Gå til innhold

En dyr lærdom: Slik gikk det sist verden førte handelskrig


  

6 stemmer

  1. 1. Tror du det kan bli en ny handelskrig?

    • Ja
      4
    • Nei
      2
  2. 2. Om det blir en ny handelskrig, tror du det kan føre til en ny krig?

    • Ja
      2
    • Nei
      4


Anbefalte innlegg

Les igjennom hele denne artikkelen ang. Første verdenskrig, Mellomkrigstiden, Andre verdenskrig og handelskrig:

 

En dyr lærdom: Slik gikk det sist verden førte handelskrig
 
Global handelskrig rykker nærmere etter at Donald Trump denne uken undertegnet den kontroversielle tolløkningen på stål og aluminium. Sist gang munnet det ut i en verdensomspennende væpnet konflikt.

 

https://e24.no/makro-og-politikk/internasjonal-politikk/en-dyr-laerdom-slik-gikk-det-sist-verden-foerte-handelskrig/24278385

 

Hva tror du selv? Er verden på randen av en ny handelskrig nå som USA vil ha økt toll på stål og aluminium? Og kan en handelskrig føre til en ny krig?

 

Personlig tror jeg ikke det kan eskalere til en full verdenskrig igjen. Verden er en annen nå enn den var under Den store depresjonen og Adolf Hitlers maktovertagelse. Verden er langt mer sammensatt og man er langt mer avhengig av hverandre. Riktig nok er verden ganske ustabil for tiden med en rekke konflikter, men jeg har liten tro på at en ny, omfattende krig skulle starte siden alle parter vet hva slags skader det kan påføre dem.

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artikkelen er merkelig, her er noen grunner:

 

- Tyskland var et såret dyr etter 1. verdenskrig, som var lett å egge til nasjonalisme. Jeg har ikke lest noe sted at handelskrig var en del av landets problemer, men la oss anta at Lange har rett i det. I så fall gjenstår det å sannsynliggjøre at et tilsvarende land vil rammes på tilsvarende vis som Tyskland gjorde. Om det antydes at USA kan rammes av det, så er det en interessant påstand, men det er ikke  uttrykt eksplisitt. Om dette antydes, så bør det påpekes at USA allerede er teknisk sett konkurs, gjeldsmessig. Det er det ikke handelskrig som gjør. At denne konkursen kan føre til store problemer framover er nok rett.

 

- Å si at handelskriger ofte fører til virkelige kriger er sikkert rett. Litt av problemet med å anta at USA kan bli et offer for handelskrig er at landet har ført handelskrig mot sikkert femti land de siste femti åra. Å framstille det som Trumps oppfinnelse er veldig underlig. Eksempelvis har jo USA fått til strenge restriksjoner mot Russland, for deres invasjon av Krim. Nord-Korea, Irak og Iran kan jo også nevnes.

 

- USA har ført en rekke kriger av økonomiske grunner gjennom hele sin historie. Å framstille det som noe nytt som kan komme med Trump er igjen merkelig.

 

- Frihandel er langt fra en realitet i verden i dag. Det kan det virke som journalisten bare regner med at det er. Sannheten er at frihandel er et ideologisk konsept, som vestlige land liker å anvende for å få viljen sin, mens land utenfor Vesten selvsagt har null rett til frihandel med Vesten.

 

- Jeg må ta høyde for at USA muligens kan havne i en knipe med tradisjonelle handelspartnere, som følge av Trumps politikk, men jeg tror det ikke før jeg ser det (eller i alle fall ser bedre argumenter enn den artikkelen).

 

 

Artikkelen framstår som en slags velment guilty-by-association pamflett. Jeg vil håpe og tro at historieprofessoren på egen hånd ville formulert seg på en litt annen måte, enn journalisten.

 

Trump er ikke noen vits (i så fall en ond en), men kritikken av ham må være virkelighetsbasert, ellers kommer vi ingen vei.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hykleri av EU å anklage Trump og USA for høy toll. EU har alltid hatt høye tollmurer.

EU representerer frihandel for EU landene, for de som står utenfor, er det snakk om proteksjonisme.

 

Et slikt utrolig hykleri fra europeiske politikere kan ikke annet enn å skyve enda flere velgere og følgere over til Trump.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Les igjennom hele denne artikkelen ang. Første verdenskrig, Mellomkrigstiden, Andre verdenskrig og handelskrig:

 

En dyr lærdom: Slik gikk det sist verden førte handelskrig
 
Global handelskrig rykker nærmere etter at Donald Trump denne uken undertegnet den kontroversielle tolløkningen på stål og aluminium. Sist gang munnet det ut i en verdensomspennende væpnet konflikt.

 

https://e24.no/makro-og-politikk/internasjonal-politikk/en-dyr-laerdom-slik-gikk-det-sist-verden-foerte-handelskrig/24278385

 

Hva tror du selv? Er verden på randen av en ny handelskrig nå som USA vil ha økt toll på stål og aluminium? Og kan en handelskrig føre til en ny krig?

 

Personlig tror jeg ikke det kan eskalere til en full verdenskrig igjen. Verden er en annen nå enn den var under Den store depresjonen og Adolf Hitlers maktovertagelse. Verden er langt mer sammensatt og man er langt mer avhengig av hverandre. Riktig nok er verden ganske ustabil for tiden med en rekke konflikter, men jeg har liten tro på at en ny, omfattende krig skulle starte siden alle parter vet hva slags skader det kan påføre dem.

 

Hva tror dere?

Jeg tror ikke USA kaster bort tiden på noen handelskrig, men går til krig med en gang. Det kinesiske kommunistiske parti forsøker å ta over styringen av verdensøkonomien, samtidig som kommunistiske Nord-Korea truer USA med atomangrep.

 

https://www.telegraph.co.uk/news/2018/03/26/north-korea-buying-time-develop-nuclear-weapons-says-trumps/

Endret av Ove38
Lenke til kommentar

 

Les igjennom hele denne artikkelen ang. Første verdenskrig, Mellomkrigstiden, Andre verdenskrig og handelskrig:

 

En dyr lærdom: Slik gikk det sist verden førte handelskrig
 
Global handelskrig rykker nærmere etter at Donald Trump denne uken undertegnet den kontroversielle tolløkningen på stål og aluminium. Sist gang munnet det ut i en verdensomspennende væpnet konflikt.

 

https://e24.no/makro-og-politikk/internasjonal-politikk/en-dyr-laerdom-slik-gikk-det-sist-verden-foerte-handelskrig/24278385

 

Hva tror du selv? Er verden på randen av en ny handelskrig nå som USA vil ha økt toll på stål og aluminium? Og kan en handelskrig føre til en ny krig?

 

Personlig tror jeg ikke det kan eskalere til en full verdenskrig igjen. Verden er en annen nå enn den var under Den store depresjonen og Adolf Hitlers maktovertagelse. Verden er langt mer sammensatt og man er langt mer avhengig av hverandre. Riktig nok er verden ganske ustabil for tiden med en rekke konflikter, men jeg har liten tro på at en ny, omfattende krig skulle starte siden alle parter vet hva slags skader det kan påføre dem.

 

Hva tror dere?

Jeg tror ikke USA kaster bort tiden på noen handelskrig, men går til krig med en gang. Det kinesiske kommunistiske parti forsøker å ta over styringen av verdensøkonomien, samtidig som kommunistiske Nord-Korea truer USA med atomangrep.

 

https://www.telegraph.co.uk/news/2018/03/26/north-korea-buying-time-develop-nuclear-weapons-says-trumps/

 

 

Ingen av disse landene er kommunistiske annet enn i navnet. Kina er (blitt) et statsmonopolistisk og kapitalistisk oligarki. Nord-Korea er et fascistisk og diktaturisk skrekkregime. Jeg kan gå mer i dybden hvis ønskelig.

 

USA tør neppe noen krig mot Kina, det er en krig de ikke kan vinne uten atomvåpen og jeg tror ikke de er så gale. At Kina ekspanderer økonomisk og aggresivt er tilfellet, men noe de deler med alle andre større land.

 

Nord-Korea er en vits, de er ingen trussel mot USA. Kim Jong Un er en stor bløffmaker – kanskje dum, men ikke dum nok til å angripe. Kim Jong Un og Trump er hverandres nyttige idioter og det tror jeg de vet. Ingenting samler befolkningen som en ytre trussel.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ingen av disse landene er kommunistiske annet enn i navnet. Kina er (blitt) et statsmonopolistisk og kapitalistisk oligarki. Nord-Korea er et fascistisk og diktaturisk skrekkregime. Jeg kan gå mer i dybden hvis ønskelig.

 

USA tør neppe noen krig mot Kina, det er en krig de ikke kan vinne uten atomvåpen og jeg tror ikke de er så gale. At Kina ekspanderer økonomisk og aggresivt er tilfellet, men noe de deler med alle andre større land.

 

Nord-Korea er en vits, de er ingen trussel mot USA. Kim Jong Un er en stor bløffmaker – kanskje dum, men ikke dum nok til å angripe. Kim Jong Un og Trump er hverandres nyttige idioter og det tror jeg de vet. Ingenting samler befolkningen som en ytre trussel.

 

Om de ikke går til krig mot Nord-Korea (Kina) så går de til krig mot Iran (Russland)
 
Verdens største oljeimportører Kina vil nå at oljehandelen skal foregå i yuan (deres valuta) USA vil at all oljehandelen fortsatt skal foregå i dollar, samtidig som verdens største oljeeksportør Saudi Arabia vil ha en krig mot konkurrenten Iran. USA har ikke noe valg, de må gå til krig eller så mister de styringen av verdensøkonomien, til Kina.
Endret av Ove38
Lenke til kommentar

Hvordan skal handelen gå over til kinesisk Yuan? Amerikansk dollar er en pengeenhet som brukes over store deler av verden og de facto er pengeenheten i flere land. Det er også tilfelle med EUs euro. Det er imidlertid ikke tilfelle med verken kinesisk Yuan eller russisk rubel.

Veldig enkelt, verdens største oljeimportør Kina betaler for oljen med Yuan. Dvs. at oljeeksportørene Russland, Iran og kanskje også Saudi Arabia får Yuan for den oljen de selger til Kina. Det er ihvertfall slik Kina vil at handelen fra nå av skal foregå.
 
Det begynte på mandag med 440 Yuan fatet
 
 
 
Endret av Ove38
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan skal handelen gå over til kinesisk Yuan? Amerikansk dollar er en pengeenhet som brukes over store deler av verden og de facto er pengeenheten i flere land. Det er også tilfelle med EUs euro. Det er imidlertid ikke tilfelle med verken kinesisk Yuan eller russisk rubel.

Veldig enkelt, verdens største oljeimportør Kina betaler for oljen med Yuan. Dvs. at oljeeksportørene Russland, Iran og kanskje også Saudi Arabia får Yuan for den oljen de selger til Kina. Det er ihvertfall slik Kina vil at handelen fra nå av skal foregå.
 
Det begynte på mandag med 440 Yuan fatet
 
 
 

 

 

Det er en interessant observasjon og jeg tror nok USA har gått til krig for sin valutas oljedoping før, som eksempelvis 2. gulfkrig og Libya. Å gå til krig mot Iran løser vel ingenting?

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politikk > Handelskrig > Væpnet konflikt

 

Krig er politikk med andre midler.

 

Det folk ikke forstår er at gir man lillefingeren så tar motstanderen alt. Imidlertid forstår stater dette, det er statsvitenskap 101 og er spillereglene stater fortier overfor sine sauer, ehh velgere. Vi skal ikke vite spillereglene.

 

Dette fører igjen til krig mellom stater og sauene blir pisket ut for å bli kanonføde mens ulvene sitter trygt.

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan skal handelen gå over til kinesisk Yuan? Amerikansk dollar er en pengeenhet som brukes over store deler av verden og de facto er pengeenheten i flere land. Det er også tilfelle med EUs euro. Det er imidlertid ikke tilfelle med verken kinesisk Yuan eller russisk rubel.

Veldig enkelt, verdens største oljeimportør Kina betaler for oljen med Yuan. Dvs. at oljeeksportørene Russland, Iran og kanskje også Saudi Arabia får Yuan for den oljen de selger til Kina. Det er ihvertfall slik Kina vil at handelen fra nå av skal foregå.
 
Det begynte på mandag med 440 Yuan fatet
 
 
 

 

 

Det er en interessant observasjon og jeg tror nok USA har gått til krig for sin valutas oljedoping før, som eksempelvis 2. gulfkrig og Libya. Å gå til krig mot Iran løser vel ingenting?

 

Jo, Saudi Arabia blir veldig fornøyd (fortsetter garantert oljehandelen i dollar) og Iran får et nytt styre som samarbeider med USA (selger olje for dollar) akkurat som Irak.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Oljevalutakrigføring

 

En annen løsning er at USA glemmer oljedollaren og går tilbake til gullstandarden. Kina sier at alle de som godtar Yuan i oljehandelen, straks kan veksle inn sine Yuan i gull (dvs. at Yuan er god som gull) USA kan gjøre det samme og da blir det den som har mest gull som er "Boss"

Endret av Ove38
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvordan skal handelen gå over til kinesisk Yuan? Amerikansk dollar er en pengeenhet som brukes over store deler av verden og de facto er pengeenheten i flere land. Det er også tilfelle med EUs euro. Det er imidlertid ikke tilfelle med verken kinesisk Yuan eller russisk rubel.

Veldig enkelt, verdens største oljeimportør Kina betaler for oljen med Yuan. Dvs. at oljeeksportørene Russland, Iran og kanskje også Saudi Arabia får Yuan for den oljen de selger til Kina. Det er ihvertfall slik Kina vil at handelen fra nå av skal foregå.
 
Det begynte på mandag med 440 Yuan fatet
 
 
 

 

 

Det er en interessant observasjon og jeg tror nok USA har gått til krig for sin valutas oljedoping før, som eksempelvis 2. gulfkrig og Libya. Å gå til krig mot Iran løser vel ingenting?

 

Jo, Saudi Arabia blir veldig fornøyd (fortsetter garantert oljehandelen i dollar) og Iran får et nytt styre som samarbeider med USA (selger olje for dollar) akkurat som Irak.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Oljevalutakrigføring

 

 

Så kult at det finnes en wikipediaartikkel om det, da vil jeg si at verden går framover. Dette har vært min teori i mange år nå, det kan dere se av innleggene mine. 

 

 

 

En annen løsning er at USA glemmer oljedollaren og går tilbake til gullstandarden. Kina sier at alle de som godtar Yuan i oljehandelen, straks kan veksle inn sine Yuan i gull (dvs. at Yuan er god som gull) USA kan gjøre det samme og da blir det den som har mest gull som er "Boss"

 

Har du noe kilder på dette?

Lenke til kommentar

 

 

En annen løsning er at USA glemmer oljedollaren og går tilbake til gullstandarden. Kina sier at alle de som godtar Yuan i oljehandelen, straks kan veksle inn sine Yuan i gull (dvs. at Yuan er god som gull) USA kan gjøre det samme og da blir det den som har mest gull som er "Boss"

Har du noe kilder på dette?

China’s Gold Backed Petro-Yuan Challenges US Dollar Hegemony https://www.globalresearch.ca/chinas-gold-backed-petro-yuan-challenges-us-dollar-hegemony/5634034

 

China has grand ambitions to dethrone the dollar. https://www.cnbc.com/2017/10/24/petro-yuan-china-wants-to-dethrone-dollar-rmb-denominated-oil-contracts.html

Endret av Ove38
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...