Gå til innhold

Er legesjekk før dykkekurs nødvendig?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har planer om å ta dykkerkurs i Thailand senere i år og lurte i den anledning på om det er nødvendig med en legesjekk / attest fra lege. 

 

På nettsiden til det ene selskapet jeg vurderer å ta OW kurs gjennom står det egentlig kun at dersom man kan svare ja på ett eller flere av spørsmålene på dette skjemaet, må man ha en legeerklæring for å kunne melde seg på kurs.

Ellers blir man bedt om å ta kontakt hvis man har flere spørsmål, noe jeg gjorde og spurte om litt mer utfyllende info.Til svar fikk jeg følgende

 

"Before you can begin the course we need to know that you can swim, you are fit and healthy to dive so we ask you to complete a medical questionnaire. There are many questions but the most important ones are if you have, or have had asthma, epilepsy, a lung collapse/disease or diabetes as these will require a certificate from a doctor (dive medic or a doctor with dive experience) for medical clearance to dive. If you answer NO to all questions, you can fill the form out when you arrive. Please see attached file for complete medical form, there is no refund or deposit if medical issues."

 

Noen som har noen formeninger / råd om dette?

 

Edit: Jeg kan altså ikke svare ja på noen av spørsmålene. Har vært litt bekymret angående tinnitus (som jeg har), men en ØNH spesialist jeg var hos forsikret meg om det ikke var et problem.

Endret av turbobjørn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hva slags sykdommer skal det være? Utenom det som står i skjemaet jeg linket til finner jeg lite info.

Jeg er blodgiver og har tatt blodprøver ved andre anledninger, hvor siste var 3 måneder siden. Ingenting annet enn noen allergier er blitt avdekket. I tillegg testet jeg lungekapasitet ved blodprøven jeg tok for 3 måneder siden..

 

Det må jo være en hensikt i å ta denne legesjekken? En kompis sa han og fastlegen gjorde følgende:

1. Gikk gjennom dokumentet jeg linket til i OP

2. Tok blodprøver

3. Sjekket at han klarte å utligne trykket med ørene

4. Hørte på lungene

 

Virker jo ikke som det er så mye man egentlig gjør, men igjen hva vet jeg. Men hadde vært fint hvis noen kunne gitt konkret råd på hvorfor man bør ta denne legesjekken?

Endret av turbobjørn
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Om du tikker nei på alle spørsmålene så trenger du ikke bekymre deg :-) om du derimot skriver ja på noe, så har også gjerne dykkesenteret kontakter som de kan henvise deg til når du er i Thailand for at vedkommende der kan finne ut om det er et problem for deg. Ikke stress så lenge du skriver nei på den alle :-)

 

Kos deg med dykkingen - og kurset! Du entrer en helt fantastisk nydelig verden! ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...