Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Null inntekt

Ascona72

Anbefalte innlegg

Har lenge gått på Avklaringspenger (AAP) pga redusert arbeidsevne.

Startet opp et firma i regi av nav i 2014 men måtte legge ned firma i 7/2017 pga helse og økonomi.

På samme tid har jeg en søknad inne på 80% arbeidsufør som har 8 mnd behandlingstid 11/2017.

Under dette prosjektet har jeg ingen annen inntekt enn AAP fra nav.

1/9-2017  så blir jeg utsatt for en trafikkulykke hvor jeg ikke har skylden men blir skadet og ytterligere skadet slik at hverdagen blir mer komplisert enn den noen gang har vært tidligere.

Nå er det ca 6 mnd siden ulykken men fortsatt problemer helsemessig etter ulykken.

30/11-2017 får jeg avslag på ufør da Nav har brukt en tidligere legeerklæring fra 2013.

De mener jeg da ikke har prøvd meg godt nok ut i arbeidslivet.

Har i flere år ca (3-4 år) hatt 12-14 jobber.

Vært 3 ganger på omskolering.

Utallige utredninger på div helseinstanser.

De har nå sendt meg til vurdering av arbeidsevne hos en idrettsmedisinsk lege.

Har ikke fått noe svar fra dette ennå (3) uker siden.

Når ufør blei avslått så opphører AAP automatisk.

Fikk beskjed fra nav at jeg burde anke uføravslaget noe jeg gjorde.

Søkte også på gjenopptagelse av AAP.

Får da beskjed fra NAV at jeg kun kan søke på en av delene og velger da og søke på AAP siden jeg står uten inntekt.

Får avslag på dette også raskt etterpå.

NAV har ikke noe økonomisk ansvar annet enn sosial bistand.

Forsikringen til motparten dekker heller ikke noe da jeg ikke har tatt ut noe lønn fra et annet firma jeg har, slik at det ikke foreligger noe beregningsgrunnlag.

Har blitt tvunget til å gå på jobb med gipset hand og brudd i kne slik at jeg ikke skal måtte legge ned mitt firma som kan ha livets rett om jeg får litt mer tid på meg.

Siden ulykken skjedde før jeg fikk avslag på ufør og at AAP opphørte, finnes det noen regel som er til min fordel slik at jeg har krav på min gamle AAP eller noen annen inntektsgivende alternativ?

Føler meg som en kasteball i et system  :eek: 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må komme deg til en psykolog, så du får avklart hele situasjonen din, så han eller hun kan komme frem til en diagnose. Det er antageligvis det som stanser deg, at du ikke har en skikkelig psykologisk diagnose. Psykolog er tingen! Du er utslitt og utbrent. Det har jo vært mange ting, denne trafikkulykken blant annet.

Lenke til kommentar

Jeg tror du har rett på å få tilbakebetalt mellomlegget mellom AAP og ufør den tiden det tar å behandle uføresøknaden din.

Du må komme deg til en psykolog, så du får avklart hele situasjonen din, så han eller hun kan komme frem til en diagnose. Det er antageligvis det som stanser deg, at du ikke har en skikkelig psykologisk diagnose. Psykolog er tingen! Du er utslitt og utbrent. Det har jo vært mange ting, denne trafikkulykken blant annet.

Jeg ser ikke hvorfor han skal ta seg tid til det når han ikke nevner noe om psykiske problemer...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor gammel er du TS? Hvor lenge har du vært i systemet? Slik jeg forsto det så var saken helt annerledes i 2013. 5 år er ganske kort tid til å gi opp på deg for resten av livet ved å gi deg ufør. Da havner du utenfor veldig fort og blir satt til siden, så de vil helst unngå det så lenge som mulig. De unngår ikke å gi folk ufør fordi de skal være drittsekker. 

Lenke til kommentar

5 år på AAP betyr at han er på overtid eller unntak (jeg mener å huske at NAV operer med 4 år AAP + 2 år ekstra om det er behov for ytterligere avklaring), altså at det da er på tide å vite hvor man står. Jeg tror TS har gjort rett i å søke ufør.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Syns absolutt at TS burde få ufør hvis situasjonen er slik at hun burde få det, er bare en av grunnene til hvorfor de kan være så vanskelige når det gjelder ufør, da er du ingen kasteball lenger men da er det også enklere å bli glemt av systemet. Derfor jeg også spurte hvor gammel TS er, er TS ung er det mindre sannsynlighet for at de vil innvilge ufør da de har håp om at TS kan bli bedre. Syns ikke at TS burde gi seg altså, bare prøver å forklare hvorfor man blir en kasteball. Det er ikke bare fordi de ønsker å spare penger og skal være drittsekker. 

Lenke til kommentar

5 år på AAP betyr at han er på overtid eller unntak (jeg mener å huske at NAV operer med 4 år AAP + 2 år ekstra om det er behov for ytterligere avklaring), altså at det da er på tide å vite hvor man står. Jeg tror TS har gjort rett i å søke ufør.

Ser ikke noen plass at det står 5 år på AAP, med mindre det er det han mener at eneste inntekt under prosjektet var med det firmaet

at NAV tar utgangspunkt i noe fra 2013 er helt bak mål

Lenke til kommentar

Jeg antok at det var snakk om fem år på AAP fordi TS nevnte at NAV brukte en legeerklæring/epikrise fra 2013 og at det var da han ble satt i AAP tiltaket. Jeg har selv vært på AAP og fikk forskjellige svar på hva som skulle brukes av legepapirer; noen ganger sa de at det var godt nok med det de hadde fra før av som var flere år gammelt og andre ganger sa de at jeg måtte ha nye papir fra legen/spesialist. Om TS har gått flere år på AAP så er det et tegn på at ufør kan være løsningen, men da må han først svare på hvor lenge han har gått på AAP. Det er jo litt rart at han/hun plutselig skal havne mellom to stoler.

Lenke til kommentar

Jeg antok at det var snakk om fem år på AAP fordi TS nevnte at NAV brukte en legeerklæring/epikrise fra 2013 og at det var da han ble satt i AAP tiltaket. Jeg har selv vært på AAP og fikk forskjellige svar på hva som skulle brukes av legepapirer; noen ganger sa de at det var godt nok med det de hadde fra før av som var flere år gammelt og andre ganger sa de at jeg måtte ha nye papir fra legen/spesialist. Om TS har gått flere år på AAP så er det et tegn på at ufør kan være løsningen, men da må han først svare på hvor lenge han har gått på AAP. Det er jo litt rart at han/hun plutselig skal havne mellom to stoler.

Har gått på avklaringspenger /AAP sammenhengende i 8 år nå.

Fått lege erklæringen på siste spesialist besøk så jeg må lese meg litt opp på den vurderingen.

Lenke til kommentar

De som driver egen bedrift opptjener ikke trygdenivåer på lik linje som arbeidstagere.

Er Daglig leder og eier.

Men er ikke ansatt pga for lite inntjening på firma.

På skade dato skulle jeg i et møte med regnskapsfører for å døpe om mitt firma navn og nærings type.

Dette fikk jeg ikke utført.

Hadde dette skjedd så hadde jeg jobbet de dagene kroppen er i stand til å utføre noe.

Eier pr d.d et nærings bygg som jeg sliter med å drifte pga ulykken.

Har i ulykkes perioden vært presset til å være der langt mer en kroppen tillater.

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du TS? Hvor lenge har du vært i systemet? Slik jeg forsto det så var saken helt annerledes i 2013. 5 år er ganske kort tid til å gi opp på deg for resten av livet ved å gi deg ufør. Da havner du utenfor veldig fort og blir satt til siden, så de vil helst unngå det så lenge som mulig. De unngår ikke å gi folk ufør fordi de skal være drittsekker. 

50år.

vært i nav systemet siden 1987 men innimellom korte arbeids forhold.

Lenke til kommentar

Det kan hende han har psykologiske probelmer, men aldri har tatt seg tid til å tenke over det! Dette er svært utbredt! Folk som undertrykker problemer over lang tid, og lar det bryte ned livet deres.

Dessuten, strategimessig, hvis NAV vil spille hardball, så må man spille litt hardball tilbake også. Og å bli psykisk nedbrutt av at NAV ikke har tillit til en, er også et kompleks som må taes på alvor. Her er det nok mange som har gyldig grunn til ufør bare på det grunnlaget!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Det kan hende han har psykologiske probelmer, men aldri har tatt seg tid til å tenke over det! Dette er svært utbredt! Folk som undertrykker problemer over lang tid, og lar det bryte ned livet deres.

Dessuten, strategimessig, hvis NAV vil spille hardball, så må man spille litt hardball tilbake også. Og å bli psykisk nedbrutt av at NAV ikke har tillit til en, er også et kompleks som må taes på alvor. Her er det nok mange som har gyldig grunn til ufør bare på det grunnlaget!

Bor i en liten bygd der alle kjenner alle, jo psykiske problemer kan nok hende jeg har et snav men jeg er nok av typen som skjuler mine problemer godt utad.

Siden 30/11-17 og fram til i dag har jeg fått hjelp fra sosial bistand for januar 5700,- , Desember var jeg uten penger og det unner jeg ingen .

Dette er 3 gang i min sykdoms periode at jeg har mistet inntekten mens jeg går på nav.

1 gang i 9 mnd, 2 gang i 6 mnd og hittil har jeg nå  gått i 3,5 mnd.

Nav utsetter folk for å miste hus og hjem og en får ikke hjelp om du ikke selger unna eiendeler som er av typen Luxus i Deres øyne.

Står her med 2,7 mil i gjeld uten inntekt ,knapt i stand til å reise på jobb/eller søke på en annen jobb som gir inntekt.

Jeg er fanget i Nav sitt regelverk .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...