Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Opphengt pengebruk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har blitt virkelig opphengt i pengebruk, spesielt i et par dårlige kjøp/valg jeg gjorde. Det har blitt så gale at jeg seriøst vurderer å ta selvmord, da dette er alt jeg har gått å tenkt på i år nå.

Det gjelder noen datamaskiner jeg kjøpte.

Jeg kjøpte en ny spill PC til 15000 sommeren 2015, da jeg hadde tenkt å bytte ut den gamle. Da jeg hadde 2 PCer i huset ble jeg opphengt i det, og det endte med at Jeg solgte den gamle PCen 5000 kr for billig for å få den ut av huset. Etter et halvt år solgte jeg den nye PCen til 10000, 5000 tap der også. Det var en periode der jeg var psykotisk, og hev en bærbar PC til 10000 i søppelet

Til sammen er det snakk om 20000 kr.Det er ikke snakk om ekstreme summer penger, og jeg ser selv alt dette har gått ut fra alle hengsler. Jeg er student, og sammenlignet med mitt vanlige forbruk er dette mye penger. Tankene om dette har tatt over hele livet mitt.

Er det noen som har noen erfaringer, tips ett eller annet? Jeg er desperat, men det er ikke hjelp å få. Ikke hos studenthelsetjenesten, DPSen, legen eller noe. Har fått utskrevet antipykotika og antidepressivaer, men det hjelper ikke. Alt dette gjør alt jeg ikke klarer å lese (er student), og jeg er redd for at jeg kommer til å stryke til eksamen når den kommer.

Anonymous poster hash: 1cc7c...2ce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke trivialisere din situasjon, men hvis du ser dette i livssammenheng, så er det ikke en så big deal. Tenk at eksamenen du skal ta skal sørge for at du får deg en jobb. Vet ikke hva du skal jobbe med, men hvis jeg er konservativ og sier du skal tjene 250 000 i året etter skatt, i 40 år, så skal du altså tjene 10 millioner i løpet av de 40 åra. Da er ikke de 20 000 en så big deal. Tenk stort, da løser det meste seg!

Det er greit å tenke over hva man har gjort, for å lære av det. Men man kan ikke la det stanse toget helt. Tenk på gamblere som setter seg i milliongjeld og aldri har en sjans til å bli gjeldfri. Jeg har brukt tusenlapper på ting jeg angrer på i dag, men jeg har i hvert fall lært at jeg aldri skal kaste bort penger igjen! Man kan ikke lære uten å gjøre noen feil, det er enkel logikk. Noen får lærdom hjemmefra, men ikke alle får det. Og noen har personlighet som egner seg best for å lære av å gjøre feil selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

TS her.

Jeg skjønner at dette er noe jeg må komme meg over, men jeg har låst meg helt i tankegangen.

Å ta deltidsstilling for å tjene det inn igjen vil ikke hjelpe, fordi det alltid vil være et tap der.

Og overfører jeg 20000 til det normale forbruket mitt, er det en så mye større sum det er snakk om. Det er penger for mat i et år.

Har satt meg helt fast i tanken om at en student har dårlig råd, og må være sparsommelig. Tror også jeg har med meg en del fra faren min, som er naver og alltid har dårlig råd.

Takk for meldingene.

Anonymous poster hash: 1cc7c...2ce

Lenke til kommentar

Beklager.. jeg humret litt over innlegget idet jeg tar det som lite useriøst

Sier du at et tap på 20.000.- er noe å vurdere selvmord over? Da har du større problemer enn pengebruken 

Evt søk hjelp asap.

Se på PC som en investering i gaming evt skolearbeid du gjør.

Jeg kan ikke akkurat si at min gaming pc til 90k er hva vi kaller "smart" pengebruk, men det er min hobby ihvertfall og jeg tar det slik

Da ser jeg heller på biler og motorsykler jeg har hatt siden jeg var 16 som til dags dato. Har kostet meg 450k. ( er 25 )

Du vil oppleve bortkastede penger hele livet.. Sånn er det bare

Det koster å leve og det er ihvertfall ikke billig

Jobb med deg selv også siden du presterer å kaste en pc i søpla. Lyser bortskjemt barn og lite kontroll.

Alt er mulig å ta tak i!

Lykke til

Anonymous poster hash: bcc1f...5d0
Lenke til kommentar

Gamingpc til 90 000???? ^^ TS: Der har du ett eksempel på andre som, dog etter min mening, bruker penger mer uvettig enn du gjør ^^ Det er en hobby, greit nok, men utrolig mye penger da.

Men jeg skal ikke trivialisére. Hvis du mener det er et tvangstanke-mønster du har kommet inn i, så bør du gå til psykolog eller terapeut over lengre tid for å få løst opp i det. Du skriver selv at det kan ha noe med din far og hans økonomiske livsstil å gjøre.

Å skrive ned tankene, få det ned på papir, og reflektére over hvorfor ting er og har blitt, og å utvikle strategier for hvordan du skal komme ut av det, er antageligvis den beste metoden for å komme deg ut av det. Men det hjelper å ha en profesjonell støttespiller å reflektére sammen med. Det kan være svært intrikat, og ikke alle har innsikt, forståelse eller enkelt nok ressurser til å hjelpe deg med det. Derfor er det best å ta en prat med fastlegen. Si det er en psykologisk kompleks du gjerne vil få ordnet opp i. De forstår alt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...