Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg går i 8 klasse og idag var det noen gutter i klassen min som brukte sånn vannpipe på skoledoen, jeg så dem og de ba meg om å ikke si noe og tilba meg trekk. Jeg ble helt frustrert og sa nei med en gang.

Læreren fant ut at noen hadde gjort det og at jeg visste noe.

Hun tok meg ut og spurte hvem som gjorde det.

Jeg ga ut navnene på alle kompisene mine med en gang.

De vet helt sikkert at det var meg som gjorde det, nå kan ingen stole på meg mer:/

Hva skal jeg gjøre

Anonymous poster hash: 3ec5d...acf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær glad du kanskje redder noen fra å bli avhengige i voksen alder. Drit i det og fokusér på din fremtid og karriére. Du skal aldri gi deg selv dårlig samvittighet for å ha vært ærlig og fortalt sannheten!!

Det er folk som bryter regler og sprer dritt som skal ha dårlig samvittighet, det var de som dret på draget, too bad, synd for dem! Hvis de truer deg, si det til alle voksne du kjenner, inkludert polisen! Det samme hvis det blir fysiske!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du går i 8 sier du. Bare si til gutta at læreren så deg gå ut av doen etter det luktet røyk.

Og at du absolutt ikke har tenkt å ta på deg skylden for noe de gjorde. Ha litt ryggrad og stå opp for deg selv

Hvis de ønsker at du skulle ta på skylden har du det bedre uten de. Tro meg ;)

Anonymous poster hash: 66090...165
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er vel nå i den situasjonen at du har tatt et valg. Da har du valget mellom å stå for det, eller å beklage det. Uansett hva du velger, så må du uttrykke det klart og tydelig. Jeg vil anbefale at du baserer valget ditt på hva som føles ekte for deg. Om du blir konfrontert, nytter det ikke å bare holde kjeft. Om du klarer å være tilstede i situasjonen og ærlig si din sannhet, kan du lære mye av dette.

Du må skille mellom hva andre mener om deg og hva du selv mener. Om du regner pålitelighet og lojalitet som dine verdier, så er du nok i regelen til å stole på. Er du også en type som ikke gidder ljuge til læreren så er det bra vil nå jeg si.

Det du er i kalles en lojalitetskonflikt mellom ulike relasjoner (mellom kompiser og lærer). I tillegg virker du frustrert over hva folk tror om deg. Dette kan du nok sitte og lure på i tusen timer, men til syvende og sist så kan du hverken vite det eller gjøre noe med det. Det eneste du kan gjøre er å si din sannhet. Er du lei deg, si det. Driter du egentlig i hele greia, si det. Vil du aldri gjøre det mer, si det. Vil du si ifra hver gang du ser noe, si det.  Du må eie din sannhet. Lykke til.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Jeg sendte et par stykker i fengsel. Henholdsvis 6 mnd. Og 1 år for narkotika.

Jeg hadde litt dårlig samvittighet en stund etter, men det gikk over.

Nå sto ikke disse karene på guttedoen og røykte hasj heller da. Men samme greia uansett.

Nei. Du har tatt et valg. Det må du leve med, men bare hold kjeft om det til andre. Si til læreren din at ditt navn ikke nevnes i saken. Og om de på doen spør om du har sagt noe, så benekt alt. Er de dum nok til å røyke inne på skolen uten å skjønne at røyk ikke lukter parfyme, så blir den tatt for det uten at noen trenger å si fra om det. Så bare si at du ikke har sagt noe til noen og hold deg til den historien.

Anonymous poster hash: 5e0f4...eae

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg fordrar ikke knark eller de som holder på med det. Hvis de er så uintelligente at de ikke engang prøver å skjule det bedre så fortjente de å bli tatt og du gjorde samfunnet en tjeneste. 8. Klasse? Skremmende lesing, her kan du ha reddet liv fra å havne utpå.

Lenke til kommentar

Jeg fordrar ikke knark eller de som holder på med det. Hvis de er så uintelligente at de ikke engang prøver å skjule det bedre så fortjente de å bli tatt og du gjorde samfunnet en tjeneste. 8. Klasse? Skremmende lesing, her kan du ha reddet liv fra å havne utpå.

Vannpipe er jo ganske uskyldig da... Kanskje vape hadde med seg? Uten nikotin er det også ganske uskyldig.

Lenke til kommentar

Vannpipe er jo ganske uskyldig da... Kanskje vape hadde med seg? Uten nikotin er det også ganske uskyldig.

Jeg antok det var snakk om hasj men joda, det kan jo det.

Lenke til kommentar

Dette trenger ikke nødvendigvis være narkotika. Jeg tipper det er snakk om en slags vaporizer med nikotin.

Snakk om å overdramatisere! Når har tysting reddet liv? Idioitisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette trenger ikke nødvendigvis være narkotika. Jeg tipper det er snakk om en slags vaporizer med nikotin.

Når tysting har reddet liv? Egentlig så er kommentaren din så fjern at jeg ser det neppe hjelper å svare, men hei, jeg gjør et forsøk.

Når ungdom blir plukket opp og får hjelp før de havner utpå.

Når store partier narko blir stanset fra å havne på gatene.

Når folk er en fare for seg selv og andre.

Dette er nok bare toppen av isfjellet, du kan få hundrevis av flere eksempler om du trenger det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når tysting har reddet liv? Egentlig så er kommentaren din så fjern at jeg ser det neppe hjelper å svare, men hei, jeg gjør et forsøk.

Dette er nok bare toppen av isfjellet, du kan få hundrevis av flere eksempler om du trenger det.

Jeg tror nok du bør åpne for ideen at det er du som er fjern, eller evt. naiv.

Hva slags fortjeneste er det du synes disse 'knarkerne' har gjort seg fortjent til? Bøter og fengselstraff?

Det er bare å tyste til vi har all narkotikaen av gatene, og alle knarkerne i fengsel? 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror nok du bør åpne for ideen at det er du som er fjern, eller evt. naiv.

Hva slags fortjeneste er det du synes disse 'knarkerne' har gjort seg fortjent til? Bøter og fengselstraff?

Det er bare å tyste til vi har all narkotikaen av gatene, og alle knarkerne i fengsel?

Fortjeneste? Hva snakker du om?

Fengsel? Hvor får du dette ifra? Det er bare utelukkende positivt om en kan få ungdom bort fra knark vel? Få seg en utdannelse og en jobb.

Tysting et et ordvalg jeg ikke ville brukt, rapportere er imidlertid litt mer passende. Nei altså regner ikke med at det alene stanser problemet, men alt hjelper. God gammeldags stokkepryl hjelper også ?

Sånn ble vi ihvertfall kvitt taperene som solgte til mindreårige her jeg bor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette snakket jeg om.

Jeg fordrar ikke knark eller de som holder på med det. Hvis de er så uintelligente at de ikke engang prøver å skjule det bedre så fortjente de å bli tatt og du gjorde samfunnet en tjeneste. 

Klart det er 'best' om ungdommen ikke ruser seg, men heller studere og jobbe. 
Å anta at det er resultatet av politi-innblanding er overhodet ikke garantert, det er lett å havne i gjeld, samt bli utelukket fra en del arbeid, for ikke å snakke om tilbakevendende politiinnblanding da en står registrert i systemet.

Det er ikke noe galt i ønskene dine, men det oppnås ikke ved å pryle noen med stokk, eller mate dem til løvene.

Det er helt lov å ikke like knark, men det er lov å forholde seg til folk som mennesker likevel.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er akkurat det jeg gjør, forholder meg til de som mennesker. Det er derfor jeg synes det er bra dersom et potensielt rusproblem blir avdekket før det får fotfeste.

Kan en unngå å blande inn myndigheter i en fillesak så er det sikkert det beste for alle parter, men det er nå en gang sånn at ting får konsekvenser.

Jeg oppfordrer aldri til lovbrudd, men når det kommer til salg av knark til mindreårige så synes jeg stokkepryl er helt OK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...