Scarvo Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 1945 Kirkeklokkene ringer og folket tar til gatene. Nazistenes tid i Norge er over og det er tid for feiring Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 30. april 2018 Forfatter Del Skrevet 30. april 2018 (endret) 1946: Julefilmen It's a Wonderful Life med James Stewart har en veldig spesiell plass i historien til amerikansk populærkultur. Flere har vel sett forskjellige parodier, eller hyllester i forskjellige TV-serier og filmer om mannen som på julaften får vite hvordan livet hans hadde vært om han aldri hadde blitt født. Alle amerikanere kjenner vel til denne klassikeren som vises på amerikansk TV hver eneste jul. I Home Alone - filmene ser vi også at den står på i bakgrunnen dubbet på henholdsvis fransk og spansk. Endret 30. april 2018 av Morromann Lenke til kommentar
Scarvo Skrevet 30. april 2018 Del Skrevet 30. april 2018 1946: Julefilmen It's a Wonderful Life med James Stewart har en veldig spesiell plass i historien til amerikansk populærkultur. Flere har vel sett forskjellige parodier, eller hyllester i forskjellige TV-serier og filmer om mannen som på julaften får vite hvordan livet hans hadde vært om han aldri hadde blitt født. Alle amerikanere kjenner vel til denne klassikeren som vises på amerikansk TV hver eneste jul. I Home Alone - filmene ser vi også at den står på i bakgrunnen dubbet på henholdsvis fransk og spansk. Artig Lenke til kommentar
Scarvo Skrevet 30. april 2018 Del Skrevet 30. april 2018 (endret) 1947 Karachi i Pakistan Alt ser så lykkelig og rolig ut på slike videoer fra gamle dager. https://www.youtube.com/watch?v=lXyB3JTHus0 Endret 30. april 2018 av Gompemann Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 1. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2018 (endret) 1948: I etterkirgsårene går fjernsynet sin seiersgang over USA og stadig flere kjøper inn TV-apparater. Dette året TV-overføres en konsert på amerikansk TV med den legendariske italienske dirigenten Toscanini som dirigerer orkesteret til NBC. https://www.youtube.com/watch?v=viLU719Lxxo Endret 1. mai 2018 av Morromann Lenke til kommentar
Scarvo Skrevet 1. mai 2018 Del Skrevet 1. mai 2018 1949 Batman var litt annerledes i 1949 enn slik vi kjenner han i dag. Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 2. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2018 (endret) 1950: Musicals er guilty pleasure, og på 1950-tallet hadde musicalfilmen sitt store gjennombrudd. Den store dette året var Annie Get Your Gun om den kvinnelige storstjernen i Buffalo Bills Wild West Circus 60 år tidligere, med Betty Hutton som Annie Oakley og Howard Keel som Frank Butler. Endret 2. mai 2018 av Morromann Lenke til kommentar
Scarvo Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 1951 Det er alltid litt spesielt med gamle filmer. Denne filmen har jeg ikke sett den originale versjonen av, men jeg går utifra at den er mye bedre enn nyinnspillingen fra 2008. Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 5. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2018 (endret) 1952: Om noen virkelig misliker musicals og synes det er "cheesy" beklager jeg, men jeg liker det, og jeg er enig i at det er "cheesy"; men jeg liker det for det. Og årets musikkfilm dette året var Singin in the Rain med Gene Kelly, og her kommer kjenningsmelodien som er legendarisk. Og disse filmklippene får meg virkelig i godt humør; selv om det regner. Også herlig at fargene begynner å dukke opp på 1950-tallet. Endret 5. mai 2018 av Morromann 1 Lenke til kommentar
Scarvo Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 1953 Her jeg bor, så var dette en svært vanlig aktivitet før i tiden. Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 6. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2018 1954: Rygge flyplass åpnet dette året og her ser vi det i filmavisen. Lenke til kommentar
Scarvo Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 1955 Fra den forferdelige ulykken under 24-timers løpet i Le Mans. Heldigvis er sikkerheten kraftig forbedret i dag, både for sjåfører og publikummere. Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 8. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2018 1956: Dette året hadde rockemusikken fått sitt store gjennombrudd hos ungdommen og Hollywood visste selvfølgelig å cashe inn på den nye moten med filmen Rock Around the Clock. I USA skal de unge vistnok ha hoppet av kinostolene og begynt å danse da de så filmen og i Oslo var det opptøyer rett etter visningen av filmen. Lenke til kommentar
Scarvo Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 1957 Den sovjetiske hunden Laika blir skutt opp i verdensrommet, og kommer dessverre ikke levende ned på jorden igjen. Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 10. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2018 1958: Dette året begynte man å teste ut farge-TV i USA og en av de første prøvesendingene hadde president Eisenhower i hovedrollen. Lenke til kommentar
Scarvo Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 1959 Det som blir beskrevet som "en av tidenes dårligste filmer", Plan 9 from outer Space, kommer ut dette året. Undertegnede har sett den før, og ja den er noe for seg selv. https://www.youtube.com/watch?v=vzrzxnPKLtA Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 12. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2018 Hehe; jeg bare elsker kalkunfilmer som Plan 9. Den er nok også public domain siden hele greie er tilgjengelig på YouTube. 1960: Norge var et av de siste landene i Europa som fikk faste fjernsynsendinger(vi lå som regel bakerst i alt før i tiden),men dette året startet NRK endelig med faste sendinger. Fra åpningsshowet ser vi her Nora Brockstedt synge årets norske Grand Pirx-låt Voi Voi(passer av en eller annen grunn veldig godt å poste i dag ) sammen med den amerikanske gospelgruppen The Deep River Boys som var veldig populære i Skandinavia på den tiden. 1 Lenke til kommentar
Scarvo Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 1961 20 januar 1961 blir John F Kennedy tatt i ed som USAs 35 president. Bare to år senere blir denne mannen skutt og drept i et attentat. Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 14. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2018 1962: Dette året åpnet også president Kennedy verdens første satelittoverførte TV-sending. Lenke til kommentar
Scarvo Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 1963 Vi fortsetter i Kennedy-sporet litt til. 22 november dette året blir han skutt og drept mens han kjører i en åpen bil gjennom Dallas. ADVARSEL: Videoen inneholder sterke bilder. Bør ikke sees av barn. https://www.youtube.com/watch?v=iU83R7rpXQY Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå