Gå til innhold

Hva betyr 'GND VCC J5-VCC'?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et relekort på dx.com som jeg ikke får til å virke.

 

"12V 8-CH Relay Module w/ Optocoupler for Arduino / Raspberry Pi - Blue"

SKU=433909

 

Tenkte at dette så greit ut, det eneste jeg ikke umiddelbart skjønte noe av var tre pinner merket 'GND VCC J5-VCC' i hjørnet av kortet. Det sto en jumper over de to vcc-pinnene og da tenkte jeg ikke mer over den saken og prøvde med 12V på kortet. Jeg fjernet spenningen litt kjapt da det begynte å lukte av varm elektronikk men ingen røyk eller tydelige merker.

 

Neste forsøk skjedde fint lite. Ingen varme eller lukt, det lyser en LED når jeg prøver å aktivere en port men releene klikker ikke. De klikker nå jeg setter 12V rett på styrespolen.

 

Noen ide hva de 'GND VCC J5-VCC' pinnene er til? Er den satt til 5V modus? Er 12V nok til å grille optokoblerne når den jumperen står der den gjør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VCC går til rele gjennom optokobler, så den skal trolig ha 5V. IN aktiverer optokoblere, så den skal trolig ha 5V, kanskje 3,3V. J5 aner jeg ikke hva er, men tror ikke det er noe du skal trenge å røre.

 

Problemet er nok at du har satt 12V på kortet.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg tipper kortet er for 12V siden det står nevnt flere plass i vareteksten. Produktbildet er imidlertid av et kort beregnet for 5V drifts-spenning. Du kobler altså 12V DC drifts-spenning på hver side av IN-portene. For å få et rele til å slå over så må du dra den tilhørende IN-port ned til null volt (GND). 

 

De tre pinnene i hjørnet på kortet er nok bare for å endre funksjon på kortet, eventuelt for å skifte om på når lysene skal lyse. Du skal ikke koble spenning inn på disse pinnene. Lasken skal enten ligge fra GND til midtpinnen, eller fra VCC til midtpinnen. Det er mulig at det da legges GND eller VCC ut på en av pinnene bak releet?

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke noen bruksanvisning til denne og den andre tingen jeg klør meg i huet over er spenningene som er involvert..

 

Releene skal altså ha 12V for å trigge mens dette brettet visstnok skal kunne brukes sammen med Arduino/R-Pi osv. Burde det ikke da være *to* vcc? En for 5V og en for 12V?

 

 

Tror jeg avskriver denne og kjøper noe nytt i 5V..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg finner ikke noen bruksanvisning til denne og den andre tingen jeg klør meg i huet over er spenningene som er involvert..

 

Releene skal altså ha 12V for å trigge mens dette brettet visstnok skal kunne brukes sammen med Arduino/R-Pi osv. Burde det ikke da være *to* vcc? En for 5V og en for 12V?

 

 

Tror jeg avskriver denne og kjøper noe nytt i 5V..

 

Det er ikke så merkelig. Rele-spolene er laget for en driftsspenning på 12VDC, mens styringen via IN-portene er tilpasset Arduino's 5V utganger. Du kan godt powre Arduinokortet og rele-kortet med samme 12VDC power. At selve styresignalene går på 5V spiller ingen rolle. PS: Tilsvarende kort som er laget med 5V rele vil bli litt tregere i omkoblingen (vi snakker da om millisekund altså).

Lenke til kommentar

Jeg har en original Arduino Uno og dokumentasjonen for den er enig med Professoren, 7-12V. :)

 

 

Fikk for øvrig en pose med påskegodis fra dx i dag. Inkludert var et 2-kanals relekort for 5V. Har sjekket det allerede og det virket. :)

 

Input Voltage (recommended) 7-12V

Input Voltage (limit) 6-20V

 

Hentet fra: https://store.arduino.cc/genuino-uno-rev3

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...