Terje R. Skrevet 12. mars 2018 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2018 Jeg lurer på hvordan salg av næringseiendom skattes i forhold til salg av boligeiendom.. Næringsdelen er skilt ut av boligtomta, jeg ser for meg at det skattes ca 25% av næringsdelen, og ikke av boligdelen som er bebodd over flere år..? Noen som vet? Lenke til kommentar
Terje R. Skrevet 13. mars 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mars 2018 (endret) Ingen? Endret 13. mars 2018 av Terje R. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. mars 2018 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2018 (endret) Hvis eiendommen er seksjonert evt. næringseiendommen har eget gård og bruknummer: 1. Skatt beregnes av gevinst/tap på næringseiendommen. 2. Salg av boligeiendommen med gevinst skal skattlegges hvis: Eieren har brukt den som egen bolig i mindre enn 12 av de siste 24 månedene (botid) og/eller eid boligen i under 1 år (eiertid). Eiertiden regnes fra eieren overtok boligen, tok den i bruk eller den var ferdigstilt til budet på boligen aksepteres. Evt. brukshindring av boligen kan medføre at man slipper skatt. Endret 13. mars 2018 av mobile999 1 Lenke til kommentar
Terje R. Skrevet 13. mars 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mars 2018 Takker for svar, da blir det mest lønnsomt skattemessig for selger å legge mest mulig av salgssummen på boligen, og minst på fraskilt næringseiendom hvis det er samme kjøper på begge eiendommene da? Eks; 4mill er pris på begge, 2 pr gårds/bruksnr, da vil det være skattemessig fordel å si verdi for eksempel 3 på bolig og 1 på næringseiendom ..? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. mars 2018 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2018 (endret) Det kan du ikke regne med å slippe unna med. Sannsynligvis vil selgeren få 60% høyere skatt på det som ble forsøkt unndratt. Endret 13. mars 2018 av mobile999 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå