støtter dette, eller kontaktinfo i banken må oppdateres.
Regner med det førstnevnte er problemet, for Sparebank 1 står ikke på denne lista.  Det er der jeg har gyldig BankID. Den ble verifisert ved at jeg var innom og viste passet for noen få år siden. 

Hva gjør man da for å kunne benytte den metoden? Kan man opprette BankID i flere banker? Har konto i minst en av de på lista også.
Men sånn jeg forsto det, skal BankID registreres i din hovedbank, og da kan den jo brukes til betaling osv i andre banker og til å logge inn andre steder også. 
Skal også være en QR kode du skal skanne, det ser jeg ingen steder, ikke i passet heller hvertfall.

Ikke alle banker støtter bruk av BankID-appen. Du kan opprette BankID i flere banker. QR-koden får du i nettbanken. Her er bruksanvisningen fra DNB

Lenke til kommentar
Gjest 87dca...887
Slettet-fsaSP0zV skrev (1 time siden):

Ikke alle banker støtter bruk av BankID-appen. Du kan opprette BankID i flere banker. QR-koden får du i nettbanken. Her er bruksanvisningen fra DNB

Mange takk du 🙂

Anonymous poster hash: 87dca...887

Lenke til kommentar
Budeia skrev (18 timer siden):

De godtar ikke fullmakter til dette, for eksempel fra eldre. Fullmakter brukes i flere sammenhenger, retten kan gi fullmakt til arvinger og disse kan gi fulllmakt til hverandre igjen. Men hos DNB kan man ikke utrette dette ærendet med fullmakt og legitimasjon fra noen. De krever at personen må møte opp selv, eller at noen andre viser deres legeerklæring (som egentlig også er en fullmakt). Skal legeerklæringen da gi passet større gyldighet.. eller være gyldigere enn passet. Hvem vet. 

Noe som er åpenbart en bra ting.

Hensikten er å bekrefte at kunden er den han eller hun sier de er. Om de hadde godtatt fullmakt så kunne de jo ikke vært helt sikker på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hele dette opplegget virker dårlig planlagt/gjennomført og firkantet.

anyway,

Massive køer utenfor DNB: - I ytterste konsekvens kan kontoen bli sperret

https://www.nettavisen.no/okonomi/massive-koer-utenfor-dnb-i-ytterste-konsekvens-kan-kontoen-bli-sperret/s/12-95-3424254182


For egen del oppstod problemet med å få ordnet det enkelt, pga. har Smart telefon med Windows operativsystem. Den støtter ikke andriod apper som trengs for å kunne benytte smarttelfonen til å sende inn ID

Og når man kontakter kundeservice per telefon er det milevis med kø (DNB). Omsider fikk jeg en melding i Postkasse i nettbanken, hvor jeg kunne laste opp oppdatert ID som en fil/vedlegg. Har scanner tilkoblet datamaskin og scannet førerkortet. Men, det skulle ikke være så enkelt. For opplasting fungerte ikke, fremdriftsindikator på nettsiden bare står å snurrer i uendelige uten at vedlegg blir lastet opp. Et siste alternativ for å bevise "at jeg er meg" var da å møte opp i lokale DNB kontor. Vel og greit det, men da måtte man bestille personlig time der, og ny venting på kundeservise-telefonen.

Men etterhvert mistenkte jeg det muligens hadde noe å gjøre med hvilken nettleser man har på pc'n, som årsak til at jeg ikke fikk lastet opp vedlegg. Har Linux og Mosilla Firefox, og endte med å avinstallere firefox, og la inn Google Chrome. Og da funker det.

Min "konklusjon" om denne ID-ordningen, er at det selvsagt funker greit for alle med riktig smart-telefon, og dessuten har nyere legitimasjon som kan brukes/godtas, men det er åpenbart tusenvis av mennesker som ikke passer inn her. Det har vært lange køer utenfor banker over hele landet, og like lange køer på kundeservice.

Lenke til kommentar
nomore skrev (2 timer siden):

Hensikten er å bekrefte at kunden er den han eller hun sier de er. Om de hadde godtatt fullmakt så kunne de jo ikke vært helt sikker på dette.

Da burde de insistert på oppmøte fra absolutt alle. Sikkert mange som får hjelp av ungdommen til å sende bilde gjennom nettbanken. Og da sitter de som tidligere, igjen med legitimasjonen. Det er dette de ønsker som hovedløsning.

Lenke til kommentar

Bankkunder finner seg i altfor mye og strekker seg altfor langt. Vi får alt tredd ned over hodene våre og blir fortalt at det er gode løsninger.

Så mye som vi finner oss i, er det rart vi er en selvstendig nasjon.

 

Lenke til kommentar

Med pass, bank-id appen (du trenger ikke å registrere appen) og en mobiltelefon tok det under 10 minutter å gjøre dette.  Fulgte veiledningen til punkt å prikke, og det fungerte akkurat som det sto beskrevet.

Jeg skjønner godt at bankene er pålagt til å være 100% sikre på at de som har konto hos de er den de påstår å være, og skjønner absolutt ikke alle de som syter og klager på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
covah skrev (1 time siden):

Jeg skjønner godt at bankene er pålagt til å være 100% sikre på at de som har konto hos de er den de påstår å være, og skjønner absolutt ikke alle de som syter og klager på dette.

nei men da burde de fokusert på de kundene man var i tvil om. Antageligvis tilnærmet ingen.

når man har vært kunde i 10-20 år, og i samme tidsrommet mottatt utallige Visa-kort, man har handlet og betalt regninger (i eget navn), osv. -hvorfor skulle det plutselig være tvil om at "du er deg"? Jeg mener, så sant konto ut/inn virker helt normal, så burde det være "godt nok". 

den offisielle begrunnelsen for alt styret er faren for "hvitvasking og terrorfinansiering" Tviler på om man finner spor av dette hos veldig mange, og er egentlig selvstendig sak som ikke har noe med oppdatert ID eller ei.

apropos å syte, nei det er lettvint så sant man passer inn i kriteriene, men det fins tusenvis av folk, inkl. de eldste, sykehjemsbeboere,  som hverken har riktig smart-telefon eller førerkort/pass. Jeg var jo "heldig" som hadde en gammel scanner stående, ellers måtte jeg kjøpt ny telefon, helt unødvendig. Forøvrig har jo bankene omtrent stengt alt av små-filialer utenfor by-kjerner, så da blir det brått et heldags-prosjekt å få ordnet ting hvis man må møte frem personlig, som siste utvei.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

De fleste har idag en smarttelefon og en PC/Mac. (Eller så kjenner de minst en person som har det!) Man har da anledning til å ta bilde av førerkort / pass / nasjonalt ID-kort og få lastet det opp manuelt. Man trenger ikke nødvendigvis Bank-ID eller apper. Vanlige brukere med et snev av tålmodighet bør klare seg fint. (Og i hvertfall Linux-brukere som allerede må være vant med mye knoting, siden de har valgt et sånt OS ..)

Eventuelt trengs det litt veiledning, dette kan f.eks. gis via telefon. Det er også lov å prøve+feile litt på egenhånd. Altfor mange idag gir opp før de engang forsøker noe. Og man ble gitt lang frist til å ordne dette problemet (altså legitimering). Man kan nå dessuten benytte DNB's chatbot for å få den nødvendige meldingen i nettbankens postkasse (der hvor bildet skal lastes opp). Man er ikke lenger avhengig av å kontakte kundeservice på chat eller telefon.

De som ikke har anledning til å fikse legitimering digitalt må dessverre ordne seg et fysisk oppmøte. Nettopp slik de foretrekker! Dette er samme "gjengen" som i alle år har gitt f*en i datamaskiner og Internett fordi de trassig står imot de fleste tekniske nyvinninger. De ønsker heller å leve slik de gjorde i gamle dager. Vel, her er enda en mulighet for dette! Det er bare å pelle seg til banken og gjøre det på gamlemåten, slik man uansett foretrekker.

Og om problemet er gammelt førerkort, utgått pass, osv. har man også seg selv å takke her. Det er lov å ta tak i slike problem før siste frist renner ut .. Bor du langt unna banken, sier du? Vel, så ta en buss eller få noen til å kjøre deg da vel. Å planlegge en slik "utflukt" må da være mulig når man får flere uker på seg til å forberede. Det står på viljen og hvilken holdning man inntar. Og står man fast så må man spørre om hjelp. Velger man å være trassig, grinete og sur blir alt så mye vanskeligere.

Dette er uansett ikke første eller siste gang man blir avkrevd dokumentasjon fra myndigheter / finansielle institusjoner som kanskje krever en egeninnsats å skaffe ... Og om man skal grine på enhver slik forespørsel så blir det et hardt liv.

Mr.M skrev (1 time siden):

den offisielle begrunnelsen for alt styret er faren for "hvitvasking og terrorfinansiering" Tviler på om man finner spor av dette hos veldig mange, og er egentlig selvstendig sak som ikke har noe med oppdatert ID eller ei.

Ja, det må du jo gjerne mene. Jeg tror det motsatte.

Endret av nightowl
ekstra
Lenke til kommentar

Jeg fikk også "phising brev" fra DNB der de ville ha meg gjennom prosessen med legitimering med pass, så logga inn hos DNB med BankID fra banken jeg normalt bruker for å utføre verifiseringen gjennom nettbanken til DNB.
Vel inne finner jeg linken man skal starte verifiseringsprosessen men den ender med feilmelding.
Regner med at BankID fra en annen bank er godt nok og er det det ikke ser jeg dette som en fin anledning til å endelig bli kvitt kundeforholdet til DNB jeg arvet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

ikke for å "gni det inn", men kundemassen er mer ulikartet enn for de som alt gikk veldig enkelt for.

Massiv kundestorm mot DNB - nå gjør storbanken endringer

https://www.nettavisen.no/okonomi/massiv-kundestorm-mot-dnb-na-gjor-storbanken-endringer/s/12-95-3424255800

Fikk den meldingen fra DnB fra en måneds tid siden. Lasted ned appen til bankid, scannet passet mitt og tok selfie og kjørte på. Var fryktelig enkelt, veiledning kunne vel ikke vært enklere. Gøy var det også, ble imponert over hvor enkelt det var og var glad for at jeg slapp å møte opp noe sted fysisk. Men kan forstå det er håpløst å få sånne oppgaver om man er litt "oppi åra". 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...